Trolejbusy typu Škoda 25 Tr Citelis 1B končí v Brně po 14 letech služby, což je výrazně méně, než je předpokládaná životnost trolejbusů. Jejich postupné odstavování z provozu započalo v prosinci 2021, a to z důvodu zařazování nových trolejbusů Škoda 27 Tr do provozu. Další zajímavostí je, že trolejbusy 25 Tr končí dříve, než starší typy Škoda 14 Tr, 15 Tr a 22 Tr, i když i tyto trolejbusy čeká v brzké době ukončení provozu.
Naposled s cestujícími dne 6. února 2022 byl vypraven v Brně trolejbus typu Škoda 25 Tr Citelis 1B - jednalo se o ev. č. 3613. Vůz byl vyfotografován při průjezdu ulicí Královopolská.
Trolejbusy tohoto typu byly dodávány pouze dopravcům v České a Slovenské republice (Bratislava, Brno, Ústí nad Labem, Zlín-Otrokovice, Prešov a největšímu provozovateli těchto vozidel Českým Budějovicím). Kratší vozy typu Škoda 24 Tr byly dodány do Mariánských Lázní, Plzně, Prešova, ale také do zahraničí ve větších počtech, například do Rigy, kde bylo dodáno 150 ks těchto trolejbusů.
Naposled s cestujícími dne 6. února 2022 byl vypraven v Brně trolejbus typu Škoda 25 Tr Citelis 1B - jednalo se o ev. č. 3613. Vůz byl vyfotografován při průjezdu ulicí Chodská.
Poslední vypravení kloubového trolejbusového Citelisu do brněnských ulic proběhlo v neděli 6. února 2022, kdy byl vypraven poslední provozní vůz Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3613. Postupně zmíněný vůz projel všechny trolejbusové linky, a zakončil tak méně slavnou éru nízkopodlažních trolejbusů tohoto typu v Brně. Odstavené vozy by měl podle informací od brněnského DP odkoupit Dopravní podnik města Ústí nad Labem.
Naposled s cestujícími dne 6. února 2022 byl vypraven v Brně trolejbus typu Škoda 25 Tr Citelis 1B - jednalo se o ev. č. 3613. Vůz byl vyfotografován při průjezdu ulicí Palackého třída.
Pohled do historie
První kloubový trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B zařadil Dopravní podnik města Brna a.s. (dále jen DPMB) do svého vozového parku dne 22. listopadu 2007, kdy dorazil první z nich, a to ev. č. 3610. Na konci listopadu roku 2007 byly dodány další dva trolejbusy tohoto typu, ev. č. 3609 a 3611. Poprvé na linku se nové kloubové trolejbusy vypravily v prosinci 2007.
Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3609 vyfotografovaný v ul. Korejská.
Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3611 vyfotografovaný v ul. Vlhká.
Dodávka dalších tří trolejbusů proběhla v létě roku 2008. Dorazily trolejbusy ev. č. 3612–3614. Vypravení těchto vozidel proběhlo začátkem září 2008. Poslední dodávka tří trolejbusů proběhla v létě roku 2009, kdy DPMB obdržel trolejbusy ev. č. 3615–3617. Vozy z této série poprvé zasáhly do provozu na konci sprna 2009.
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3612.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3613.
Fotografie č. 3: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3614.
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3615.
Fotografie č. 2: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3616.
Fotografie č. 3: Trolejbus Škoda 25 Tr Citelis 1B ev. č. 3617.
Trolejbus Škoda 25 Tr je městský nízkopodlažní trolejbus, který se vyráběl na bázi karoserie kloubového autobusu Irisbus Citelis 18 M, který vyráběla společnost Irisbus. Vznikl také sólo trolejbus Škoda 24 Tr, který byl vyráběn na bázi karoserie standardního autobusu Irisbus Citelis 12 M.
Ale vraťme se k samotnému kloubovému trolejbusu Škoda 25 Tr. Ten byl vybaven čtyřmi dvoukřídlými dveřmi, pro snadnější nástup imobilních cestujících nebo dětského kočárku byl trolejbus vybaven funkcí kneeling (tzv. snížení nástupní hrany – pokleknutí vozidla). Pracoviště řidiče bylo vybaveno přístrojovou deskou od společnosti VDO a klimatizací.
Délka trolejbusu je 17 900 mm, se sběrači 18 400 mm, šířka 2 500 mm a výška včetně sběračů je 3 460 mm. Obsaditelnost trolejbusu je 40+1 sedících cestujících a 106 stojících, dohromady 147 cestujících.
Výrobcem trolejbusu byla plzeňská Škoda Electric, která osadila tyto trolejbusy asynchronním trakčním motorem Škoda 18ML 3550 K/4 o výkonu 240 kW, který poháněl pouze zadní nápravu, což se projevilo především v zimních měsících, kdy tyto trolejbusy měly problém vyjet i mírnější stoupání.
Trolejbusy Škoda 25 Tr se vyráběly ve dvou variantách: 1A a novější 1B, která měla oproti starší variantě tyto rozdíly: byla použita přední výkyvná polonáprava místo tuhé, zadní článek byl nízkopodlažní a na střeše byly použity plenty.
Trolejbusy tohoto typu se nejen v Brně dlouhodobě potýkaly se svou (ne)spolehlivostí. Problém u těchto trolejbusů byl hlavně u hnací nápravy, kde docházelo k jejich častým repasím, a vozy tak byly dlouhodobě odstavovány mimo provoz.
Prototyp trolejbusu Škoda 25 Tr
Prototyp trolejbusu Škoda 25 Tr, tehdy ještě s karoserií Citybus, která byla vyrobena na bázi autobusové karoserie vozu Irisbus Citybus 18 M DPMB testoval v měsících lednu a únoru 2005. Tento trolejbus byl testován také v Plzní, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, a nakonec ve Zlíně, kde našel také své útočiště a pod ev. č. 401 byl provozován až do roku 2019, kdy byl odstaven a sešrotován.
Dnws již sešrotovaný prototyp trolejbusu Škoda 25 Tr Citybus ev. č. 401 vyfotografovaný na konečné zastávce Sportovní hala.