Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Atlas vozidel

Trolejbusy typu SOR TN 12

Píše se rok 2008 a světlo světa spatřily dva prototypy nového českého částečně nízkopodlažního trolejbusu z produkce společnosti SOR Libchavy spol. s r.o. Byly to dva modely SOR TN 12, přičemž jeden měl označení TN 12 C a druhý TN 12 A a šlo o první trolejbusy společnosti SOR. Výrobcem byli Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO, kompletace elektro výzbroje) a SOR Libchavy spol. s r.o. (výroba karoserie).

2009 08 20@SOR1@@Náměstí Republiky
Trolejbus SOR TN 12 A ev. č. SOR1 vyfotografovaný na konečné zastávce Náměsti Republiky.

2011 04 19@3911@@Náměstí Republiky
Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný na konečné zastávce Náměsti Republiky.

Oba prototypy trolejbusů vycházely z karoserie autobusů SOR BNG 12 (jedná se o městský CNG autobus) s úpravami. Trolejbus je částečně nízkopodlažní a mohl být vybaven třemi nebo čtyřmi dveřmi s vyklápěcí plošinou pro cestující na invalidním vozíku nebo pro snadnější nástup kočárku u druhých nebo třetích dveří. Oba prototypy byly vybaveny čtyřmi dveřmi. Přední část trolejbusu je nízkopodlažní ve výšce 340 mm nad vozovkou, ve vstupech je snížena na 320 mm. Od druhých nebo třetích dveří je podlaha vyvýšena na 800 mm nad vozovkou. Elektromotor a elektro výzbroj jsou umístěné v zadní části vozidla (místo spalovacího motoru) a také na střeše. Ne nadarmo se vycházelo z karoserie typu BNG 12 se zesílenou střecho pro umístění plynových nádrží. Elektro výzbroj, která se nachází na střeše je zakrytá plentami, které jsou obvykle použity na zakrytí CNG nádob na vozech BNG 12. Přední náprava je lichoběžníková s nezávisle zavěšenými koly od společnosti SOR, zadní náprava je hnaná, tuhá s dvoumontáží typu DANA.

Trolejbus typu SOR TN 12 A
Karoserie tohoto prvního prototypu byla již vyrobena v roce 2006 v bílém laku a první jeho zkoušky pro schválení typu probíhaly u dopravce DP Ostrava. Vůz je vybaven střídavou elektrickou výzbrojí od společnosti CzeTro, která sídlí v Ostrově nad Ohří a asynchronním motorem o výkonu 120 kW od firmy SKD Trade. Raritní je použití dvoustupňové převodovky Praga. První stupeň této převodovky slouží k rozjezdům a druhý k jízdě a zařazuje se automaticky okolo rychlosti 30 km/h.

2009 08 15@SOR1@@Most M. Sýkory (1)
Trolejbus SOR TN 12 A ev. č. SOR1 vyfotografovaný na Mostu M. Sýkory.

Kompletace vozidla probíhala v DPO a schvalovací procesy v ostravské trolejbusové síti. Konečnou kompletaci měl původně provést Dopravní podnik města Pardubic a.s., ale ostravský DP dostal přednost díky zkušenostem s kompletací trolejbusů Solaris Trollino s výzbrojí Cegelec.

2009 08 20@SOR1@@Náměstí Republiky (1)
Trolejbus SOR TN 12 A ev. č. SOR1 vyfotografovaný na konečné zastávce Náměsti Republiky.

Ještě nedokončený trolejbus se dokonce účastnil mezinárodního veletrhu Autotec v Brně v dubnu roku 2008. Dne 9. srpna 2008 vůz vyjel poprvé na zkušební jízdu. Od 15. září 2008 byly na tomto trolejbuse prováděny typové zkoušky a až začátkem měsíce listopadu 2008 vyjel vůz do zkušebního provozu bez cestujících. V první čtvrtině roku 2009 byl vůz označen evidenčním číslem SOR 1, interně u DPO ev. č. 9999. Od 16. dubna 2009 nastal pro trolejbus SOR TN 12 A první den zkušebního provozu s cestujícími. Jelikož bylo použito netypické elektrické výzbroje, musel vůz najezdit ve zkušebním provozu s cestujícími celkem 20 tisíc km. Zkušební provoz byl ukončen 18. prosince 2009, poté trolejbus byl odstaven ve vozovně trolejbusů. Začátkem měsíce dubna 2010 byl vůz odvezen zpět k výrobci SOR Libchavy spol. s r.o., kde zůstal odstaven až do konce roku 2010.

2009 08 28@SOR1@@Náměstí Republiky
Trolejbus SOR TN 12 A ev. č. SOR1 poblíž Náměstí Republiky v Ostravě.

SOR1 - 15.8.2...
 

Trolejbus SOR TN 12 A ev. č. SOR1 vyfotografovaný na Mostu M. Sýkory

Začátkem roku 2011 společnost SOR Libchavy spol. s. r.o. trolejbus SOR TN 12 A pronajala dopravní společnosti Veolia Transport Teplice, která provozuje MHD v Teplicích. V Teplicích vůz obdržel ev. č. 100, ale stále nesl označení z Ostravy SOR 1. Během tohoto pronajmutí se společnost přejmenovala nejprve na Arriva Teplice a poté na Arriva City. Vůz byl v červnu 2018 odstaven a od roku 2019 se vůz stal exponátem Muzea velkých volantů v Loučni

Trolejbus typu SOR TN 12 C
Druhý prototyp čtyřdveřového trolejbusu SOR nesl označení SOR TN 12 C. Vůz se lišil od prvního prototypu použitím jiné střídavé elektro výzbroje TV Europulse od společnosti Cegelec s asynchronním trakčním motorem, který měl výkon 175 kW a pocházel ze společnosti Pragoimex.

2013 08 30@3911@@Vozovna trolejbusů
Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný při odbavování cestujících na zastávce Vozovna trolejbusů.

Karoserie tohoto trolejbusu byla dodána do Ostravy dne 22. září 2008. Vůz již byl opatřen modro-žluto-bílým barevným schématem DPO. Dne 13. ledna 2009 započaly první zkušební jízdy bez cestujících. Na přelomu dubna a měsíce května 2009 byl vůz zařazen do provozního stavu trolejbusů DPO. Trolejbus obdržel ev. č. 3911. Během provozu tohoto trolejbusu byly na něm uskutečněny menší úpravy: například zadní tuhá náprava DANA byla nahrazena nápravou Rába.

2009 11 17@3911@@ul. Sokolská třída
Netradiční pohled zezhora na trolejbus SOR TN 12 C ev. č. čekající na světelné křižovatce na ul Sokolská třída.

3911 - 19.10....
3911 - 8.5.20...
3911 - 29.11....
3911 - 8.5.20...

Fotografie č. 1: Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný v křižovatce ulic Mariáskohorská x Nádražní
Fotografie č. 2:  Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný na výstupní zastávce Sokola Tůmy.
Fotografie č. 3:  Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný jednoho zimního dne na konečné zastávce Michálkovice.
Fotografie č. 4:  Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný v prostoru zastávky Stanice záchranné služby.

Vůz byl v provozu až do posledního měsíce roku 2017, následně byl odstaven pro poruchu na elektrické výzbroji. Oprava by byla finančně nevýhodná podle vyjádření DPO. Trolejbus neměl tolik štěstí jako první prototyp (který skončil v muzeu) a byl sešrotován na konci roku 2018 bez symbolického rozloučení. Dnes již víme, že světově byly vyrobeny jen dva kusy a i jako nepojízdný by dnes mohl být součástí plánovaného muzea MHD. V té době se však sbírka nemohla z dispozičních důvodů zvětšit. Díky alespoň za jeden zachráněný kus.

2010 05 08@3911@@ul. Orlovská
Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný při průjezdu ulicí Orlovská

2011 07 31@3911@@Na Jánské (1)
Trolejbus SOR TN 12 C ev. č. 3911 vyfotografovaný poblíž zastávky Na Jánské.

2011 04 19@3911@@Interiér
Interiér ostravského trolejbusu SOR TN 12 C ev. č. 3911.

Další fotografie ostravského trolejbusu SOR TN 12 C naleznete zde.

Původní plán výrobce s novým trolejbusem SOR TN 12
Původní záměrem výrobce SOR Libchavy spol. s r.o. bylo nabízet tento model na východoevropské trhy, kde byl v té době trolejbusový park výrazně zastaralý. Vůz nabízel nízkou cenu a také nižší náklady na údržbu, částečně nízkopodlažní provedení, elektrickou výzbroj s rekuperací a díky antikorozní ochraně také dlouhou životnost.

Již při výrobě karoserie prvního prototypu v roce 2006 společnost SOR Libchavy spol. s r.o. jednala o dodávce tohoto trolejbusu pro moldavský Kišiněv, ale k tomuto kontraktu nakonec nedošlo.

Zajímavostí je, že střídavá elektro výzbroj TV Europulse firmy Cegelec, použita do modelu TN 12 C, byla řešena tak, aby se mohla použít také v plně nízkopodlažním vozidlu. Tím vznikl předpoklad ke stavbě dalších typů trolejbusů SOR, a v DP Ostrava.

Další snahou o výrobu trolejbusů společností SOR Libchavy spol. s. r.o. byly trolejbusy typu SOR TNB 12 a TNB 18 (článkový), které byly vyrobeny na bázi autobusových karoserií SOR CITY NB 12 respektive NB 18, ale o tom až v dalším článku zase někdy příště…

Zdroj: SOR Libchavy spol. s r.o., vlastní zdroje

Jste zde: