Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Kam s nimi? Aneb o nadbytečných ostravských autobusech

V prvních březnových dnech roku 2013, kdy Dopravní podnik Ostrava a.s. přistoupil k optimalizaci autobusové dopravy, se rázem několik velkokapacitních vozidel stalo nadbytečnými. Bylo přistoupeno k odstavení několika vozidel Solaris Urbino 15 a Karosa B 941 (E).

K patnáctimetrovým Solarisům, na rozdíl od kloubových Karos, byl osud příznivější, neboť spolehlivě posloužily při dlouhodobé letní výluce trolejbusové linky 102. V současné době jsou však opět odstaveny pro svou nadbytečnost. Konkrétně se jedná o vozy z provozovny Hranečník ev. č. 7601 – 7605.

Odstavené kloubové Karosy pak byly jako nepotřebné počátkem června nabídnuty k odprodeji. Během prázdnin se původní cena vozidel ještě snížila, neboť o vozy nikdo neprojevil zájem. Až v říjnu 2013 se podařilo odprodat tři z nich Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou a.s. (DPMLJ), který tato vozidla spolu se svými dvěma kloubovými Karosami B 961 E využije při dlouhodobé tramvajové výluce mezi Libercem a Jabloncem, která odstartuje v únoru roku 2014. DPMLJ zakoupil vozy Karosa B 941 E ev. č. 4287 z garáží na Hranečníku a dvě porubské Karosy B 941 - ev. č. 4254 a 4257 (v Liberci obdrželi ev. č. 317 a 318). Ex-ostravská 4287 byla v Liberci označena ev. č. 319 a v současnosti již je k vidění v libereckých ulicích na lince č. 12. U zbylých dvou vozů se po příjezdu do severočeské metropole objevily drobné závady (porucha motoru, resp. točny), a před nasazením do provozu se tak musí nejprve podrobit opravám.

4287 - OSB 60...

Bývalá ostravská Karosa B 941 E ev. č. 4287, nyní u nového majitele a to DP měst Liberce a Jablonce nad Nisou

Číst dál: Kam s nimi? Aneb o nadbytečných ostravských autobusech

Ekova Electric informuje

V minulých informacích jsme vám přinesli zmínku o opravě historického vlečného vozu ev. č. 218. Tento vůz vyrobený Královopolskou strojírnou v Brně v roce 1951 sloužil po ukončení provozu na trati do Hlučína jako sklad ve vozovně na Křivé ulici, dokud nebylo rozhodnuto o jeho zařazení do sbírky historických vozidel. V roce 1993 byly zahájeny práce na jeho opravě k blížícím se oslavám významných výročí ostravské MHD, avšak pro velkou náročnost se práce nepodařilo realizovat včas a oprava byla zastavena. Myšlenka opravy byla s ohledem na nedostatek provozních vlečných vozů ve sbírce DPO před několika lety opět oživena a již silami Ekovy Eletric byly ze značně štíhlého rozpočtu provedeny drobné práce na karoserii a poměrně náročná oprava pojezdu. Vzhledem k tomu, že se pro tento rok podařilo zajistit určitý objem finančních prostředků, probíhají v současné době další práce na opravě karoserie vozu. Protože v roce 2014 Ostravu opět čekají kulatá výročí, a Dopravnímu podniku Ostrava a.s. se daří (alespoň prozatím) najít prostředky pro nezbytné opravy, vyčleňuje Ekova potřebné kapacity k tomu, aby byla oprava vozu dokončena a vůz se mohl představit veřejnosti ve stavu přiměřeně odpovídajícím počátečnímu období svého provozního nasazení. O průběhu oprav budeme čtenáře postupně informovat.

Číst dál: Ekova Electric informuje

První autobus s celovozovou klimatizací u DPO

Dopravní podnik Ostrava zařadil na počátku října 2013 do svého vozového parku nový autobus Irisbus Citelis 12 M, který byl dodán jako náhrada za požárem zničený vůz stejného typu (ev. č. 7015). Nový Citelis obdržel (ev. č. 7027) a RZ: 8T9 3568 a je zařazen pod porubskou provozovnu. Od středy 9. října 2013, kdy byl poprvé nasazen do provozu, jej můžeme vídat na kurzu 34/1, kde nahradil vůz Irisbus Citelis 12 M (ev. č. 7025). Nový autobus je jako první a prozatím také jediný v DP Ostrava vybaven celovozovou klimatizací pro cestující. Standardně by DPO takovouto klimatizaci neobjednal, jelikož však byl vůz původně určen pro řeckého dopravce, byl dodán ve výbavě odpovídající řeckým požadavkům. 

Oproti starším ostravským Citelisům má tento několik novinek – kromě již zmíněné klimatizace se jedná o vyvedení výfuku vozidla na střechu, kabina řidiče je vybavena typem palubní desky dodávané spíše pro západo - či jihoevropské trhy a rovněž je jiné i řidičovo sedadlo. Také sedadla v salonu pro cestující jsou odlišná od ostatních v Ostravě používaných (modrý plast s textilním potahem), dále se liší barva podlahové krytiny i přídržných tyčí a prostor dveří je monitorován kamerovým systémem s napojením na LCD monitor v kabině řidiče.

7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...
7027 - 8T9 35...

Nový Irisbus Citelis 12 M (ev. č. 7027)

Další fotografie tohoto vozidla

 

Novinky u SMS jízdenek v Ostravě

dpoOd 1. října dochází ke změnám u SMS jízdenek v ostravské MHD. Mění se způsob nákupu SMS jízdenek, přibude možnost nákupu „prozvoněním“ a sortiment SMS jízdenek se rozšíří o 24hodinové jízdenky. Novinky mají přilákat více cestujících, kteří zvolí tuto formu k nákupu jízdního dokladu. Vše o novinkách v SMS jízdenkách je uvedeno na www.dpo.cz/smsjizdenky.

Dopravní podnik Ostrava a.s. od 1. října 2013 nabídne nově ke stávajícím obyčejným a zlevněným 70minutovým SMS jízdenkám také 24hodinové SMS jízdenky v obou cenových provedeních - obyčejné i zlevněné. Další novinkou je možnost nákupu SMS jízdenky tzv. prozvoněním, tedy zavoláním na konkrétní číslo s reakcí systému ve formě zaslání SMS jízdenky.

Číst dál: Novinky u SMS jízdenek v Ostravě

DP Ostrava zkouší další elektrobus

Dopravní podnik Ostrava a.s. testuje v provozu s cestujícími další elektrobus. Po červencových zkouškách elektrobusu polského výrobce AMZ Kutno s výzbrojí Cegelec je nyní zkoušen zástupce česko-slovenského trhu.

Spoluprací firem Iveco (podvozek), Rošero (karoserie) a EVC Group (elektrická část) vznikl elektrický midibus, označený jako typ EVC – Rošero First Electric. Dojezd na jedno nabití udává výrobce na 170 km.

Pro testovací jízdy v síti DPO byl zařazen pod provozovnu Trolejbusy a obdržel ev. č. 9998/II. Dne 5. září se s ním pak mohli ostravští cestující poprvé svézt, a to na lince č. 98 z petřkovického náměstí na Nordpól, která je sklonově náročnější a pro testovací provoz se tak jeví jako ideální.

Elektrobus bychom zde měli vídat do 12. září 2013 

9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...
9998 - 4Z8 17...

Elektrobus EVC - Rošero First Electric

Další fotografie elektrobusu EVC - Rošero First Electric

Jste zde: