![]() |
V Třinci byly na počátku ledna 2022 zařazeny do provozu zbylé autobusy typu SOR NS 12, které jsou určeny pro dopravní obslužnost tamních městských linek. Navázaly tak na vozy téhož typu, které zařadila do třineckého provozu ještě v prosinci 2021 Arriva Morava. Celkem v Třinci jezdí patnáct vozů typu SOR NS 12, pět vozů však nepatří Arrivě, ale společnosti ČSAD Havířov (člen skupiny Transdev), která pro Arrivu s těmito vozy zajišťuje v Třinci subdodávku.
Autobusy RZ 2TE 1601 - 1610 jsou v majetku společnosti Arriva autobusy a.s.
Autobusy RZ 2TD 2441 - 2445 jsou v majetku společnosti ČSAD Havířov a.s.
Od 1. ledna 2022 také začala platit nová smlouva na obslužnost MHD v Třinci, Arriva sice obhájila svůj post provozovatele, nicméně nově ji nalezneme pod názvem Arriva autobusy a.s. Společnost s tímto názvem vznikla 12. prosince 2021 prostým přejmenováním společnosti Arriva Východní Čechy, s počátkem nového roku se pod ni začlenila i do té doby samostatná firma Arriva Morava a.s. Podle nové smlouvy má MHD provozovat až do konce roku 2031. Ročně ujedou autobusy na linkách MHD okolo 1,2 milionu km a přepraví necelé 3 miliony cestujících.
Nejčastější autobusy na linkách MHD Třinec: Elektrobus Škoda Perun 26 BB HE a SOR NS 12 (na fotografii jeden z pěti vozů v majetku společnosti ČSAD Havířov a.s. - subdodávka pro Arriva autobusy a.s., MHD Třinec).
Prodloužení obslužnosti MHD Třince firmou Arriva vzešlo z výsledků zakázky, kterou Statutární město Třinec zveřejnilo dne 6. srpna 2020 pod názvem „Zajištění dopravní obslužnosti městskou autobusovou dopravou na území statutárního města Třinec“ (informace o této veřejné zakázce naleznete zde). Dopravní společnosti měly čas na podání nabídek do 22. prosince 2020, přičemž předpokládaná hodnota za celé období byla 821 milionů Kč bez DPH. Hodnota 328 milionu Kč z webového portálu se vztahovala na 4 roky provozu s možným navýšením výkonu o 30 %. Mezi hlavní kritéria patřila nabídnutá cena.
Možné barevné schéma nových autobusů SOR NS 12 pro MHD v Třinci. Jiří Tvrdoň
Vítěz výběrového řízení
Novým provozovatelem se od 1. ledna 2022 na příštích 10 let stala opět společnost Arriva Morava a.s. (po přejmenování nyní Arriva autobusy a.s.), která tak obhájila svou dosavadní pozici. Provoz MHD nabídla za 1 009 758 409 Kč bez DPH, což je navýšení o více než 20 % oproti předpokladu, nicméně i tak se jednalo o nejlevnější nabídku.
Elektrobusy Škoda Perun 26 BB HE pauzující na konečné zastávce Dolní Líštná, Sosna nemocnice.
Dopravce navíc dokáže garantovat provoz minimáně 10 autobusů na elektropohon, které byly jako požadavek specifikovány přímo v podmínkách výběrového řízení. Tehdejší Arriva Morava totiž rovných 10 elektrobusů Škoda Perun 26 BB HE do Třince pořídila již v roce 2017 a na jejich nákup využila dotace z evropských fondů.
Nově dodané autobusy SOR NS 12 nahradí v provozu starší naftové vozy typu SOR CN 12, Irisbus Crossway LE 12 M a SOR CITY NB 12. Několik vozů posledně jmenovaného typu si provozovatel nechává ještě jako zálohu pro případ závad elektrobusů.
Typy autobusů, které na linkách MHD v Třinci již nebude možné od 1. ledna 2022 zahlédnout: SOR CN 12, SOR CN 10.5, SOR CITY NB 12, Irisbus Crossway LE 12 M. přičemž několik autobusů SOR CITY NB 12 by mělo sloužit jako záložní vozy.
Zařazení nových autobusů do provozu
|
Nové autobusy SOR NS 12 dopravce Arriva autobusy a.s. na linkách MHD Třinec.
Autobusy SOR NS 12 dopravce ČSAD Havířov a.s. jako subdodávka na linkách MHD Třinec.
Další fotografie nových autobusů SOR NS 12 pro MHD Třinec společnosti Arriva autobusy a.s. naleznete zde.
Další fotografie nových autobusů SOR NS 12 pro MHD Třinec společnosti ČSAD Havířov naleznete zde.