Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Za jediný rok se otevřela v ČR polovina CNG stanic, které byly postaveny za celých 10 let

cpsBěhem posledního roku bylo v ČR otevřeno tolik CNG veřejných stanic, kolik dříve bylo otevřeno za celých 5 let. V lednu loňského roku (2014) bylo v ČR 50 veřejných CNG stanic, za jeden rok jich přibylo 26. To představuje 50 procentní nárůst CNG stanic za jediný rok. K dnešnímu dni je jich v ČR v provozu již 75 (jedna stanice je přechodně uzavřena a hledá nové umístění) a ještě v tomto měsíci (lednu) se otevřou další. 33 veřejných CNG stanic z celkového počtu 76 (tj. 43 procent) postavily plynárenské společnosti. Za posledních 10 let vzrostl počet stanic v ČR 8 krát. Z plynárenských společností nejvíce stanic dnes provozuje v ČR společnost VEMEX (12), dále RWE Energo (9), E.ON Energie (7) a Pražská plynárenská Správa majetku (5). K veřejným stanicím mají řidiči k dispozici také nové soukromé (např. dopravní podniky) a domácí CNG stanice (soukromníci, rodiny aj.). Stojany na CNG jsou již na čerpacích stanicích Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil aj.

• 50 procentní nárůst CNG stanic za jediný rok
• Za posledních 10 let vzrostl počet CNG stanic v ČR 8 krát
• V ČR je dnes v provozu 75 veřejných CNG stanic (mapa: www.cng4you.cz)
• 43 procent veřejných CNG stanic postavily v ČR plynárenské společnosti
• V roce 2014 se otevřelo v ČR o 50 procent více CNG stanic a plynárenské společnosti budou i letos ve výstavbě pokračovat
• Stojany na CNG jsou již na stávajících čerpacích stanicích Benzina, Shell, Agip, EuroOil, Lukoil (MOL), KAPRoil aj.
• První LNG stanice v ČR už v roce 2016

Číst dál: Za jediný rok se otevřela v ČR polovina CNG stanic, které byly postaveny za celých 10 let

Spotřeba CNG se druhý rok opět zvýšila téměř o 40 procent

cpsI když podíl CNG vozidel v ČR na všech registrovaných činí jen 0,1 procenta, jeho spotřeba se postupně zvyšuje. V roce 2013 se meziročně zvýšila o 44 procent a za loňský rok 2014 o dalších 36 procent na téměř 30 milionů metrů krychlových. Za posledních 10 let se zvýšila desetinásobně. Tak jak se zvyšuje počet vozidel za CNG (a postupně LNG), bude se i nadále zvyšovat spotřeba CNG a LNG nejen u nás, ale i v celé EU. Zvyšování spotřeby CNG, jako bezprašného a velmi výkonného paliva (oktanové číslo 130), bude vzhledem k plánům čisté mobility jednotlivých zemí EU a přijatých dokumentů EU stále narůstat. A Evropský parlament navrhuje další nové cíle v oblasti snižování emisí některých látek znečišťujících ovzduší do roku 2030.

• Spotřeba CNG v ČR se druhý rok po sobě zvýšila o téměř 40 procent (29 912 mil. m3)
• Za posledních 10 let se spotřeba CNG v ČR zvýšila desetinásobně
• Meziroční nárůst prodeje CNG na plnicích stanicích plynárenských společností: Vemex: 84,8 %, E.ON Energie: 58,8 %, Pražská plynárenská Distribuce: 7,6 %, RWE Energo: 6,3 %
• 44 procent z celkové spotřeby bylo na stanicích plynárenských společností

Číst dál: Spotřeba CNG se druhý rok opět zvýšila téměř o 40 procent

Mezi Opavou a Hlučínem vyjel první vlak tažený lokomotivou na CNG

České dráhy uvedly 15. ledna 2015 do osobní dopravy jako vůbec první v celé střední Evropě lokomotivu poháněnou na stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se původně o dieselovou lokomotivu řady 714, kterou České dráhy poskytly na přestavbu do společnosti Vítkovice Doprava a.s. (člen skupiny Vítkovice Machinery Group). Ta spolu s Výzkumným ústavem železničním tento stroj rekonstruovala a vyvinula z něj plynovou lokomotivu, která obdržela nové označení 714.801-8. V ověřovacím provozu bude obsluhovat tři páry osobních vlaků na trati Opava východ – Hlučín. Cílem zkušebního ověřovacího provozu je prokázat, že lokomotiva s pohonem na CNG ušetří oproti dieselové lokomotivě podobných parametrů téměř polovinu nákladů.

16.1.2015 - 714 801-8 - Opava východ

Lokomotiva řady 714 801-8 poháněná na CNG ve stanici Opava východ.

Číst dál: Mezi Opavou a Hlučínem vyjel první vlak tažený lokomotivou na CNG

Dodávky nových CNG autobusů v Moravskoslezském kraji

Jak již jsme informovali v dřívějším článku, díky miliardové dotaci ze Státního fondu životního prostředí dopravci na ostravsku výrazně obnoví svůj autobusový vozový park novými nízkopodlažními vozidly s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Provedli jsme průzkum jaká konkrétní vozidla budou dodávána do dopravních společností na Ostravsku.

Dopravní skupina 3ČSAD a.s.
Ve výběrovém řízení na dodávku nových CNG autobusů vyhrála společnost SOR Libchavy spol. s r.o., která dodá třem dopravcům ČSAD Frýdek-Místek a.s., ČSAD Havířov a.s. a ČSAD Karviná a.s. celkem 55 nových vozidel z nichž bude 25 vozidel v městském provedení.

Již nyní se po moravskoslezských silnicích prohání tři meziměstská vozidla značky SOR na CNG, které se staly prvními vlaštovkami z tohoto výběrového řízení. Všechny vozy by pak měly být dodány do 1. září 2015.

Číst dál: Dodávky nových CNG autobusů v Moravskoslezském kraji

Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

proelektrotechniky maleStudie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – ConsultingServices pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále www.proelektrotechniky.cz , zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. Dalším desítkám čtenářů– zejména představitelům ministerstev a dalších rozhodujících institucí – byla distribuována přímo nebo skrze partnerské organizace zpracovatelské organizace a našeho portálu. Zahraniční zájemci měli možnost si obsah studie přečíst díky obsáhlému článku v americkém časopise JournalofTraffic and TransportationEngineering (ke stažení zde: http://www.proelektrotechniky.cz/pdf/Study_Ebuses.pdf ) nebo z přednášky na Evropském dopravním kongresu 2013, uveřejněné na serveru www.academia.edu, kde zaznamenala čtenáře z Evropy i zámoří.

Z této bilance je zřejmé, že o problematiku elektrických autobusů je stále rostoucí zájem mezi dopravci, zadavateli veřejné dopravy, dotčenými ministerstvy, výrobci, školami a dalšími důležitými veřejnými a soukromými institucemi. Zájem je zjevný nejen v ČR, ale i v zahraničí. Jako odborní partneři Sdružení dopravních podniků ČR v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu (http://www.proelektrotechniky.cz/elektromobilita/119.php) ji její zpracovatelé dále využívají jako názorný podklad pro podporu rozvoje elektrických autobusů v ČR a jeho spolufinancování z veřejných zdrojů.

Číst dál: Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

Výběr dopravce

Nové fotografie

prosinec 2025
Po18152229
Út29162330
St310172431
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: