Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Nový odbavovací systém ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava

rop eu

dpoNázev projektu:
Zavedení a modernizace odbavovacích a palubních systémů MHD v Ostravě

Část projektu:
Pořízení nového odbavovacího systému pro všechna vozidla MHD ve společnosti Dopravní podnik Ostrava a.s.
Tato novinka v odbavovacím systému přinese cestujícím rozšíření funkce e-karet ODISka, které se již nyní stávají hlavním a do budoucna jediným prostředkem k pořízení dlouhodobých jízdenek. Novinka spočívá v možnosti hradit prostřednictvím e-karty ODISka přímo ve vozidle také krátkodobé jízdné, a to formou aplikace Elektronická peněženka. Je to vlastně finanční kredit na e-kartě ODISka, který lze odčerpávat používáním e-karty ODISka pro nákup krátkodobého jízdného přímo ve vozidle. V praxi to znamená, že uživatelé e-karet ODISka mohou kartu využívat jako nosiče dlouhodobé jízdenky (30denní, 90denní, 180denní nebo 365denní) a k tomu si mohou na e-kartu ODISka pořídit kredit pro jízdy v zónách, které nezahrnuje jejich dlouhodobá jízdenka. Pro tyto uživatele pak odpadá nákup papírových krátkodobých jízdenek. Na druhé straně mohou uživatelé nadále využívat e-kartu ODISka jen pro dlouhodobou jízdenku (bez využití Elektronické peněženky) anebo nově jen jako Elektronickou peněženku pro občasné jízdy MHD (bez nutnosti nákupu dlouhodobé jízdenky).

Číst dál: Nový odbavovací systém ve vozidlech Dopravního podniku Ostrava

Odborná konference Elektrické autobusy pro město IV.

proelektrotechniky maleKonference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – ConsultingServices pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace.

Předmětem konference jsou od samého začátku jednak nové technologie pro elektrické autobusy a provozní zkušenosti s nimi, a jednak prostředky a způsoby pro financování jak hotových produktů, tak rozvojových projektů. Organizátorem konference není konferenční agentura, nýbrž odborná konzultační firma udržující úzký kontakt s dopravci a jejich profesním sdružením i s municipalitami, organizátory hromadné dopravy a dalšími zainteresovanými osobami a organizacemi.

Číst dál: Odborná konference Elektrické autobusy pro město IV.

Linka pražského metra B začala vozit cestující před 30 lety

DPP2Nejdelší a zároveň i nejmladší trasa pražského metra oslavila v pondělí 2. listopadu 2015 tři desetiletí provozu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravil pro cestující u příležitosti tohoto jubilea zvláštní jízdy historickými soupravami metra. 

Žlutá linka pražského metra zahájila svůj provoz 2. listopadu 1985 ve stanici Náměstí Republiky. Ve svých počátcích mělo „béčko“ pouhých sedm stanic a měřilo 4,9 kilometru. Dnes je trasa se svými 24 stanicemi a více než 25,7 kilometry nejdelší v systému pražského metra. Z 24 stanic jich je 15 bezbariérových. Nejkratší mezistaniční úsek na trase B je mezi stanicemi Můstek a Národní třída – 500 m, nejdelší úsek je pak mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Radlická – 2140 m.

„Mám pocit, že dnes všichni považují metro v Praze za něco samozřejmého. Málokdo si uvědomuje, o jak unikátní stavbu a technologii se jedná, a kolik lidí tvrdě pracuje na tom, aby se den co den mohly rychle a ekologicky dostat z jednoho konce města na druhý statisíce cestujících. Nejde o žádnou samozřejmost, což moc dobře vědí ve městech, kde po metru roky marně touží. Alespoň při podobných výročích bychom si to měli připomenout a uvědomit,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Číst dál: Linka pražského metra B začala vozit cestující před 30 lety

Nový český elektrobus představen v Ostravě

 Prokešovo náměstí v Ostravě hostilo ve středu 28. října 2015 doprovodný program ke Dni otevřených dveří Nové radnice a při té příležitosti zde společnost EKOVA ELECTRIC a.s. představila v české premiéře nový elektrobus Ekova Electron ve 12 metrovém provedení.

S vozidlem jsme vás již seznámili v podobě zákulistních informací, nyní už můžeme publikovat všechny v současnosti dostupné informace. Electron je čistě elektrický autobus vyrobený společností EKOVA ELECTRIC a.s., která je dceřinou společností DPO a.s. Vozidlo nyní čekají prototypové zkoušky, schvalovací proces a v listopadu by se měl elektrobus vydat na veletrh CZECHBUS 2015 odkud vám rovněž přineseme reportáž. Předtím již navštívil poněkud světovější odbornou výstavu BusWorld v belgickém Kortrijk. V tuto chvíli je známo, že mezi zákazníky budou kromě DPO a.s. patřit také dopravci v Německu a Skandinávii.

Délka vozu je 11 980 mm, šířka 2 550 mm a výška 3 270 mm. Celková obsaditelnost vozu je 90 cestujících z toho 60 – 62 stojících a 28 – 30 sedících . čímž se odlišuje od již provozovaných a rovněž vystavených elektrobusů SOR EBN 10.5, které z kapacitních důvodů plně nenahrazují běžný 12 metrový autobus, což by Elektron měl již splňovat.

Pokud Vám design přijde povědomý, tak to není náhoda, vychází totiž koncepčně z třebíčských autobusů TEDOM. Projektovou dokumentaci autobusů TEDOM odkoupila společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Design byl navržen designovým studiem.

F 5719 - 28.1...
F 5719 - 28.1...
F 5719 - 28.1...
F 5719 - 28.1...

Fotografie č. 1 - 2: Nový elektrobus Ekova Electron 12 vystavený na Prokešově náměstí v Ostravě.
Fotografie č. 3 - 4: Interiér nového elektrobusu Ekova Electron 12.

Číst dál: Nový český elektrobus představen v Ostravě

Aktuálně z Dopravního podniku města Olomouce

DPMOV letošním roce došlo k posledním středním opravám na autobusech Karosa v olomouckém dopravním podniku. Ten si nechal provést střední opravu na dvou autobusech Karosa B 961.1970 a jedné Karose B 952.1714. Taktéž došlo v průběhu podzimu k prodeji zájezdového autobusu Karosa LC 936 XE bývalého ev. č. 902, který v Olomouci sloužil od roku 2001.

902 - OCO 57-...
902 - OCO 57-...
902 - OCO 57-...

Jediný zájezdový autobus Dopravního podniku města Olomouce a.s. Karosa LC 936 XE ev. č. 902, který byl odprodán. Nyní DPMO nedisponuje žádným zájezdovým autobusem.

Podrobněji: V únoru 2015 byla odstavena Karosa B 952 ev.č. 775, která je vybavena tachografem a tím pádem může být využívána pro smluvní a zájezdovou dopravu. Opravu na tomto voze si prováděl sám dopravní podnik a po dokončení bylo vozidlo vráceno do provozu v září téhož roku. Připomínáme, že druhým autobusem, který obdržel tachograf je dnes již odstavená Karosa B 952 ev. č. 774.

Číst dál: Aktuálně z Dopravního podniku města Olomouce

Výběr dopravce

Nové fotografie

červenec 2025
Po 7142128
Út18152229
St29162330
Čt310172431
4111825 
So5121926 
Ne6132027 
Jste zde: