V září byla s vítězem otevřeného výběrového řízení Škodou Elektric podepsána smlouva na dodávku 12 kusů trolejbusů typu Škoda 26 Tr Solaris a Škoda 27 Tr Solaris. Vozidla budou ze 40 % hrazena z evropského fondu pro regionální rozvoj Moravskoslezska. Celková cena za dodávku činí 144 750 000 Kč bez DPH. Na nákup 6 kusů 12metrových a 4 kusů 18metrových vozidel jsou již finance schváleny. V současné době jednáme o možnosti pořízení zbývajících dvou 18metrových trolejbusů, které by byly v případě získání finančních prostředků dodány v červenci 2015.
V souladu s uzavřenou kupní smlouvou budou v dubnu 2015 dodány 3 kusy 12metrových, v průběhu května dva 18metrové a tři kusy 12metrových a v červnu 2 kusy 18metrových trolejbusů. Tyto vozy budeme ihned po přejímce a dovybavení palubním a odbavovacím sytémem postupně uvádět do provozu.
Nové trolejbusy přinesou pro dlouho očekávané snížení průměrného stáří našeho vozového parku. Nově dodané trolejbusy nahradí vozy řady Škoda 14 Tr M a Škoda 15 Tr M, jejichž průměrné stáří se pohybuje kolem 24 let. Základem konstrukce nových trolejbusů je karosérie od firmy Solaris a elektrovýzbroj od Škody Electric.
Fotografie č. 1.: Starší ostravský trolejbus typu Škoda 14 Tr M (ev. č. 3260).
Fotografie č. 2.: Starší ostravský kloubový trolejbus typu Škoda 15 Tr M (ev. č. 3506).
Přínosem pro cestující je zvýšení bezpečnosti a jízdního komfortu v nových vozidlech. Současně dojde k zvýšení počtu nízkopodlažních vozidel. Po dodání všech plánovaných vozů bude náš vozový park obsahovat 90,2% podíl nízkopodlažních vozidel. Z celkového počtu 61 vozidel bude pouze šest vozidel s ,,vysokou podlahou“.
Nízkopodlažní trolejbus typu Škoda 26 Tr Solaris. Na fotografii ostravský vůz (ev. č. 3716).
Nově budou vozidla vybavena sestavou superkapacitních kondenzátorů s 0,42 KWh vložené energie u 12metrových a 0,54 KWh u 18metrových vozidel. Toto zařízení bude sloužit k ukládání energie vyráběné rekuperací. V současnosti se ne všechna takto vyrobená elektrická energie vrací zpět do trakční sítě. Pokud tato síť není schopna vyrobenou energii přijmout, maří se v brzdovém odporníku, kde se bez užitku přemění na energii tepelnou. Superkapacitní kondenzátory budou tuto rekuperovanou energii shromažďovat, a následně využívat při rozjezdu vozidla. Bude pokryta rozjezdová špička a dojde ke snížení celkové spotřeby energie z trakce. Takto dodaná energie se bude pomocí snímače měřit a její objem se bude po vyvolání menu zobrazovat na přístrojové desce řidiče.
Nízkopodlažní kloubový trolejbus typu Škoda 27 Tr Solaris. Na fotografii ostravský vůz (ev. č. 3804).
Co to vlastně superkapacitní kondenzátor je? Představuje v principu elektrolytický kondenzátor vyrobený speciální technologií, která umožní dosažení obrovské kapacity řádu stovek až tisíců Faradů. Technologie výroby je založena na elektrochemické dvouvrstvě. Po přivedení vnějšího napětí dojde k přesunu kladných iontů v elektrolytu směrem k záporné elektrodě a k přesunu záporných iontů k elektrodě kladné.
Protože superkapacitor ukládá získanou energii na základě elektrostatického principu a jeho vnitřní odpor je nízký, je schopen tuto energii uložit a vydat rychleji než běžný olověný akumulátor.
Těchto nabízených vlastností se právě využívá při použití elektrodynamického brzdění, kdy se soustavy superkapacitorů nabíjí, a tuto energii plně využijí při rozjezdu vozidla. (1) Superkapacitory umístěné na vozidle spolu s měničem také slouží v případě požadavku řidiče na dojezd při objízdné trase, dopravní nehodě nebo dojezdu do depa. Superkapacitory se automaticky během jízdy, či staničení, nabíjejí na maximální hladinu a trolejbus je připravený na autonomní provoz bez závislosti na trakci.
V takovémto režimu je vozidlo schopno ujet až 300 metrů.
Novinka ve výbavě nových trolejbusů sníží náklady na energii potřebnou pro provoz, umožní pohyb vozidla bez závislosti na trakčním vedení a současně přispěje ke snížení množství exhalací při výrobě elektrické energie pro trakci.
Olověný akumulátor | Superkapacitor | Elektrolytický kondenzátor | |
Nabíjecí doba | 1 až 6 hodin 0,3 až 30 s 10-3 až 10-6 |
0,3 až 30 s | 10-3 až 10-6 |
Vybíjecí doba | 0,3 až 3 hodiny | 0,3 až 30 s | 10-3 až 10-6 |
Energetická hustota (Wh/kg) | 10 až 100 | 1 až 10 | < 0,1 |
Výkonová hustota (W/kg) | < 1000 | < 1000 | < 100 000 |
Počet cyklů | 1000 | > 500 000 | > 500 000 |
Účinnost | 0,7 až 0,85 | 0,85 až 0,98 | > 0,9 |
Uvedení nových trolejbusů do provozu
Na začátku měsíce června byly do provozu uvedeny dva nové trolejbusy Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3722 a 3723. Během následujících dnů byly také zprovozněny další vozy Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3724 až 3726. V měsíci červnu 2015 se v ostravských ulicích objevily i nové kloubové trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3805 - 3808.
Fotografie č. 1: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3722 v ulicích Ostravy.
Fotografie č. 2: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3723 v ulicích Ostravy.
Fotografie č. 3: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3724 v ulicích Ostravy.
Fotografie č. 4: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3725 v ulicích Ostravy.
Fotografie č. 5: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris budoucího ev. č. 3726 zachycen ještě v areálu dílen DPO v Martinově.
Fotografie č. 6: Nový trolejbus Škoda 26 Tr Solaris budoucího ev. č. 3727 zachycen ještě v areálu dílen DPO v Martinově.
Fotografie č.1: Nový trolejbus Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3806 v ulicích Ostravy.
Fotografie č. 2: Nový Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3808 zachycen ještě v areálu dílen DPO v Martinově.
Zbylé kloubové trolejbusy typu Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3809 a 3810 vyjely 2. září 2015. Poslední dodaný standardní trolejbus Škoda 26 Tr Solaris vyjel 4. července 2015. Tímto je již všech 12 nových trolejbusů nasazováno do pravidelného provozu s cestujícími.
Jedná se o vozy:
- Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3722 - 3727
- Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3805 - 3810
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 3726 zachycený již v provozu s cestujícími.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3807 stoupá k zastávce Revírní bratrská pokladna.
Fotografie č. 3 - 4: Trolejbus Škoda 27 Tr Solaris ev. č. 3808 projíždí Michálkovickou ulicí.
Zdroj: Dopravní podnik Ostrava a.s., vlastní zdroje