Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ukončení provozu osobních vlaků na trati do Jakartovic

Dne 6. 4. 2014 jezdily osobní vlaky na trati číslo 314 z Opavy do Jakartovic naposledy.

Při té příležitosti se s motoráčkem přišlo rozloučit mnoho lidí a protože byla očekávána velká frekvence cestujících (mnozí byli s předstihem nahlášeni) vystavilo PP Opava po oba dny na vlaky Os 23404 - Os 23415 namísto turnusového vozu řady 809 posilovou soupravu. Zpočátku byly plánovány roztodivné kombinace jednotek 814+914 s motorovými vozy 809, nakonec se přece jen podařilo sestavit vkusné soupravy.

V sobotu se mohli cestující svézt nedávno modernizovaným vozem 810.199, pro který byly vlaky do Jakartovic druhým výkonem po návratu z opravy. Ke zmíněnému vozu byly připojeny ještě dva vozy řady Btax780 a také 810.055.

5.4.2014 - Ml...
5.4.2014 - Ml...
5.4.2014 - Ml...
 

Předposlední den pravdelného provozu s cestujícími na trati Opava - východ - Jakartovice

V poslední den provozu, v neděli 6.4.2014, byla na osobní vlaky nasazena souprava ve složení 809.209 + 24-29.297 Btax780 + 24-29.228 Btax780 + 809.596. Strojvedoucí opavského depa ve spolupráci s Opavským železničním klubem připravili smuteční výzdobu motorových vozů.

Číst dál: Ukončení provozu osobních vlaků na trati do Jakartovic

Arriva testuje malokapacitní elektrobus v Kolíně

arriva-maleV období od čtvrtka 27. března do středy 9. dubna 2014 probíhá v Kolíně zkušební provoz malokapacitního elektrobusu EVC v karosérii Rošero-P. Dopravce Arriva Východní Čechy, který provozuje MHD v Kolíně, se na testování vozidla domluvil s Mgr.Tomášem Růžičkou, místostarostou města Kolína, který má dopravní problematiku města ve své kompetenci, a výrobcem vozidla. Malokapacitní elektrobus bude nasazen na pravidelné lince MHD KOLÍN č. 5: Kolín, Vinice - Polepy a zpět. Obsaditelnost vozidla je celkem 32 míst, počítáno je i s přepravou 1 osoby pohybující se na invalidním vozíku nebo rodiče s kočárkem. 

Autobus vyrábí společnost Rošero-P, karosérie midibusu je postavená na sériově vyráběném podvozku Iveco Daily. Vozidlo ujede na jedno nabití až 190 km, využít lze i systém rychlonabíjení, který se nachází přímo ve vozidle. Dvoudveřový midibus délky 8 000 mm je poháněn asynchronním elektromotorem o výkonu 100 kW. Vozidlo je vybaveno šestistupňovou manuální převodovkou, systémy ABS a ESP. Zdrojem energie slouží k pohonu jsou čtyři bateriové články typu NMC umístěné pod podlahou vozidla.

4Z8 1701 - Ma...
Nabíjení elek...

Elektrobus EVC - Rošero First Electric při testech u Arriva Morava a.s. v Jeseníkách.
Druhá fotografie zachycuje nabíjení elektrobusu

Číst dál: Arriva testuje malokapacitní elektrobus v Kolíně

Pouze 6 ministerstev splnilo usnesení vlády

cps

Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla

Praha (9. dubna 2014) – Jedním z bodů, který měla Vláda ČR dnes na programu svého jednání, bylo vyhodnocení „Programu obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla 2009 – 2013“. Tento program definoval povinnost pro orgány veřejné správy mít podíl ekologických vozidel na celkově využívaném vozovém parku do konce roku 2013 ve výši nejméně 25 procent. Ačkoliv cílem programu bylo také aby státní správa šla příkladem všem občanům a společnostem a deklarovala tak zájem o zlepšování našeho životního prostředí, tak naopak ani minimální závazek, který si sama uložila, za celých 5 let nesplnila. Většina ministerstev si tato vozidla, jak jí nařizuje usnesení vlády, nepořídila.

