Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Situace v Dopravním podniku města Brna v době epidemie koronaviru

dpmbVe středu 4. listopadu 2020 proběhl v rádiu rozhovor s generálním ředitelem Dopravního podniku města Brna a.s. (dále jen DPMB) Ing. Milošem Havránkem. Ten uvedl zajímavá fakta a čísla týkající se nákazy Covid-19 a samotného fungování DPMB.

Úbytek cestujících v souvislosti s vyhlášeným nouzovým stavem?
V měsíci říjnu byl DPMB co se týče v počtu přepracovaných cestujících cca na 35 % oproti normálnímu stavu ve stejném měsíci v minulých letech. Samozřejmě to ale nelze říct paušálně. Jsou oblasti, kde tomu tak není – například přeprava cestujících do fakultních nemocnic nebo do průmyslových zón. Naopak výrazně nižší je přeprava do univerzitních celků.


COVID (2)


 

Ekonomická situace?
V souvislosti s tím se DPMB potýká v letošním roce, ať už jde o první jarní nouzový stav, nebo ten současný, s úbytkem příjmu ve výši cca 130 mil. Kč, což je cca 15 % z tržeb za jízdné, a je to velice nepříjemná situace. Stav vyhodnocuje podnik každý měsíc, jen za měsíc říjen se jedná o ztrátu 30 mil. Kč. Standartní rozpočet DPMB na rok je 980 mil. Kč tržby a další 2 miliardy Kč dotace dostává DPMB od svého akcionáře – Statutárního města Brna. Město Brno navíc signalizuje, že je na tom špatně, a že bude nutné pro další roky snížit dotaci o cca 5 %. DPMB však nepřichází pouze o tržby z jízdného. 300 mil. Kč tvoří například tržby z komerční činnosti (autoškola, zájezdová doprava, reklama), kde bude také citelná ztráta. DPMB má navíc výdaje v řádech milionů korun za ochranné pomůcky, dezinfekce, ozónovače apod.


Jak Covid-19 ovlivní plány a rozvoj DPMB?
Generální ředitel má velké obavy a prakticky každý týden probíhají jednání s odborovými organizacemi ohledně zvládání celé situace z hlediska zaměstnanců. Věří však, že nejpozději na začátku příštího roku se začne vše vracet do normálu. Jak celá situace ovlivní podnik v dalších letech se teprve uvidí.


Dopady Covid-19 na slevy na jízdném a jeho zdražení?
DPMB vlastní město Brno a s ním podnik celou situaci průběžně konzultuje na jednáních. Nedošlo ke shodě co se týče zdražování jízdného, tak to zatím nebude. Spíše podnik vyjednává s odboráři, protože více jak polovinu nákladů podniku tvoří zaměstnanci.

COVID (3)

Nákaza zaměstnanců?
Při první vlně takřka nikdo neznal někoho kdo Covid-19 má a dopad na zaměstnance byl prakticky nulový. Nyní je situace mírně jiná. Nákaza se k nám více přibližuje, například jsme museli vyklidit skrz podezření na Covid-19 páté patro budovy DPMB na Novobranské ulici. Avšak i tak lze říci, že jen pakatel zaměstnanců DPMB je postihnuto Covidem-19. Z 2471 zaměstnanců je ke 4. listopadu 2020 pouze 24 nakažených a 23 v karanténě. Zajímavostí však je, že více se šíří Covid-19 mezi kancelářskými a technicko-hospodářskými pracovníky,než-li mezi řidiči a dělníky.


Neuzavření zóny u kabiny řidiče v autobusech a trolejbusech?
Hlavně z důvodu kritiky z řad cestujících nepřistoupil při podzimní vlně nákazy, oproti té jarní, DPMB k uzavření prostoru u kabiny řidiče (přední dveře + přední sedadla). Pouze je zrušen nástup předními dveřmi a dovolen jen výstup. Kritika se týkala hlavně toho, že ve zbytku vozidel se kumulovalo více cestujících a některé spoje byly přeplněné. Toto opatření dělat není nutné ani z hlediska ochrany řidičů, jelikož mají dostatek ochranných pomůcek a neroste jejich počet nakažených.

COVID (1)


Péče o vozidla? 
I mimo toto období dochází denně ve vozovnách v době, kdy se vozidlo vrací z linek, k úplné očistě vozidel. Podnik k tomu přidal další dezinfekční prostředky a antibakteriální procesy – například přes noc dáváme do vozidel ozónovače, provádíme preventivní nástřiky nanotechnologií, díky kterým virus nezůstává na předmětech nebo zařízeních. Dle záznamů víme, že vozidla jsou bezpečná a nehrozí žádná infekce. Důležité je hlavně to, že cestující nosí roušky, protože kumulace cestujících ve vozidlech je velkým problémem, a není tam možné například dodržet dvou metrové rozestupy mezi nimi. Myslím si, že z tohoto hlediska funguje MHD v Brně velice dobře.

 

COVID


Jak dlouhá bude cesta do normálního režimu? 
Doufám nejen já, že situace se brzy začne vracet k normálu. Protože kdyby tomu tak nebylo, bylo by nutné řešit personální situaci. Vše se změní jak dojde k prvnímu rozvolňování vládních opatření. Pro nás je například podstatné znovu otevření škol, jelikož jenom tím se vrátí na naše linky přes 80 tisíc cestujících. Důležité je pak také cestování starších občanů, které tvoří velký podíl v počtu cestujících.

Zdroj: rádio Český rozhlas Brno 

Aktualizováno 8. 11. 2020 19:53

Dopravní podnik města Brna a.s.

Nové fotografie

únor 2024
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
291623 
So3101724 
Ne4111825 
Jste zde: