Na začátku měsíce listopadu 2019 Dopravní podnik Ostrava a.s. uveřejnil že k 1. lednu 2020 ukončí prodej krátkodobých papírových jízdenek. Ty zmizí nejen z trafik, ale zaniknou také prodejní automaty. Dopravce nabídne pouze jednorázové jízdenky.
Důvody ukončení prodeje papírových jízdenek byly především následující: Nižší využívaní papírových jízdenek – letos v září tuto volbu jízdného využilo 34 %. Cestující využívají převážně ODISky, platební karty a SMS jízdenky. Nákladný a komplikovaný prodej i starý odbavovací systém. Nákladné opravy automatů poničené vandaly, jejich zrušením ušetří město jako vlastník DPO až 20 miliónů Kč ročně (alespoň dle slov generálního ředitele DPO Daniela Moryse).
Terminál na odbaení cestujících v ostravské MHD i pomocí platebních karet.
Náhrada za zrušené papírové jízdenky bude v podobě anonymní čipové karty. Cestující si ji budou moci zakoupit nejen v prodejnách DPO, ale také v nových automatech, které budou instalovány na důležitých zastávkách v Ostravě.Klasickou papírovou jízdenku si budou moci cestující zakoupit již jen v příměstských autobusových linkách, kde jim ji vytiskne řidič.
Označovač klasických papírových jízdenek bude brzy již minulostí...
Přes všechna pozitiva - jak tvrdí město a ředitel DPO, že ročně se ušetří milióny, když odpadne údržba jízdenkových automatů - i tak dojde ke zdražení krátkodobých jízdenek. Další důležitou změnou je, že dojde ke zrušení 30 a 60 minutové jízdenky. Nově, ale dojde k zavedení 45 minutové jízdenky. Zmiňme, že jízdné v Ostravě zdražuje po 4 letech. Dopravnímu podniku se díky tomuto zdražení zvednou tržby o 21 miliónů, po započtení odpisů a nákladů na růst mezd se však i přesto zvýší náklady DPO meziročně až o sto miliónů. Město Ostrava bude veřejnou dopravu dotovat částkou 1,5 miliardy Kč ročně. Přehled cen jízdného naleznete níže v tabulce.
Závěrem zmiňme, jak se město Ostrava a DPO chlubí, že odstraněním papírových jízdenek a jízdenkových automatů ušetří nemalé peníze, ale i přesto se jízdné zdražuje. Na druhou stranu se vymýšlejí nesmyslné projekty, jako například poslední známý nákup dvoupodlažních autobusů, na který obyvatelé Ostravy reagují převážně negativně, a stejně záporně hodnotí také zdražení krátkodobých jízdenek. Na internetových diskuzích se často objevují názory, že cena jízdného neodpovídá kvalitě MHD.
Změny v jízdném od 1. ledna 2020 | |||
Ukončení prodeje jízdenek s platností 30 a 60 minut | |||
Zavedení nové jízdenky s platností 45 minut | |||
Zvýšení cen krátkodobých elektronických jízdenek | |||
nepřestupní | nynější cena 14,- Kč | nová cena od 1.1.2020 16,- Kč | |
přestupní | nynější cena 20,- Kč | nová cena od 1.1.2020 24,- Kč | |
dokupovaná jízdenka pro psa, spolucestujícího nebo zavazadlo | nynější cena 20,- Kč | nová cena od 1.1.2020 24,- | |
celodenní jízdné | nynější cena 80,- Kč | nová cena od 1.1.2020100,- Kč | |
Zlevněné jízdně bude stát podle slevy buď 50% nebo 25% částky | |||
SMS jízdenka | nynější cena 30,- Kč | nová cena od 1.1.2020 32,- Kč |
Zdroj: Moravskoslezký denik, vlastní zdroje