Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Nové Solarisy vytlačují z ostravských ulic také Citelisy

dpoZařazování nových kloubových autobusů Solaris Urbino 18 CNG výrazně mění diverzitu vozového parku městského dopravce v moravskoslezské metropoli. Jako první novým kloubákům ustoupily poslední vysokopodlažní Karosy, dalším typem autobusů, který z ostravských ulic také rychle mizí, jsou patnáctimetrové Solarisy Urbino 15 a brzy už na linkách Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO) nepotkáme ani nízkopodlažní Citelisy z produkce tehdejší společnosti Irisbus Iveco (dnešní Iveco Bus).

Již nyní je desítka z celkových jedenácti dosud provozních ostravských vozů Irisbus Citelis zahrnuta v nabídce na odprodej na webu DPO. Lze tedy očekávat, že jejich odstavování z provozu je spíše otázkou dní a týdnů než měsíců.

2019 01 13@7019@5T9 9815@Garáže Hranečník
Autobusy Irisbus Citelis 12 M v garážích Hranečník.

Stejně jako u patnáctimetrových Solarisů, i z tohoto typu by měl ještě ve stavu mezi provozními zůstat nejmladší vůz. Ale pojďme postupně...

Nízkopodlažní naftové autobusy typu Irisbus Citelis 12 M se do Ostravy dostaly v závěru roku 2008 a číselně navázaly na 13 vozů Karosa–Renault Citybus 12 M z let 1996–1999. Na starší Citybusy navazují také vývojově, a nezapřou ani vzájemnou podobnost. Srdcem je motor Iveco Cursor F2 B s výkonem 180 kW, splňující emisní normu Euro 5, a jsou vybaveny automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith. Obsaditelnost činí 31 sedících (z toho 2 na sklopných sedačkách) a až 69 stojících pasažérů, celkem tedy rovnou stovku cestujících.

2009 08 01@7014@5T9 9051@Sad B. Němcové
2008 11 29@7015@5T9 9052@Svinov mosty d.z. (1) 2014 09 13@7016@5T9 9053@Garáže Poruba

Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7014.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7015.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7016.


Celkem dvanáctka vozů obdržela v Ostravě ev. č. 7014–7025, do provozu zasáhla poprvé v průběhu listopadu a prosince 2008 a všechny kromě posledních dvou byly přiřazeny garážím v Porubě. Na Hranečník putovaly pouze vozy ev. č. 7024 a 7025. První jmenovaný byl ve střední části vybaven úložným prostorem na zavazadla a byl přednostně vypravován na letištní linku č. 33 do Mošnova. Po jejím zrušení v červnu 2009 (provoz převzala Veolia Transport a linka byla nově označena na č. 333) byly police na kufry demontovány a vůz byl sjednocen s ostatními.

2008 12 27@7024@6T0 0793@Garáže Hranečník
Nově dodané autobusy Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024 a 7025 garážím Hranečník.

2008 12 27@7024@6T0 0793@Interiér
2008 12 27@7024@6T0 0793@Interiér (2) 2008 12 27@7024@6T0 0793@Interiér (1)

Speciálně upravený interiér ostravského autobusu Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024, který byl původně určen na linku č 33, která spojovala Ostravu s letištěm Mošnov.

2015 12 10@7017@5T9 9054@Garáže Poruba (1)
2010 01 02@7018@5T9 9814@Hrabová statek (1) 2011 03 23@7019@5T9 9815@Jana Šoupala

Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7017.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7018.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7019.


Do vývoje stavu vozů nejvíce promluvily požáry. Již po roce a půl provozu byl oheň důvodem k předčasnému odstavení a vyřazení prvního z dodaných vozů - ev. č. 7014. Ten byl již v březnu 2009 přeřazen na Hranečník, kde byl poté trvale přiřazen na celodenní kurz linky č. 34. Výkon na domovské lince 34 v pátek 14. května 2010 byl pro něj také posledním, v zastávce Žleby v Hošťálkovicích došlo ke vzplanutí motorové části, odkud se požár rozšířil na zbytek vozu. V červnu bylo rozhodnuto o jeho vyřazení, ke šrotaci došlo v následujícím roce. Jako náhrada za něj byl z Vysokého Mýta v březnu 2011 dodán garážím Hranečník vůz s ev. č. 7026, ale ještě předtím došlo v září 2010 k přeřazení na Hranečník vozu ev. č. 7023.

2010 05 14@7014@5T9 9051@Žleby (3) 2010 05 14@7014@5T9 9051@Žleby (1)
2010 11 09@7014@5T9 9051@Garáže Hranečník (1) 2010 11 09@7014@5T9 9051@Garáže Hranečník

Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7014.

2010 05 06@7020@5T9 9816@Mírové náměstí (3)
2013 02 03@7021@5T9 9817@Otakara Jeremiáše (1) 2016 04 15@7022@6T0 0791@PalackéhoxNa Náspu (1)

Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7020.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7021.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7022.


O dva roky později, 22. června 2012, podobným způsobem jako vůz ev. č. 7014 zakončil svou provozní éru u ostravského DP také v pořadí druhý vůz ev. č. 7015. Na domovské lince 64 jej požár skolil v zastávce Janová, následně byl odstaven, v prosinci 2012 vyřazen a následující rok sešrotován. Rovněž za tento vůz byl dodán náhradní, do stavu porubských garáží byl zařazen v říjnu 2013 pod ev. č. 7027. Jeho cesta do Ostravy však nebyla zdaleka tak přímočará jako u vozu ev. č. 7026. Vyroben byl totiž ve francouzském závodě v Annonay již v roce 2011 pro řeckého zákazníka, ten si jej však neodebral a vůz zůstal odstaven u výrobce. V roce 2013 pak bylo rozhodnuto využít jej právě jako náhradu za shořelý ostravský Citelis. Cestující v Ostravě mohli nový přírůstek ve vozovém parku odlišit velmi snadno, nejen že interiér zdobí odlišné plastové sedačky a přídržné tyče mají světlejší odstín žluté, ale především je vůz jako vůbec první v Ostravě vybaven celovozovou klimatizací. Liší se i převodovkou – je vybaven automatickou převodovkou ZF.

2012 06 23@7015@5T9 9052@Garáže Poruba (2) 2012 06 23@7015@5T9 9052@Garáže Poruba (5)
2012 06 23@7015@5T9 9052@Interiér (1) 2012 06 23@7015@5T9 9052@Interiér

 Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7015.

2010 06 13@7023@6T0 0792@Radnice Poruba
2014 07 02@7024@6T0 0793@Bobrovníky 2009 02 14@7025@6T0 0794@Výškovice

Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7023.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7024.
Fotografie č. 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7025.


Významnějším milníkem v provozu ostravských Citelisů v dalších letech byl snad jen převod většiny do té doby porubských vozů (ev. č. 7016–7022) na Hranečník v říjnu 2015, který souvisel s dodávkou nových Solarisů na CNG. Poslední dva porubské Citelisy (ev. č. 7025 – do Poruby byl převeden z Hranečníku v roce 2012 – a 7027) putovaly na Hranečník v roce 2016.

2014 07 17@7026@7T4 9270@Garáže Poruba
2016 05 27@7027@8T9 3568@ul. Aleje 2013 10 13@7027@8T9 3568@ul. Petřkovická

Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7026.
Fotografie č. 2 a 3: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027.


Do třetice do stavu provozních vozů promluvil ohnivý živel v červnu 2019. 15. června 2019 vypukl rozsáhlý požár zaparkovaných autobusů v areálu garáží Hranečník, který zcela zničil sedm autobusů, mezi nimiž byl i Irisbus Citelis ev. č. 7026. Vůz byl vyřazen a sešrotován v červenci.

2019 06 16@7026@7T4 9270@Garáže Hranečník
Požárem zničený vůz Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7026.


V současné době je ve stavu provozních vozů celkem 11 autobusů Irisbus Citelis 12 M, a to ev. č. 7016–7025 a 7027. Nejmladší a výbavou odlišný vůz bude prozatím ve stavu ponechán, ostatní vozy budou v nejbližší době postupně se zařazováním nových autobusů Solaris Urbino s pohonem na CNG odstavovány z provozu a již nyní jsou v seznamu vozů na odprodej na stránkách DPO. Zájemci o jejich odkup si musí připravit minimálně 93 900 Kč bez DPH za jeden vůz, vítězí ten s nejvyšší nabídkovou cenou za konkrétní vůz. Nechme se tedy překvapit, kolik z ostravských 12 let starých Citelisů, splňujících normu Euro 5, s nájezdem od 650 až 920 tisíc kilometrů ještě spatříme ve službách jiných dopravců...

2018 08 18@7027@8T9 3568@Hlučín aut. nádr.
Nejnovější ostravský autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027, vyfotografovaný v Hlučíně na místním autobusovém nádraží.

2018 01 29@7027@8T9 3568@ul. Sokolská třída
Pod dominantou Ostravy Novou radnicí pózuje autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7027.


Prospekt o autobusech Irisbus Citelis naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2006) naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2007) naleznete zde.
Technické informace o autobusech Irisbus Citelis 12 M (rok 2008) naleznete zde.

Další fotogafie autobusů Irisbus Citelis 12 M naleznete zde.

Aktualizováno 25. 11. 2020 19:27

Jste zde: