Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Ostravská tramvaj Stadler zahájila provoz s cestujícími

dpoPondělí 13. srpna 2018, sedmá hodina ranní, smyčka Martinov. Jindy poklidná nástupní zastávka linky č. 4 tento den nezvykle žije. Důvod zvýšeného zájmu běžný cestující spatří - pokud prohlédne přes řadu fotografů a zástupců Dopravního podniku Ostrava (dále DPO) - stát ve smyčce. Je jím nová ostravská tramvaj Stadler Tango NF2, která zanedlouho v nástupní zastávce nabere své první cestující vůbec.

2018 08 13@1701@@Výstaviště
Tramvaj Stadler Tango NF2 ev. č. 1701 odbavuje cestující na zastávce Výstaviště.

Zkušební provoz s cestujícími je jedním z posledních kroků, které jsou nezbytné pro schválení tohoto nového typu u Dražního úřadu ČR a pro získání homologace pro evropské trhy. Předchozí měsíce byly již úspěšně absolvovány zkušební jízdy bez zátěže a s neživou zátěží.

Číst dál: Ostravská tramvaj Stadler zahájila provoz s cestujícími

První elektrobus v Olomouci

DPMOV průběhu měsíce října 2018 byl do Dopravního podniku města Olomouce, a.s. dodán první elektrobus. Jedná se konkrétně o dvanáctimetrový SOR NS 12 Electric od společnosti SOR Libchavy spol. s r.o., který byl pořízen v rámci projektu „Nákup bezemisních vozidel pro MHD“. Tento moderní, městský, plně nízkopodlažní autobus je prvním elektrobusem, který bude na území města Olomouce trvale obsluhovat linky MHD. Vůz obdržel evidenční číslo 501. Do současnosti se vždy jednalo jen o dočasné výpůjčky vozidel na testování.

2018 10 29@501@6M6 7619@Hlavní nádraží
Nový elektrobus SOR NS 12 Electric vyfotografovaný na zastávce Hlavní nádraží.

Číst dál: První elektrobus v Olomouci

Plynové autobusy na Kladensku jezdí už přes rok

arriva nove db companyV uplynulých dnech oslavilo 27 kladenských autobusů na CNG první rok provozu. Nasazuje je společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. Osmnáct standardních autobusů a devět kloubových vozů na alternativní pohon CNG najely za tu dobu přes tři miliony kilometrů a vyprodukovaly čtyři tuny emisí. Vyřazené autobusy EURO normy II a III by při stejném nájezdu vypustily 1 090 tun emisí.

Kladno
Kloubové autobusy SOR NBG 18 dopravce ČSAD MHD Kladno vyfotografované v garážích společnosti.

Číst dál: Plynové autobusy na Kladensku jezdí už přes rok

Obnova trolejbusů v Opavě

mdpo novePrvní nový trolejbus Škoda 32 Tr SOR přijel do opavské vozovny MDPO a.s. dne 15. října 2018. Jde o moderní nízkopodlažní trolejbus s karoserií autobusu SOR NS 12 od společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. a elektrovýzbrojí Škoda. Zajímavostí je skutečnost, že je to první kus svého typu trolejbusu na světě.

2018 10 15@314@@Vozovna MDPO a.s. (3)
Nový opavský trolejbus Škoda 32 Tr SOR, vyfotografovaný v areálu vozovny MDPO a.s.

Číst dál: Obnova trolejbusů v Opavě

Dopravní podnik Ostrava se chystá nakoupit nové tramvaje a autobusy

dpoNa portále veřejných zakázek byla vyvěšena zpráva o tom, že Dopravní podnik Ostrava vypisuje výběrové řízení na nová vozidla v počtu 40 kusů a ceny 1,4 mld. Kč. Ze specifikace je pak poměrně dobře poznat, jaký typ vozidel by to měl být a znalci i vycítí konkrétní typ.

Požadavek sleduje středněkapacitní vůz (tedy náhrada vozů K2 a doplněk Aster či Trií) s otočnými podvozky, určené k jednosměrnému provozu. Důležitým prvkem je důraz na 70% nízkopodlažnost.

Zajímavostí je kritérium provozní rychlosti minimálně 70 km/h s přáním, že zadavatel preferuje schválení vozidla až pro provozní rychlost 80 km/h. Tím by se mohla realizovat vize komfortnější a rychlejší páteřní tramvaje na určitých úsecích trati i když středněkapacitní velikost vozu tuto myšlenku příliš nepodporuje.

Z komfortních a dosud nezvyklých prvků jmenujme předsuvné dveřme s funkcí automatického zavírání dveří po dokončení nástupu a výstupu (např. fotobuňka). Prostor cestujících by měl být vybaven USB konektory pro dobíjení mobilních telefonů v minimálním počtu 10 na vůz. A hlavně má být instalována klimatizace salónu cestujících!

Tyto parametry v podstatě reagují na dřívější neoficiální prohlášení různých pracovníků o budoucím vývoji tramvajového parku v metropoli, kde již nemá být preferovaná pouhá částečná nízkopodlažnost a priorita by měla připadnout skutečně moderně řešeným vozidlům a nikoliv evoluci tramvají T3.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava se chystá nakoupit nové tramvaje a autobusy

Výběr dopravce

Nové fotografie

červenec 2025
Po 7142128
Út18152229
St29162330
Čt310172431
4111825 
So5121926 
Ne6132027 
Jste zde: