Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Památné místo ostravské městské dopravy

dpoV nedávno rekonstruované pěší zóně na ul. 28. října mezi Masarykovým a Smetanovým náměstím byl vybudován zajímavý památník připomínající historii městské dopravy v těchto místech. Tvoří jej dvě krátká kolejová pole osazená do původní kamenné dlažby,  první o úzkém rozchodu 760 mm a druhé s normálním rozchodem 1435 mm. Je zde také replika historického zastávkového označníku s popisem a lavička.

29.12.2015 - ...
29.12.2015 - ...
29.12.2015 - ...
29.12.2015 - ...
29.12.2015 - ...
29.12.2015 - ...
   

Památné místo ostravské městské dopravy..

Památník zde byl zřízen proto, že tato část dnešní ulice 28. října je jediné místo v Ostravě, kde se v průběhu doby vystřídaly všechny trakce městské hromadné dopravy. Jako první zde byla v roce 1894 vybudována trať normálně rozchodné parní tramvaje, na které byl zahájen pravidelný provoz 1. října 1896. Tento stav trval až do 1. května 1901, kdy kouřící parní lokomotivy v ostravských ulicích vystřídaly elektrické tramvaje.

Úsek byl součásti tehdejší tratě číslo 2 vedoucí od Ostravského mostu (dnešní most Miloše Sýkory) do Svinova, později od roku 1926 až do Klimkovic. Tramvaje na normálním rozchodu zde jezdily až do 11. září 1950, kdy byla zahájena přestavba trati v úseku Těšínská – Smetanovo náměstí na úzký rozchod. Přestavba umožnila spojit trať Ostrava – Karviná s kolejovou sítí bývalých Slezských zemských drah a ukončit tak od 5. října 1950 spoje z Bohumína a Michálkovic na novém úzkorozchodném nádraží na Smetanově náměstí.

Úzkorozchodné tramvaje zde však dlouho nevydržely. Po necelých deseti letech byly nahrazeny moderním dopravním prostředkem – trolejbusem. Poslední tramvaj ze Smetanova náměstí odjela 28. dubna 1960 a již 1. května 1960 byla uvedena do provozu nová trolejbusová trať, kterou využívaly linky č. 55 do Hrušova a č. 56 do Stromovky (ZOO).

Bohužel ani trolejbusová doprava zde neměla dlouhého trvání. Byla zrušena po pouhých sedmi letech provozu 19. března 1967. Důvodem bylo vytvoření pěší zóny v centru města s vyloučením veškeré dopravy. Do roku 1967 byla ulice taktéž využívána dopravou autobusovou, a to jak městskou, tak příměstskou, neboť se za dnešním Smetanovým náměstím nacházelo velké autobusové nádraží, předchůdce ÚANu.

O vybudování tohoto pěkného místa se osobně zasadil pan Jiří Boháček – vedoucí odboru Dopravní cesta v Dopravním podniku Ostrava, a.s. a také člen Kroužku přátel MHD v Ostravě. Je vidět, že díky zájmům o poznání staré Ostravy může vzniknout i pěkná dopravní pamětihodnost.

Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s., vlastní zdroje

Aktualizováno 1. 1. 2016 21:35

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: