Soutěž na dodání nových parciálních trolejbusů do Ostravy zná po několikaměsíčních průtazích konečně svého vítěze. Stala se jím společnost Ganz – Skoda Electric Ltd. Ta porazila další tři účastníky výběrového řízení, kterými byly společnosti SOR Libchavy, Trams for Envi s ukrajinským výrobcem Bohdan a Škoda Electric (bývalá Ekova Electric). Vítěz tak dodá do Ostravy celkem 12 parciálních trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY s karoserií tureckého výrobce Temsa, s opcí na dalších šest vozů. Jeden vůz vyjde Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) na 11,27 milionu korun, což je 20% pokles oproti předpokládané hodnotě zakázky.
Ostravský trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3746 v pravidelném provozu s cestujícími projíždí ulicí Hornopolní.
Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY. www.skoda.cz
Vítězná společnost sice podala až v pořadí druhou nejnižší nabídkovou cenu, nicméně v součtu s náklady na údržbu, které měly váhu 20 %, se její nabídka propracovala na první místo. To se nelíbilo společnosti SOR, jejíž nabídková cena byla nejnižší, a obrátila se se stížností na výsledek soutěže na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten však nakonec rozhodl, že DPO při výběru vítěze vypsané zakázky postupoval v souladu se zákonem i se zadanou dokumentací.
Zajímavostí v soutěži byla v zásadě dvojitá účast Škody, jednou v podobě bývalé Ekovy Electric, jejíž prodej skupině Škoda Transportation nebyl v době podávání přihlášek ještě formálně zakončen, podruhé v podobě vítězné společnosti, která je sice původem maďarská, ale patří do skupiny Škoda holding. Pro výrobu trolejbusů bude zároveň využita karoserie z produkce tureckého výrobce autobusů Temsa, kterého však nedávný prodej většiny akcií skupině PPF také dostal do skupiny „okřídleného šípu“, který do skupiny PPF spadá.
Ohlédnutí za výběrem trolejbusů:
Po neúspěšném prvním výběrovém řízení, které bylo nakonec zrušeno, vypsal DPO dne 2. října 2020 nové výběrové řízení s názvem „Dodávka až 18 ks parciálních trolejbusů“. Oproti původnímu zadání došlo k navýšení poptávaných vozidel z 12 kusů až na 18 a také k dalším dílčím úpravám. Nově musel uchazeč prokázat, že v rámci EU již dodal alespoň tři nové trolejbusy pro jednoho objednavatele v minimální hodnotě 35 mil. Kč. bez DPH a dále že splňuje normu EHK 107.
Celková odhadovaná hodnota zakázky byla 252 mil. Kč bez DPH – část této sumy bude hrazena EU pomocí programu Integrovaný regionální operační program IROP.
Ilustrační fotografie: Poslední dodané parciální trolejbusy pro DPO byly vozy Škoda 26 Tr.
Technická specifikace:
- Trolejbusy by měly být dlouhé 11,5 až 12,5 m, široké maximálně 2,55 m.
- Minimálně kapacita má být 80 cestujících.
- Trolejbusy budou vybaveny celovozovou klimatizací, USB porty.
- Vnější informační panely budou technologií LED nebo DOT-LED v bílé barvě.
- Vozidla by měla být vybavena minimálně třemi dveřmi, přičemž přední polovina prvních dveří bude oddělena a bude sloužit výhradně ke vstupu na stanoviště řidiče.
- Parciální trolejbusy budou vybaveny trakčními bateriemi, které bude možno dobíjet jak při jízdě vozidla, tak při jeho stání. Vůz by měl být schopen na baterie ujet 12 km, a to i za současného použití topení nebo klimatizace na 30 % jejich výkonu. DPO předpokládá 15 cyklů jízdy vozidla na trakční energii z baterie denně.
Kritéria hodnocení nabídek:
1. Nabídková cena – 70 %
2. Náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky – 20 %
3. Vybrané technické parametry – 5 %
4. Výhodnost servisních podmínek – 5 %
Předpokládané nasazení nových parciálních trolejbusů:
- Linka č. 101 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 29 na konečnou zastávku Radvanice, Ludvíkova (na této konečné nebude možné dobíjení)
- Linka č. 103 a dále ze zastávky Bohumínská po trase linky č. 49 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
- Linka č. 106
- Linka č. 107 a dále ze zastávky Hranečník po trase linky č. 23 na konečnou zastávku Michálkovice (možné dobíjení)
- Linka č. 108 a dále ze zastávky Hulváky po trase linky č. 57 na konečnou zastávku Vítkovice, Mírové náměstí (možnost dobíjení)
Další podmínky:
Nové parciální trolejbusy měly být dodány po šesti vozech ve třech samostatných dodávkách: první nejdříve ve 4. kvartálu r. 2021, druhá nejdříve ve 2. kvartálu r. 2022 a třetí ve 4. kvartálu r. 2022.
