Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostravská Ekova Electric na prodej

ekovaDceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava a. s. - Ekova Electric a. s. hledá strategického investora. DPO zvažuje prodej až 100 % akcií této firmy, informoval na svých internetových stránkách v půlce měsíce prosince 2019. Potenciální zájemci by měli podat své nabídky do 17. ledna 2020.

Připomeňme, že Ekova Electric a.s. vznikla v roce 2011, a to osamostatněním těžké údržby kolejových vozidel, prováděné v ústředních dílnách v Martinově. Mimo oprav vozidel pro DPO však Ekova montuje také nové trolejbusy a elektrobusy a opravuje rovněž vozidla pro další dopravní podniky nejen v České republice, ale i ze zahraničí.

dpoNáš komentář k celé situaci:
Ostravské dílny DPO v Ostravě-Martinově byly od svého vzniku dlouhá léta neodmyslitelnou součástí DPO. Dopravce zde prováděl na svých kolejových vozidlech (tramvajích) různé druhy prohlídek až po generální opravy. Po zřízení dceřiné společnosti Ekova Electric a.s. již někteří lidé tušili, že DPO a město Ostrava se svých ústředních dílen chtějí v dohledné době zbavit. Jistým pomyslným hřebíčkem do rakve bylo rozhodnutí o výrobě vlastních vozidel, konkrétně elektrobusů značky Ekova Electron. (Prototyp tohoto elektrobusu, který byl zapůjčen DPO, si otestoval i náš redaktor. Jeho dojmy si můžete přečíst zde.) Pár kusů dodala společnost do Švédska a Německa. S velkou slávou také byly dodány dva elektrobusy mateřské firmě DPO, které využívají  dobíjení pomocí technologie Oppcharge. Ovšem jejich spolehlivost je - dá se říct - velice nízká. Mimoto DPO vlastní již zmíněný prototyp. Zkušenosti řidiče s tímto vozem si můžete přečíst výše. Ani spolehlivost tohoto prototypu nebyla právě vysoká. Obecně by se dílny měly věnovat především údržbě vozidel. S výrobou ostravské ústřední dílny nemají tak velké zkušenosti jako ostatní velcí výrobci, například Škoda Electric nebo SOR Libchavy spol. s r.o. a další. Myšlenka vyrábět elektrobusy ,,vyždímala“ z Ekovy velkou část finančních prostředků, neboť vývoj nového elektrobusu a posléze parciálního trolejbusu (bližší informace o tomto trolejbusu naleznete zde, poté krátký článek o zkušebním provozu a schválení typu v Ostravě a poté zkušební provoz z Prahy) stály vlastníka (DPO potažmo město Ostrava jako vlastníka DPO) nemalé finance a kvůli tomu, že se vozidla neprodávají tak, jak se zřejmě očekávalo, se vložené finanční prostředky nevrátily v plné výši.

2018 08 14@5005@F 5719@Svinov mosty d.z.
První elektrobusy v ČR, které využívají technologií dobíjení Oppcharge - jedná se o ostravské vozy Ekova Electron 12.

Otázkou je, proč jinde mohou být dílny součástí DP (např. Ústřední dílny pražského DP v Hostivaři) a finančně prosperují. Ať již město Ostrava a DPO martinovské ústřední dílny (dnešní Ekovu) likvidují záměrně nebo ne, pokud se prodej 100 % akcií uskuteční, znamená to do budoucna pro DPO jediné - že údržbu tramvají si bude v plném rozsahu platit, což jistě z ekonomického hlediska nevychází jako nejlepší varianta...

Ekova Electron 12
Ekova Electric a.s. dodala spolu s partnerskou firmou několik elektrobusů Ekova Electron 12. Mezi nimi i kloubové vozy do švédského města Umeå.

2018 08 21@9986@@ul. Nádražní
Prototyp parciálního trolejbusu Ekova Electron 12T v ostravské síti při zkušebních jízdách a schválení typu.

Nové fotografie

leden 2020
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
310172431
So4111825 
Ne5121926 
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: