Vloni během listopadu a prosince jste mohli zahlédnout poslední dva kusy dvaadvacítek na běžných linkách. Symbolicky v neděli 22. ledna 2023 se s fanoušky rozloučily v rámci zvláštní jízdy. V moravské metropoli odsloužily téměř 20 let, a obnova vozového parku je tak na místě.
Trolejbusy Škoda 22 Tr byly zajisté součástí ulic Brna. Brňané si ho mohli vyzkoušet již v roce 1997 v rámci dlouhodobých předváděcích jízd. Tehdy měl plzeňské zkušební evidenční číslo 999.
Podniku se osvědčil a tak si DPMB u Škody Ostrov objednal 12 trolejbusů, avšak než se všechny vozy stihly vyrobit a dostat do vozovny, vedení tehdejší skupiny Škoda rozhodlo, že se závod v Ostrově uzavře po 44 letech výroby. Produkce nových trolejbusů poté měla probíhat s využitím nakoupených karoserií v Plzni. V letech 2003 a 2004 tak přijelo pouze osm trolejbusů (ev. č. 3601-3608). V té době vzniklo náhradní řešení. Místo 4 zbývajících trolejbusů 22 Tr měla Škodovka jako náhradu poslat novější typ Škoda 25 Tr Irisbus, ale zásadní změny v řešení obou typů trolejbusů se dopravnímu podniku příliš nezamlouvaly.
Osm kousků se tak mohlo prohánět po ulicích Brna a každý den převézt stovky, ne-li tisíce obyvatel. Po delší době provozu čekala všechny vozy rozsáhlá generální oprava. První trolejbus ji podstoupil v roce 2011 a v následujících třech letech se omlazení dočkal i zbytek. Tahle osmička prvních nízkopodlažních trolejbusů se začla vyřazovat od února 2022. Dříve odstavený vůž ev. č. 3601 byl zvolen jako budoucí historický kousek DPMB. Trolejbusy čísel 3602, 3604, 3606 a 3608 byly mezi červnem a zářím 2022 vyřazeny a následně sešrotovány. Vůž s ev. č. 3607 byl zakoupen soukromou osobou a poslední dva zbývající trolejbusy (3603 a 3605) vydržely do konce roku 2022. Předposlední kus měl svou derniéru 29. listopadu 2022 (linka 25, kurz 5) a ten poslední se objevil v provozu 19. prosince 2022 (linka 25, kurz 3).
Do vyššího stupně prohlídky měly ještě nějakou rezervu v nájezdu kilometrů, která byla ponechána právě na rozlučkovou jízdu, naplánovanou na neděli 22. ledna 2023. Od téhle slavnostní jízdy do druhých kulatin zahájení provozu dvaadvacítek chyběly pouze tři měsíce a tři dny (25. dubna 2003). Pro nedělní rozlučku byla připravena zvláštní trasa Kohoutovice, Hájenka – Jírovcova. Přestože tyhle dva body na mapě nejsou tak daleko od sebe, jízda z konečné na konečnou trvala 54 minut. Trolejbusy totiž opisovaly pomyslnou "osmičku" přes zastávky Jundrov, Komín, Žabovřesky a centrum města (Mendlovo náměstí), než se vrátily zpátky do Kohutovic. Závěrečné fotografování dvojice proběhlo na konečné Nemocnice Bohunice.
Posledního provozního zástupce trolejbusu Škoda 22 Tr v tuto chvíli nalezneme pouze v Ustí nad Labem. Vůz ev. č. 601 je tak jediný přeživší svého druhu na světě.