Podle tiskové zprávy DPO by vozy měly být dodány v první polovině roku 2023, prvních 6 vozů v únoru, dalších 6 vozů v březnu. Nové trolejbusy nahradí v provozu nejstarší škodovácké trolejbusy typu Škoda 21 Tr.
Další informace z úst generálního ředitele DPO byla, že nové trolejbusy budou všechny dodány nejpozději v únoru 2023. Dopravce předpokládá, že několi vozů se objeví v provozu s cestujícími již v prosinci roku 2022. Toto tvrzení se generálnímu řediteli DPO nepodařilo, první vozy vyjely na zkušební jízdy v Plzni v prosinci 2022.
Využití opce
Dopravce DPO měl možnost využít opce 6 trolejbusů k již objednaným 12 parciálním trolejbusů trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY. DPO této opce využilo a na začátku srpna 2022 informoval o objednání dalších 6 parciálních trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY.
Dodávky vozidel
První dva trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY dorazily do ostravské trolejbusové vozovny v pondělí dne 16. ledna 2023. Nové trolejbusy obdrží ev. č. 3741 - 3758. První zkušební jízdy s novým trolejbusem Škoda byly zahájeny ve čtvrtek 19. ledna 2023 s vozem ev. č. 3741.
Další nové trolejbusy byly dodány dne 17. a 19. ledna 2023 , vždy po dvou kusech. Dodávky dalších trolejbusů podle tiskové zprávy DPO ze dne 9. února 2023 by mělo následovat od března 2023 až do konce prázdninových měsíců a to vždy po šesti vozidlech.
Další zajimavostí z tiskové zprávy je, že vůz ev. č. 3741 je 15.000 předaný vůz vyrobený společností Škoda.
Další nové trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY obdržel DPO v následujících dnech: 17.3., 19.3., 21.3., 22.3. a 29. března 2023.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
První dva dodané ostravské trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY.
Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3745.
Zařazení vozidel do pravidelného provozu s cestujícími
První vypravení nových trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY proběhlo v úterý dne 14. února 2023, kdy došlo k vypravení vozidel ev. č. 3741 na dělěnou směnu 43/105 a 3742 na celodenní směnu 13/102 a 23/102. Na noční směnu 33/214 byl nasazen vůz 3741.
Ve středu 15. února 2023 byly vypraveny také další zbylé trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3743 na směnu 13/217 a 23/217, ev. č. 3744 na směnu 13/215 a 23/25, ev. č. 3745 na dělěnou směnu 43/303 a vůz ev. č. 3746 byl vypraven na směnu 13/222.
Další nové trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3747 - 3752 byly postupně vypraveny poprvé do pravidelného provozu od 12. dubna - 16. dubna 2023.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 odbavuje cestující v zastávce Bazaly.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 odbavuje cestující v zastávce Hlavní nádraží.
Fotografie č. 3: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 projíždí ulicí Kubínova.
Fotografie č. 4: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 pauzuje na konečné zastávce Hlavní nádraží.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 pauzuje na konečné zastávce Hlavní nádraží.
Fotografie č. 2: Interiér trolejbusu Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742.
Fotografie č. 3: Pracoviště řidiče trolejbusu Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742.
![]() |
|
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3742 projíždí po Mostě M. Sýkory.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3743 přijíždí na konečnou zastávku Hulváky.
Fotografie č. 3: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3744 opustil zastávku Sídliště Muglinov.
Fotografie č. 4: Trolejbus Škoda 36 Tr T’CITY ev. č. 3745 projíždí ulicí Betonářská.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Další nově dodané trolejbusy Škoda 36 Tr T’CITY. Vozy DPO obdržel: 17.3., 19.3., 21.3., 22.3. a 29.3.2023.
Další fotografie trolejbusů Škoda 36 Tr T’CITY naleznete zde.