Autobusy Solaris Urbino 12 na počátku února letošního roku dojely své poslední kilometry v opavských ulicích, a to po přibližně 14 letech provozu. A zmizely z nich bez většího rozloučení s cestující veřejností. Ukončení provozu tohoto typu autobusů neprezentoval nijak ani samotný dopravce.
Solaris Urbino 12 ev. č. 145 vyfotografovaný po obsloužení zastávky Opava, Divadlo, která se nachází v centru Opavy, v pozadí s radniční věží nazývanou Hláska.
Rekapitulace
Pozdní devadesátá léta a začátek nultých let se nesl v našich dopravních podnicích ve znamení změny koncepce autobusů nákupem nízkopodlažních vozidel. Městský dopravní podnik Opava a.s. (dále jen MDPO) nejprve pořídil dva nízkopodlažní autobusy Karosa-Renault Citybus 12 M ev. č. 135 a 136 v listopadu 2000. V letech 2002 až 2006 pak zařadil celkem osm autobusů Solaris Urbino 12, které obdržely ev. č. 140–147.
Provoz
První tři vozidla ev. č. 140–142 zařadil MDPO v říjnu 2002, až po dvouleté odmlce je následovaly další dva vozy v listopadu 2004 (ev. č. 143 a 144), o rok později také v listopadu (2005), zařadil MDPO další dva (ev. č. 145 a 146) a poslední opavský Solaris Urbino 12 ev. č. 147 byl zařazen do provozu v září roku 2006.
Fotografie č. 1: Solaris Urbino 12 ev. č. 140 vyfotografovaný po obsloužení nástupní zastávky Opava, Divadlo.
Fotografie č. 2: Solaris Urbino 12 ev. č. 141 vyfotografovaný po obsloužení zastávky Opava, Divadlo.
Fotografie č. 3: Solaris Urbino 12 ev. č. 142 vyfotografovaný na konečné zastávce Opava, Globus.
Fotografie č. 1: Solaris Urbino 12 ev. č. 143 vyfotografovaný ve vozovně MDPO spolu s vozem stejného typu.
Fotografie č. 2: Solaris Urbino 12 ev. č. 144 vyfotografovaný na konečné zastávce Opava, Koupaliště.
Fotografie č. 3: Solaris Urbino 12 ev. č. 145 vyfotografovaný v zastávce Opava, Městský hřbitov.
Autobusy byly během svého provozu osazeny různými celovozovými reklamami, z nichž asi nejvýraznější byla reklama na obchodní centrum Silesia (Tesco) na voze ev. č. 146, který byl po nějaký čas stabilně vypravován na bezplatnou linku č. 230 vedoucí k tomuto obchodnímu centru.
Solaris Urbino 12 ev. č. 146 vyfotografovaný při odjezdu ze zastávky Opava, Tesco.
Solaris Urbino 12 ev. č. 147 vyfotografovaný v zastávce Opava, Švédská kaple.
Vyřazování vozidel
K prvnímu vyřazení nízkopodlažních autobusů Solaris Urbino 12 ev. č. 140–142 došlo roce 2015 společně se zmíněnými autobusy Karosa-Renault Citybus 12 M ev. č. 135 a 136. Přesněji autobusy v č. 141 a 142 v srpnu a vůz ev. č. 140 v září. Vozidla byla nahrazena novými autobusy Iveco Urbanway 10.5 a 12 M CNG.
Další odstavování autobusů tohoto typu nastalo v prosinci roku 2020, kdy byl z provozu odstaven vůz ev. č. 144. Další tři autobusy Solaris Urbino 12 ev. č. 143, 146 a 147 byly odstaveny z pravidelného provozu v průběhu ledna 2022. Poslední provozní Solaris Urbino 12 ev. č. 145 dojezdil v prvních únorových dnech 2022. Odhadujeme, že jejich dalším osudem bude pravděpodobně sešrotování. Početně byly tyto autobusy nahrazeny novými CNG autobusy SOR NSG 12, které obdržely ev. č. 177–181.
Konstrukce
Opavské Solaris Urbino 12 M byly nízkopodlažní autobusy délky 12 000 mm, šířky 2 500 a výšky 2 850 mm. Vozy byly vybaveny karoserií II. generace s třemi dvoukřídlými dveřmi a dieselovým motorem MAN D0836LOH03 o výkonu 162 kW splňující emisní normu EURO 3. Pracoviště řidiče bylo vybaveno klimatizační jednotkou Konvekta.