Ač nadpis článku může znít jako sci-fi (zvláště vzhledem k protahující se snaze vystavět tramvajovou trať na porubský VIII. obvod), není to opravdu žádný apríl. Pokud půjde vše podle plánu, měl by Dopravní podnik Ostrava (dále jen DPO) již na konci letošních letních prázdnin otevřít první úsek tramvajové tratě, kde budou moci tramvaje jezdit rychlostí až 80 km/h.
Nejedná se samozřejmě o novou trať, nýbrž pouze o rekonstrukci již existující, konkrétně té v úseku mezi zastávkami Nová Ves vodárna a Třebovice, OC. Impulsem pro městského dopravce byl nejspíše fakt, že jak nové tramvaje Stadler Tango NF2, tak plánované vozy Škoda ForCity Smart jsou schváleny pro maximální rychlost 80 km/h, kterou však v současnosti na ostravské síti nemohou nikde dosáhnout.
Ke konci roku 2018 proto DPO vyhlásil veřejnou zakázku s názvem ,,Analýza rizik Zvyšováni rychlosti na TT,“ a zároveň vybral čtveřici tramvajových úseků , kde by maximální rychlost tramvají rád zvýšil na zmíněných 80 km/h. Následně byla v dubnu 2019 zveřejněna zakázka na vyhotovení projektové dokumentace, jejíž obsahem již měly být konkrétní stavební úpravy vybraných tratí.