Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Atlas vozidel

TEDOM C 18 G

 TEDOM C18 GVýrobce: TEDOM a.s. divize autobusy

 Karoserie: TEDOM a.s. divize autobusy

- TEDOM C18 G je městský autobus článkového provedení, který vychází z koncepce nízkopodlažního sériově vyráběného typu TEDOM C12 G (s pohonem na stlačený zemní plyn CNG).

- Autobus byl konstruován v duchu filozofie koncernu, který je zaměřen na úsporné a ekologické zdroje energie – neodmyslitelným základem je tedy pohon na CNG. Na první zkušební jízdy vyjel v létě roku 2010 a cestující poprvé vozil 8. února 2011 v rámci testů u společnosti ZDS Psota s.r.o

- Zásadní změnou oproti jiným modelům je celkové snížení světlé výšky o 20 cm. Inovované řešení střešního rámu umožňuje částečné zapuštění tlakových lahví do konstrukce stropu. Zajímavě je řešeno i uspořádání jednotlivých prvků na střeše vozidla.

- Skořepina střešních dílů je vytvořena z polyesterového plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Materiálem pro přední a zadní čela je jednolitý zesílený sklolaminátový panel. Boční víka jsou vyrobena také z hliníku a plastu.

- Nápravy dodala společnost ZF. Přední nezávislá náprava je typu ZD RL 85, střední portálová typu ZF AVN 132 a zadní portálová náprava typu ZF AV 132 s torzním stabilizátorem.

- Vstup do vozidla zajišťují čtvery dveře o šířce 1 200 mm. Druhé a třetí dveře jsou vybaveny mechanicky ovládanou nájezdovou plošinou pro invalidní vozíky.

- Vnitřní uspořádání jediného vyrobeného prototypu čítá 37 míst k sezení (z toho 3 o velikosti 1,5 pro matku s dítětem) a až 9 sklopných + 91 stojících.

- Pracoviště řidiče zahrnuje novinku v podobě barevného digitálního infopanelu.

- Při stavbě byly výhradně používány komponenty, agregáty a materiály světových uznávaných firem - prototyp pohání stojatý kapalinou chlazený řadový turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec TEDOM CITY o objemu 11 946 cm3 a výkonu 250 kW s emisní normou EURO 5 EEV. Automatickou převodovku s kapalinovým měničem točivého momentu dodala firma VOITH. Účinné a intenzivní brzdy jsou tvořeny vzduchotechnickou technologií WABCO a brzdovým systémem Knorr-Bremse. Mechanickému namáhání a povětrnostním vlivům odolná „harmonika“ pochází z výroby německé společnosti HÜBNER.

- Poté, co TEDOM ohlásil definitivní ukončení výroby autobusů, je již jisté, žeTEDOM C18 G bude mít na světe zastoupení v podobě jediného vozu, a to prototypu s RZ 4J8 4040. Ten byl kromě testovacího provozu ve Znojmě zapůjčen postupně i do Ústí nad Labem, Banské Bystrice a ještě do dalších dvou měst. Koncem minulého roku se pak autobus do Ústí nad Labem vrátil natrvalo.

Základní technické údaje o autobusu TEDOM C18 G

Délka

17 900 mm

Šířka

2 550 mm

Výška

3 150 mm

Přední převis

2 610 mm

Zadní převis

3 400 mm

Rozvor náprav přední / zadní

5 320 / 6570 mm

Rozchod přední nápravy

2 096 mm

Rozchod zadní nápravy

1 836 mm

Celková hmotnost

28 000 kg

Palivový systém

Počet tlakových nádob

4 x 320 dm3 , 2 x 140 dm3

Umístění tlakových nádob

Na střeše

Materiál tlakových nádob

kompozit

 

 

Maximální celková obsaditelnost

128 osob

Maximální rychlost

80 km/h

Zdroje:

- TEDOM a.s. divize autobusy

NESVEDA, Zdeněk. Nový kloubový autobus TEDOM C18 G. Městská doprava, červen 2011, čís. 3, s. 4–5.

Foto: TEDOM a.s.

Jste zde: