Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Dopravní podnik města Brna modernizoval první tramvaj typu Škoda 13 T

dpmbVšech 49 tramvají typu Škoda 13 T Dopravního podniku města Brna postupně projde modernizací. První vůz, který jí absolvoval, vůz ev. č. 1902, již jezdí s cestujícími v ulicích města.

Brno13T (3)
Modernizovaná tramvaj Škoda 13 T ev. č. 1902.

„Tramvaje typu Drak sklízí mezi lidmi obrovský úspěch, a to nejen díky tomu, že jsou klimatizované a dopravní podnik je montuje sám v ústředních dílnách, ale i pro jeho vydařený design. Oceňuji proto záměr modernizovat tramvaje Škoda 13 T v podobném vizuálním stylu. V letošním roce se podaří zrenovovat tři tramvaje, v příštím roce je v plánu dalších dvanáct,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Brno13T (2)
Modernizovaná tramvaj Škoda 13 T ev. č. 1902.

„V letošním roce uplynulo 14 let od pořízení prvních z celkem 49 tramvají Škoda 13T s designem Porsche. Vzhledem k tomu, že už vozy z první série najezdily v provozu 600 tisíc kilometrů, nastal podle našeho servisního plánu čas na provedení takzvané velké prohlídky, během které se vůz demontuje na části, zkontroluje a provede výměna opotřebených komponent. Navíc jsme přidali několik prvků pro cestující a také zcela nový design,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Nový design vychází z grafického stylu tramvaje Drak, který je charakteristický oblými červenými liniemi. Připomíná kličkování vozů DPMB v městském provozu.

Kromě každodenních kontrol a běžných oprav prochází všechny vozy DPMB v závislosti na počtu ujetých kilometrů různými stupni prohlídek. Po 600 tisících kilometrech pracovníci ústředních dílen vozy rozpojí na jednotlivé články, demontují vnější i vnitřní vybavení, všechny díly zkontrolují, očistí, opraví nebo vymění. Stejně tak postupují s podvozky. V závěru prací, které trvají v případě tramvaje 13T pět měsíců, vůz složí a provedou přelakování karoserie.

Nad rámec běžných úkonů dopravní podnik ve vozech provedl několik úprav, které ocení zejména cestující. „Některá sedadla jsme pro větší pohodlí otočili po směru jízdy. V interiéru jsme mezi články doplnili schodek navíc, který je osvětlený a zajistí tak větší bezpečnost cestujících při průchodu vozem. Zcela nové bude i čalounění na sedadlech, použili jsme stejný vzor jako při výrobě tramvají Drak,“ doplnil Havránek.

Brno13T (1)

Brno13T
Interiér modernizované tramvaje Škoda 13 T ev. č. 1902.

Vzhledem k tomu, že je modernizace vozů komplexním procesem, podílí se na ní všech 140 zaměstnanců ústředních dílen. Náklady na materiál a práci činí na jeden vůz přibližně šest miliónů korun.

49 tramvají Škoda 13 T dopravní podnik nakoupil postupně v letech 2007 – 2016. Jedná se o pětičlánkové nízkopodlažní vozy s elektrickou výsuvnou plošinou pro nástup vozíčkářů. Pro tyto vozy je typické stříbrné čelo vozu v designu Porsche, v interiéru prvních sérií pak typické umístění části sedadel podélně naproti sobě. Nejčastěji se s nimi cestující svezou na linkách č. 2, 3, 5, 6 nebo 9.

Zdroj: Dopravní podnik města Brna a.s.

Aktualizováno 2. 7. 2021 9:55

Dopravní podnik města Brna a.s.

Nové fotografie

prosinec 2021
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
310172431
So4111825 
Ne5121926 
Jste zde: