Dopravní podnik města Brna spustí pilotní projekt využití parciálních trolejbusů na běžné lince bez trolejového vedení. Sloučí trolejbusovou linku č. 30 a autobusovou č. 43 do jedné, kterou budou obsluhovat výhradně parciální trolejbusy. Část trasy pojedou s využitím trolejového vedení a část na baterie. Změna je platná od 27. dubna 2024.
Brněnský parciální trolejbus Škoda 32 tr vystavený na veletrhu Czechbus 2023 v Praze.
„Parciální trolejbusy představují z hlediska ekologizace městské hromadné dopravy ideální řešení. Díky bateriovým zásobníkům energie dokážou jezdit i mimo trakční vedení. Tím se pro městskou hromadnou dopravu stávají flexibilním a ekologickým řešením. Na rozdíl od dieselových autobusů jsou zcela bezhlučné a bezemisní, a tím zvyšují kvalitu života ve městech. Jejich provozováním tak naplňujeme strategii města Brna v oblasti ekologizace dopravy,“ řekla Markéta Vaňková, primátorka města Brna.
„V Dopravním podniku města Brna provozujeme třicet parciálních trolejbusů, které jsme doposud využívali především při výlukách. Tento pilotní projekt nám ukáže, zda a za jakých podmínek můžeme vozy nasazovat na běžné linky. Trasa z Bystrce na Sadovou a do Soběšic je z hlediska poměru cesty na trakčním vedení a mimo něj ideální. Během cesty z Bystrce se baterie nabijí, od Semilassa pak vozy budou pokračovat po trase současné linky č. 43 a využívat elektrickou energii z baterií. Interní testy nám ukázaly, že i přes kopcovitý terén v této oblasti bude po cestě do Soběšic a zpět do Králova Pole kapacita baterií ještě na dvaceti procentech, což pro jízdu i s rezervou stačí. Po připojení na trakční vedení se pak baterie opět během cesty do Bystrce dobije na sto procent,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
„Sloučení linek č. 30 a 43 jednoznačně vítáme. Podstatné pro nás je, že frekvence spojů zůstane zachovaná. Projekt ale navíc přináší benefit, kdy obyvatelé oblasti Sadová budou mít možnost přepravy do centra městské části – tedy oblasti Slovanského náměstí – bez přestupu. Pohodlně tak mohou přestoupit na další linky městské hromadné dopravy, nakoupit nebo vyřídit své záležitosti na radnici,“ uvedla Andrea Pazderová, starostka městské části Brno-Královo Pole.
Pro cestující se tedy pilotním projektem a datem 27. dubna nic nemění. Mimo špičku mají obě současné linky stejný interval mezi spoji, který zůstane zachován. Ve špičce má nyní linka 30 interval četnější než č. 43, do Soběšic tak bude zajížděl každý druhý spoj. Ostatní skončí v Králově Poli a pojedou zpět do Bystrce. Spoje do Soběšic však budou jezdit ve stejném intervalu jako nyní.
Dopravní podnik plánuje do budoucna stejným způsobem obsluhovat i další části Brna. „Nabízí se oblast Slatiny, Černovické terasy a letiště, výhledově také linka š. 67. Spolu s vedením města Brna také nyní prověřujeme variantu rozdělení okružních linek č. 44 a 84, které by mohly být obsluhovány parciálními trolejbusy,“ vysvětlil Havránek.
DPMB provozuje 30 parciálních trolejbusů – 10 vozů typu Škoda 26 Tr z roku 2018 a 20 vozů typu Škoda 32 Tr z roku 2023.
O dalších 20 trolejbusů 32Tr se vozový park podniku rozroste na přelomu letošního a příštího roku.
Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku města Brna.