O víkendu 6. a 7. června 2015 si hlavní město připomnělo devadesátileté výročí zahájení provozu autobusů.
Ačkoli první autobusová linka byla v Praze zřízena již v březnu roku 1908, provoz na ní dlouho nevydržel a po roce a půl byl zastaven. Až druhý pokus byl úspěšný – psal se 21. červen 1925 a na pravidelnou linku vyjely z Čechova náměstí do Záběhlic první autobusy.
Od té doby se síť autobusových linek postupně rozrůstala, po druhé světové válce bylo v provozu již 15 linek. V současnosti Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) provozuje celkem 148 linek, jejichž celková délka činí téměř 1686 km.
90. výročí si DPP připomněl v dvoutýdenním předstihu. Nejprve v sobotu 6. června se poprvé za šedesátiletou existenci otevřely veřejnosti brány garáží Vršovice. Ty vznikly v roce 1955 jako vozovna pro trolejbusy, spolu s útlumem trolejbusového provozu pak od roku 1964 sloužily jak trolejbusům, tak nově i autobusům a od roku 1968 se z areálu staly čistě garáže pro autobusy.
Fotografie č. 1: Autobus Irisbus Citybus 12 M ev. č. 3433 v prostorách vršovických garáží.
Fotografie č. 2: Autobus Irisbus Citelis 12 M ev. č. 3512 v areálu garáží Vršovice.




Dne 6. června 2015 se uskutečnil den otevřených dveří ve vozovně v Opavě-Kylešovicích. Historie MDPO začala jízdou první tramvaje, která vyjela do opavských ulic 4. prosince 1905. Tehdy to byla tramvaj číslo 7 a právě tento vůz byl zároveň poslední tramvají, která ukončila provoz dne 22.4. 1956. Od roku 1952 k Opavě patří nerozlučně trolejbusy, které i dnes tvoří páteř opavské MHD a společně s autobusy zajišťuji dopravu dodnes.
V sobotu 6. června 2015 jsme s týmem našich redaktorů navštívili areál výrobního závodu společnosti Iveco ve Vysokém Mýtě. Zde se v rámci 120. výročí založení firmy Josefem Sodomkou konala prohlídka v prostorách výrobních linek a tak jsme si prohlédli svařovnu, lakovnu, montážní linku, čalounu a elektrodílnu včetně rozpracovaných kusů autobusů. V těchto prostorách dochází ke kompletaci 2 stěžejních modelů: Iveco Crossway a Iveco Urbanway v různých konfiguracích včetně CNG (pouze u městského vozu Iveco Urbanway). Na lince byly k vidění autobusy u kterých jseme pohotově rozpoznávali jejich cílové umístění.
Od 2. do 30. června 2015 bude na třineckých linkách MHD místní dopravce ARRIVA MORAVA a.s. testovat vlastní elektrobus SOR EBN 10.5. Tento elektrobus se dosud vyskytoval na pravidelné lince Karlova Studánka – Ovčárna. Tímto se město Třinec - po roční zkušenosti s elektromobilem, který používají zaměstnanci městského úřadu po dohodě s místním dopravce ARRIVA MORAVA a.s. - dohodl na testování elektrobusu v třinecké MHD. Paní starostka Věra Palkovská se netají tím, že do budoucna by město chtělo tento způsob dopravy zavést. První den provozu tj. 2. června 2015 od 13 do 14 hodiny proběhlo natáčení s Českou televizí, kterého se zúčastnili představitelé města a dopravce ARRIVA MORAVA a.s., poté vůz vykonal jeden pravidelný spoj směřující na konečnou zastávku Sosna nemocnice.