S postupnými dodávkami nových autobusů Solaris Urbino 18 v letošním roce skončí zbývající provozní kloubové Karosy. Nutno dodat, že všechny provozní Karosy o více jak dva roky přežily mnohem mladší autobusy Irisbus Citelis 18 M (r.v. 2007-2009), a také autobusy Irisbus Citybus 12 M (r.v. 2002, vyřazeny roku 2015), jelikož ty nebyly modernizované, a také byly v horším technickém stavu.
Rok 2021
K datu 1. ledna 2021 bylo provozních 12 vozů ve vozovně Medlánky (2370-76, 2379, 2381-84) a 6 vozů (2367-69, 2377-78, 2380) ve slatinské vozovně.V první polovině července došlo k letošnímu prvnímu vyřazení, a to čtyř vozů z vozovny Medlánky - ev. č. 2372 až 2375. Autobusy nyní stojí odstavené ve slatinské vozovně a čekají na další osud.
Odstavené autobusy Karosa B 961 E ve vozovně Slatina.
I v roce 2021 více jak polovina autobusů má své přidělené řidiče a objevují se na pravidelných dekádách – hlavně na odpoledních směnách a na dělených směnách (tzv. „trhačky“) ve špičkách pracovních dnů. Cestující se s nimi mohou svézt nejčastěji na linkách č. 42, 44, 50, E50, 53, 61, 77 a 84. Pokud se za nimi do Brna vydají dopravní fandové, jejich nasazení na linky a polohu vozidla mohou zjistit například v dopravních aplikacích „dpmbinfo“ nebo „mapaidsjmk“
|
|
|
![]() |
Fotografie č. 1: Karosa B 961 E ev. č. 2382, vyfotografována na Mendlově náměstí.
Fotografie č. 2: Karosa B 961 ev. č. 2369, vyfotografována poblíž zastávky Nemocnice Bohunice.
Fotografie č. 3: Karosa B 961 E ev. č. 2380, vyfotografována poblíž zastávky Nemocnice Bohunice.
Fotografie č. 1: Karosa B 961 ev. č. 2367.
Fotografie č. 2: Karosa B 961 E ev. č. 2380.
Na jaře byly navíc nasazovány na linky č. x9 a 46 v rámci výluky Lesnická v Černých Polích. O letních prázdninách pak aktivně jezdí na výlukových linkách x6 a x8 do Starého Lískovce, a začaly být znovu nasazovány do provozu v nepracovních dnech – kurzy 00867 a 04412.
Karosa B 961 E ev. č. 2377 vypravená na výlukovou linku č x8 za tramvaje.
Zajímavostí byly dva kurzy – 03752 a 03754 na trolejbusové lince č. 37, kde z důvodu nedostatku trolejbusů v Brně byly až do letních prázdnin vyčleněny dva kurzy pro provoz autobusů. Další „anomálií“ či „nezvyklostí v roce 2021“jevíkendový kurz 09906 noční linky č. N99 – jediný noční kurz pro provoz Karos.
Karosa B 961 E ev. č. 2370, vyfotografována na konečné zastávce Kohoutovice Jírovcova.
Karosa B 961 E ev. č. 2371, vyfotografována na noční lince č. N99 na zastávce Líšeň Bartákova.
Zajímavým dnem byl 22. června 2021, jediný den, kdy se Karosy podívaly také na trolejbusovou linku č. 30 (vozy ev. č. 2371 a 2373), kde na jaře autobusy suplovaly trolejbusy z důvodu královopolské výluky Semilasso.
Fotografie č. 1: Karosa B 961 E ev. č. 2371
Fotografie č. 2: Karosa B 961 E ev. č. 2373.
Historie
Autobusy Karosa B 961.1970 a B 961 E.1970 byly do Brna dodávány postupně v letech 2002 - 2006 v celkovém počtu 26 kusů (ev. č. 2364 - 2389). Postupně prošly všemi dekádami řidičů, a to jak na denních, tak i na nočních linkách. Zajišťovaly také provozní zálohy DPMB na stanovištích po Brně. Za sebou mají také výkony na desítkách výlukových linek. V letech 2012 až 2016 prošly generálními opravami ve Zlineru Zlín, kdy došlo k výměně opotřebených komponentů, a dále například dosazení klimatizace kabiny řidiče WaecoCoolAir CA 850S. V letech 2017-2019 byly vyřazeny první vozy tohoto typu, a to ev. č. 2364 – 2366, 2385 – 2389.