Před více než pěti lety, v prosinci 2008, rozhodla Vláda ČR, že do konce roku 2013 má činit podíl ekologických osobních a lehkých nákladních automobilů na celkovém vozovém parku státní správy nejméně 25 procent. Plnila tím i jeden z úkolů Národního programu snižování emisí ČR. Státní správa měla tedy 5 let na to, aby vozidla, která průběžně obměňuje, postupně nahrazovala za ta na ekologický pohon (aby nákup vozidel neměl vliv na státní rozpočet). Státní správa tak měla také jít příkladem, aby nákupem pro svoji potřebu povzbudila trh s čistými vozidly a aby svým přístupem deklarovala zájem o zlepšování ochrany životního prostředí. „Bohužel po pěti letech fungování programu je stav takový, že v ČR jezdí sice už více jak 7 tisíc vozidel na ekologický stlačený zemní plyn, ale ministerstva nevlastní takové vozidlo ani jediné a přitom usnesení vlády většina ministerstev vůbec nesplnila,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). Jedná se o ministerstvo vnitra, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, práce a sociálních věcí,  životního prostředí, dopravy a ministerstvo obrany. Před dvěma lety, při průběžném vyhodnocení, splnilo závazek dokonce jediné ministerstvo. „Ještě v roce 2010, kdy již bylo v platnosti usnesení vlády, některé úřady dokonce nakupovaly vozidla plnící pouze emisní limity EURO 4,“ uvádí se v materiálu Informace o splnění Programu obměny vozového parku veřejné správy, které dnes měla vláda na svém programu jednání.

Číst dál: Pouze 6 ministerstev splnilo usnesení vlády

Den otevřených dveří v DP města Olomouce

K příležitosti oslav 115 let MHD v Olomouci se konaly v sobotu 5.4.2014 Dny otevřených dveří v tramvajové i autobusové vozovně.

Zde mohli návštěvníci zhlédnout vystavené vozy i pracoviště údržby. Každé ze stanovišť bylo vzorně opatřeno popisem, připravena byla také znalostní soutěž. Zejména děti měly největší radost z možnosti si zazvonit na tramvajový zvonek a tak se vozovnou i blízkým okolím rozléhalo nekonečné tramvajové zvonění.

5.4.2014 - DO...
203 - 5.4.201...
143 - 5.4.201...
207 - 5.4.201...

Vystavená tramvajová vozidla ve vozovně DPMO

5.4.2014 - DO...
5.4.2014 - DO...
5.4.2014 - DO...
5.4.2014 - DO...

Několik fotografii z dílen a údržby vozidel DPMO

Číst dál: Den otevřených dveří v DP města Olomouce

Za první 3 měsíce roku jezdí dalších 340 CNG vozidel

2014-04-05@@4M9 3092@ul. Janáčkova

Praha (7. dubna 2014) – Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) se registrovalo letos za první čtvrtletí 340 CNG vozidel, tedy v České republice (ČR) jezdí dnes celkem již 7 050 CNG vozidel. Z tohoto počtu je již v ČR 435 CNG autobusů a 81 komunálních CNG vozidel (nárůst v prvním čtvrtletí byl 12 CNG autobusů a 6 komunálních vozidel). To odpovídá i poslednímu meziročnímu nárůstu CNG vozidel v ČR, který byl dokonce více než 2 tisíce CNG vozidel. V prvním čtvrtletí roku 2014 bylo v ČR prodáno celkem 42 993 všech nových osobních automobilů, některá ale i do zahraničí.

„Kromě osobních vozidel očekáváme v letošním a příštím roce také nárůst dalších nejméně asi 250 CNG autobusů ve městech. Na polovinu z nich využijí města, jako třeba Brno, Ostrava nebo Ústí nad Labem, až 85 procentní evropskou dotaci v rámci Operačního programu Životního prostředí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

"Mrzí nás, že jediná Praha, pokud je nám známo, neuvažuje o zavedení této ekologické hromadné dopravy, i když její emise často překračují povolené limity," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Není potřeba jakýchkoliv experimentů, podíváte-li se třeba na Barcelonu, tam jezdí už 398 autobusů na stlačený zemní plyn a jen jeden plně elektrický. Ve světě je využití CNG v hromadné dopravě zcela běžné, celkem jezdí téměř 782 tisíc CNG autobusů. CNG je pro velká města dnes nejekologičtějším a nejúspornějším řešením,“ dodává Jiří Šimek.

Číst dál: Za první 3 měsíce roku jezdí dalších 340 CNG vozidel

Výběr dopravce

Nové fotografie

březen 2021
Po18152229
Út29162330
St310172431
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: