„Noční rozjezdy jsou fenoménem města Brna. Jedná se o unikátní systém, díky kterému se v nočních hodinách cestující dostanou do všech částí města. Tím, že se všechny autobusy sjedou v jeden čas na Hlavním nádraží, k dosažení svého cíle lidé potřebují maximálně jeden přestup,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (dále jen DPMB) Miloš Havránek.
Noční brněnské rozjezdy ze zastávky Hlavní nádraží.
Autobusové noční linky nesou číselné označení N89-99 a jsou v provozu v pracovní dny od 22:30 do 5.30 hodin, v nepracovní dny až do 6:30hodin. Hlavním místem rozjezdu všech linek je Hlavní nádraží v centru města. V pracovní dny jsou rozjezdy, kromě časů 23:30 a 4:30hodin po hodině a vždy v celou hodinu, autobusy přijíždí na rozjezd vždy pět minut předem, aby cestující měli dostatek času na přestup.
![]() |
|
Noční brněnské rozjezdy ze zastávky Hlavní nádraží.
Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7656 vyfotografovaný na zastávce Hlavní nádraží.
Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik dalších tzv. „půlkových rozjezdů“ – 0:30, 1:30 a 5:30h. Další vybrané rozjezdy jsou také posíleny dílčími spoji například z Hlavního nádraží na Vinohrady nebo k Bohunické nemocnici, jak vidíte na fotografii níže. Další fotografie pak ukazuje rozjezd ve 4:00h. od Hlavního nádraží, kdy z něj odjíždí, kromě pravidelných spojů, také dva služební autobusy směr vozovny Medlánky a Slatina, sloužící pro převoz zaměstnanců DPMB.
Noční brněnské rozjezdy ze zastávky Hlavní nádraží.
V průběhu pracovního týdne noční rozjezdy využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vzrůstá číslo až k 25 tisícům. Kromě Hlavního nádraží se ještě na několika dalších místech noční linky společně potkávají pro přestupy cestujících. Jsou to například zastávky Humenná, Antropos nebo Svratecká.
Na nočních linkách jezdí každý den přibližně 34 kurzů. Linky č. N89, 90, 93, 94, 95 a 97 jsou zajištěny autobusy standartními délky, ostatní pak kloubovými autobusy. Na linkách jezdí, kromě minibusů, všechny brněnské typy autobusů.
Karosa B 931 E ev. č. 7457 na konečné zastávce Ořešín.
Karosa B 951 E ev. č. 7492 na konečné zastávce Modřice smyčka.
Spoje nočních linek (zpravidla ty první a poslední) zajištují v rámci přejezdů hlavně kurzy denních linek, kdy řidiči těchto kurzů začínají ranní služby dříve (mezi 3 a 4h. ranní) a končí odpolední služby později - až kolem půlnoci. To ukazují například dvě fotografie níže, kdy dva autobusové kurzy linky 69 jezdí na dvou spojích nočních linek č. N95 a N97.
Karosa B 931 E ev. č. 7465 na konečné zastávce Kamenný vrch.
Irisbus Citybus 12 M ev. č. 7601 na konečné zastávce Kohoutovice, Jírovcova.
Specifický provoz
Několikrát do roka dochází k posilování nočních rozjezdů z důvodu konání větších kulturních akcí a festivalů. Ten největší je BMUE, který se koná v červnu a jehož součástí jsou ohňostroje, odpalované od 22:30h. nad městem Brnem. Následně je pak posílen provoz nočních linek zaražením dalších autobusů k těm pravidelným, nebo vytvořením časově dalších mezi-rozjezdů, a to zpravidla až do 1 hodiny ranní. Specifický noční provoz je také na Štědrý den a na Silvestra, kdy denní linky postupně po 16 a 20 hodině ukončí provoz a od té chvíle již jezdí v základním intervalu 30 minut linky noční. Z toho vznikla fotografie níže, kde na Silvestra roku 2010 stojí ve večerních hodinách linka č. N98 na konečné Líšeň Jírova.
Karosa B 941 E ev č. 2353 na konečné zastávce Líšeň, Jírova.
Historie
Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Do 31. srpna 2000 pak zajištovalo noční dopravu několik vybraných denních linek autobusů, trolejbusů i tramvají. Jelikož se jednalo pouze o „vybraný“ počet linek, do mnoha míst v Brně doprava v noci zajištěna nebyla vůbec. V nočních hodinách také většina cestujících musela i dvakrát přestupovat než se dostala z centra města do svých cílů. Nejen to vedlo Dopravní podnik města Brna k zamyšlení jak organizaci noční dopravy ve městě změnit k lepšímu. K 1. září 2000 tak došlo k velké revoluci.
K tomuto datu byly z nočních hodin vyškrtnuty trolejbusy. Z tramvajových linek zůstaly v provozu pouze dvě – páteřní linky 1 a 8. V rámci autobusového provozu byly zavedeny nové noční linky č. 92, 93, 94, 95, 96, 97 a 99, jejichž trasy byly navrhnuty tak, že v centru města Brna a jeho blízkém okolí vycházely z tras tramvajových linek a v okrajových částech z tras trolejbusových a autobusových linek tak, aby pokryly plošně co největší území města. Například linka č. 95 jezdí z Chrlic přes Komárov na Hlavní nádraží (místo linek č. 40, 48, 63), dále na Komenského náměstí (místo linky č. 12), dále na Žlutý kopec (místo linek č. 4, 38 a 39), dále do Pisárek (místo linky č. 68) a dále na Kamenný vrch (místo linek č. 25 a 26).
Noční doprava v Brně se velice rychle uchytila a získala si spokojené cestující, proto zanedlouho (v roce 2004) došlo ke zrušení i dvou zbývajících tramvajových linek č. 1 a 8 a zavedením místo nich tří nočních autobusových linek č. 90, 91 a 98. Systém se tak stal kompletní a doposud nezměněný. Postupem času došlo pouze k úpravě jejich tras nebo rozšíření provozu, k jejich číslu pak přidáno „N“ jako „noční“. Od roku 2012 například postupně vybrané noční spoje linek začaly jezdit za hranice města Brna, například linka č. N91 do Kuřimi, č. N93 do Vranova u Brna, č. N95 do Žatčan a č. N96 do Podolí.