Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Do Ostravy dorazil poslední čtyřicátý Stadler

dpoRok a půl od převzetí první tramvaje Stadler dorazila do Ostravy i ta poslední. Švýcarský výrobce tak definitivně dokončil svou miliardovou zakázku na čtyřicet středo-kapacitních vozidel pro Dopravní podnik Ostrava (DPO). Další nové tramvaje čekají na cestující DPO už za rok. Tentokrát půjde o velkokapacitní tramvaje od společnosti Škoda Transportation.

dpo
Poslední dodaný Stadler do Ostravy. Foto: Dopravní podnik Ostrava.

Za rok a půl už ujely tramvaje Stadler téměř dva miliony kilometrů. Úplně první vozidlo s číslem 1701 dokonce 110 tisíc. Je to vůbec poprvé, kdy Ostrava získala tramvaje vyrobené na míru, přesně podle přání zákazníka. „Nákup Stadlerů byl jednoznačně pozitivním krokem. Jsem rád, že švýcarský výrobce tramvají, který se poprvé prosadil na českém trhu právě v Ostravě, deklaroval, že 40 % dodávky je tvořeno českými dodavateli. A co je nejdůležitější, jezdí zatím úplně bez poruch,“ říká na adresu Stadlerů předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

2018 06 19@1704@@Ostrava, Czech Raildays 2018
Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1704 vystavená na veletrhu Czech Raildays 2019.

Stadlery jsou klimatizované, nízkopodlažní, se zabudovaným kamerovým systémem i wi-fi. Všechny tramvaje DPO samozřejmě vytěžuje na maximum. Ve špičce obslouží Stadlery 20 % ze všech nasazených tramvajových spojů, o víkendu dokonce dvě třetiny. „Jakmile převezmeme i poslední tramvajové vozy od Škody Transportation v roce 2023, bude mít DPO nejmladší tramvajový vozový park v Česku,“ doplňuje Daniel Morys.

2018 04 23@1701@@ÚD Martinov (18)
První dodaná tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701 do Ostravy.

CHRONOLOGIE:

  • 25. 11. 2016 – vyhlášení výsledků soutěže
  • 30. 12. 2016 – podepsání smlouvy na dodávku tramvají
  • 09. 02. 2017 – informace o vybavení tramvají
  • 06. 06. 2017 – Ostravané rozhodli, že tramvaje budou s vykřičníky a budou se jmenovat „nOVA“
  • 24. 04. 2018 – dorazila první tramvaj Stadler do Ostravy
  • 30. 05. 2018 – zahájení testů pro zkušební provoz
  • 08. 06. 2018 – zahájení zkušebního provozu bez cestujících
  • 18. 08. 2018 – tramvaj ve zkušebním provozu s cestujícími
  • 31. 10. 2018 – ostrý provoz prvních 20 Stadlerů
  • 06. 05. 2019 – ujely Stadlery první milion km
  • 23. 10. 2019 – dodání všech vozidel Stadler

Poznámka redakce MHD Živě k uvedené tiskové zprávě:
Ačkoliv představitelé DPO o vozech Stadler trvale prohlašují, že jde o bezporuchové tramvaje, skutečnost je poněkud jiná, a stejně jako jiné nové typy tramvají, se ani Stadlerům nevyhýbají některé, můžeme zřejmě zatím říci, "dětské nemoci". O tom, zda se jedná pouze o dočasné problémy, které se podaří postupem času zcela eliminovat, ukáže nejlépe až čas.

Tolik opěvovaný výrobce Stadler však zároveň neuspěl - v tiskové zprávě zmíněné - další soutěži, a to na dodávku velkokapacitních tramvají. Tu nakonec vyhrála tuzemská Škoda, a to s dvoučlánkovým modelem jen o dva metry delším než aktuálně dodané Stadlery, tedy na samé spodní hranici, která byla ve výběrovém řízení požadována. Zároveň kvůli jediné chybě konkurenčního Stadleru - v posunuté desetinné čárce u jednoho údaje v celé nabídce - zůstala Škoda nakonec jediným uchazečem... A tak zatímco by jiný řádný hospodář výběrové řízení zřejmě zrušil a vypsal nové, s upravenými požadavky tak, aby pro provoz získal opravdu velkokapacitní vozidla, DPO uzavřel smlouvu se Škodou, která do Ostravy v dalších letech dodá 40 vozů, které svými parametry i kapacitou odpovídají spíše středněkapacitnímu Stadleru. A hned vzápětí vypíše DPO další výběrové řízení, tentokrát již opravdu tak, aby získal ty původně chtěné velkokapacitní vozy...

Zbývající čas může věnovat úpravám linkového vedení a intervalů na linkách tak, aby v Ostravě vytvořil prostor pro provoz více než stovky středněkapacitních vozidel (zde započítáváme vedle nově příchozích 40 škodovek a 40 stadlerů také vozy Astra, Trio a Vario LF2).

Na závěr snad zbývá jen dodat, že aktuálně poptávané opravdu velkokapacitní tramvaje mají po svém dodání v horozontu pár let nahradit vozy KT8D5R.N1, na nichž v současné době průběžně probíhají dílenské údržby různých stupňů včetně velké prohlídky...

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku Ostrava a.s. s úpravami redakce

Aktualizováno 26. 10. 2019 8:31

Jste zde: