Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Dopravní podnik Ostrava se představil jako inovátor

dpoUž od spuštění nového informačního a odbavovacího systému 1. listopadu 2015 bylo oznámeno, že časem dojde k umožnění platit jízdné bezkontaktní platební kartou a od 30. června 2016 se tento koncept stal skutečností.

Cestující nyní může nastoupit do vozidla a přiložením platební karty si zakoupit krátkodobou jízdenku, čímž si usnadní typické shánění jízdenky v automatech a trafikách, které mnohdy nejsou v blízkém okolí, zejména na méně významných zastávkách. Také nedojde ke zdržování vozidla doplňkovým prodejem u řidiče. Je dobré si uvědomit, že platební karty fungují nezávisle na denní či noční době, dnu v týdnu i národnosti jeho majitele a měně účtu.

Jak se karta používá popisuje přehledně dopravce na svém webu. Ve stručnosti pomůže také infografika.

Systém není plně srovnatelný s používám ODISKy a tak umožňuje zakoupení jen jedné jízdenky za plnou cenu, nicméně i tak je to i na evropské poměry inovátorský krok, který ukázal, že pokud má dopravce zájem, tak lze zvyšovat komfort cestujících, který může vést i k větší oblibě přesunů po městě za pomocí MHD.

Vše je třeba vidět jinou optikou než jako uživatel dlouhodobé předplatní jízdenky, ale spíše jako silný uživatel automobilu. Typickým příkladem je příjezd do jiného města, kde je třeba zjistit, jak funguje systém MHD: najít si spojení, zjistit délku trasy, najít automat, mít drobné, vybrat správné jízdné, vědět jaké jsou tarifní pásma, případně jestli je možné bez omezení přestupovat. Pouhým přiložením platební karty odpadá leckterá z uvedených starostí a že to nejsou automatické úkony i pro leckteré dopravní fandy…

Info o platbě...
Info o platbě...

Fotografie č. 1: Info o platbě platební kartou na dveřích autobusu DPO.
Fotografie č. 2: Polep vozidla informující o možnosti platbě platební kartou.

Výborný je také systém zpětné analýzy projetých jízdenek, kdy se připočítávání jízdného zastaví na maximální částce síťové denní jízdenky (80 Kč).

Názor mě jako autora článku je více než pozitivní. Takový systém jsem si poprvé vyzkoušel v Londýně, kde se velmi podobá konceptu ODISky a excelentně usnadňuje cestujícím život. Po příjezdu do britské metropole jsem si u okýnka vyzvednul anonymní Oyster Card a nahrál si na ni prvních 20Ł. Poté jsem při každém vstupu a výstupu do metra pípnu a systém nějak sám spočítal mou útratu. Naprosto stejně fungoval také v autobusech či tramvaji. Použitím běžné platební karty se to ještě více zjednodušuje o nutnost sledovat výši nahraného kreditu.

A teď porovnejte tuto zkušenost s typickou návštěvou našeho hlavního města Prahy, kde po výstupu z vlaku jdete shánět jízdenku k automatu a když nemáte vhodné mince musíte k okýnku. Celý postup je dost pomalý a to i když se nepřipletete k nějaké turistické skupině. Navíc já osobně musím myslet hodně dopředu, protože v dosahu zastávek, které navštěvuji se žádný automat ani trafika nevyskytuje a musím si zakoupit kusové jízdné předem.

Dopravce v Ostravě tedy dokázal, že má zájem na zlepšování komfortu a prestiže městské hromadné dopravy, navíc tímto zboural stereotypy, že vše musí „tak jako to vždy bylo“. Jistě tento model nepoužijí všichni cestující (zejména odpůrci plateb kartou) a i před zrušením papírových jízdenek (údajně v horizontu 3 let) bude bezesporu existovat poptávka po jejich zachování, nicméně dnešní svět si nemůže dovolit zpětnou kompatibilitu s desítky let starými postupy.

Revize jízdenek probíhá prozatím tak, že po zablokování terminálu revizorem (kdy jej nelze používat k nákupu jízdenek), přiloží cestující opět bankovní kartu k přístroji a ten na displeji potvrdí, že jízdenka byla zakoupena. Později budou mít revizoři odpovídající přístroje u sebe, čímž nebude cestující nucen vstávat ze své sedačky.

Pokud by vás zajímal i ekonomický pohled na toto řešení, tak je dá poměrně snadno odhadnout, že marže banky (2,5%) je menší než při prodeji papírových jízdenek (6%), přičemž nejsou v této ceně zahrnuty náklady na údržbu strojků i automatů. Doprovodným jevem je uzavření některých méně využívaných míst k nákupu klasických jízdenek - třeba okénko na Alšově náměstí v Porubě v důsledku snížení fyzických nákupů kupónů.

Nyní již víme, že za první den provozu tohoto systému bylo zakoupeno 733 jízdenek, což se dá považovat za poměrně výrazný úspěch. Ještě jednou gratulujeme k tomuto významnému kroku kupředu! (nebo alespoň dorovnání očekávání od nového odbavovacího systému).

Aktualizováno 2. 7. 2016 9:43

Jste zde: