Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

DP města Brna je připraven na zimu: kromě mazací tramvaje budou v mrazu vyjíždět dva servisní trolejbusy

dpmbChladné noci Dopravní podnik města Brna nezaskočí. Mazací tramvaj a servisní trolejbus, které nanáší nemrznoucí směs na trolejové vedení, posílí další vůz. Zaměstnanci dopravního podniku pro tento účel sami upravili starší trolejbus Škoda 14 Tr R ev. č. 3249. Díky novému přírůstku se tak noční péče o trolejbusové trasy zkrátí na polovinu. Poprvé vyjede na konci tohoto týdne.

@3249@@Pracovní vůz
Pracovní vůz Škoda 14 Tr R ev. č. 3249.

„Námraza nebo tenká vrstva ledu na trolejovém vedení komplikuje jízdu našich vozů, způsobuje jiskření, ovlivňuje plynulost jízdy a dochází k poškozování vozů. V extrémních případech by mohly tramvaje a trolejbusy v daném místě bez elektřiny uvíznout. Proto pokud hrozí riziko námrazy, vysíláme do ulic speciálně upravené servisní vozy, které na trolejové vedení nanáší nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 km. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Servisní trolejbus vyjíždí do ulic od roku 2015, mazací tramvaj poprvé vyjela před třemi lety. Pro letošní rok brněnský dopravní podnik přidal druhý trolejbus. „Během jedné noci nejsme schopni projet celou trolejbusovou síť, proto jsme jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem. Veškeré zařízení jsme si vyrobili sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun,“ dodal Havránek.

@3239@@Mazací trolejbus
Pracovní vůz Škoda 14 Tr ev. č. 3239.

@1544@@Mazací tramvaj
Mazací tramvaj ČKD T3 ev. č. 1544.

Díky novému trolejbusu stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na 10 km vozy spotřebují průměrně 1 litr nemrznoucí směsi.V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť.

„I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc. Podařilo se nám tak námrazu průběžně strhávat a provoz zůstal zachován,“ vzpomíná dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Kromě servisních vozů pomáhají noční námrazu řešit i vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první. Jsou vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu odstraní, aby mohly spoje vyrazit do ulic.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku města Brna a.s. s úpravou redakce.

Aktualizováno 21. 11. 2021 18:45

Dopravní podnik města Brna a.s.

Nové fotografie

duben 2024
Po18152229
Út29162330
St3101724 
Čt4111825 
5121926 
So6132027 
Ne7142128 
Jste zde: