Výrobce: TEDOM a.s. divize autobusy
Karoserie: TEDOM a.s. divize autobusy
- TEDOM C18 G je městský autobus článkového provedení, který vychází z koncepce nízkopodlažního sériově vyráběného typu TEDOM C12 G (s pohonem na stlačený zemní plyn CNG).
- Autobus byl konstruován v duchu filozofie koncernu, který je zaměřen na úsporné a ekologické zdroje energie – neodmyslitelným základem je tedy pohon na CNG. Na první zkušební jízdy vyjel v létě roku 2010 a cestující poprvé vozil 8. února 2011 v rámci testů u společnosti ZDS Psota s.r.o
- Zásadní změnou oproti jiným modelům je celkové snížení světlé výšky o 20 cm. Inovované řešení střešního rámu umožňuje částečné zapuštění tlakových lahví do konstrukce stropu. Zajímavě je řešeno i uspořádání jednotlivých prvků na střeše vozidla.
- Skořepina střešních dílů je vytvořena z polyesterového plastu vyztuženého skleněnými vlákny. Materiálem pro přední a zadní čela je jednolitý zesílený sklolaminátový panel. Boční víka jsou vyrobena také z hliníku a plastu.
- Nápravy dodala společnost ZF. Přední nezávislá náprava je typu ZD RL 85, střední portálová typu ZF AVN 132 a zadní portálová náprava typu ZF AV 132 s torzním stabilizátorem.
- Vstup do vozidla zajišťují čtvery dveře o šířce 1 200 mm. Druhé a třetí dveře jsou vybaveny mechanicky ovládanou nájezdovou plošinou pro invalidní vozíky.
- Vnitřní uspořádání jediného vyrobeného prototypu čítá 37 míst k sezení (z toho 3 o velikosti 1,5 pro matku s dítětem) a až 9 sklopných + 91 stojících.
- Pracoviště řidiče zahrnuje novinku v podobě barevného digitálního infopanelu.
- Při stavbě byly výhradně používány komponenty, agregáty a materiály světových uznávaných firem - prototyp pohání stojatý kapalinou chlazený řadový turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec TEDOM CITY o objemu 11 946 cm3 a výkonu 250 kW s emisní normou EURO 5 EEV. Automatickou převodovku s kapalinovým měničem točivého momentu dodala firma VOITH. Účinné a intenzivní brzdy jsou tvořeny vzduchotechnickou technologií WABCO a brzdovým systémem Knorr-Bremse. Mechanickému namáhání a povětrnostním vlivům odolná „harmonika“ pochází z výroby německé společnosti HÜBNER.
- Poté, co TEDOM ohlásil definitivní ukončení výroby autobusů, je již jisté, žeTEDOM C18 G bude mít na světe zastoupení v podobě jediného vozu, a to prototypu s RZ 4J8 4040. Ten byl kromě testovacího provozu ve Znojmě zapůjčen postupně i do Ústí nad Labem, Banské Bystrice a ještě do dalších dvou měst. Koncem minulého roku se pak autobus do Ústí nad Labem vrátil natrvalo.
Základní technické údaje o autobusu TEDOM C18 G |
|
Délka |
17 900 mm |
Šířka |
2 550 mm |
Výška |
3 150 mm |
Přední převis |
2 610 mm |
Zadní převis |
3 400 mm |
Rozvor náprav přední / zadní |
5 320 / 6570 mm |
Rozchod přední nápravy |
2 096 mm |
Rozchod zadní nápravy |
1 836 mm |
Celková hmotnost |
28 000 kg |
Palivový systém |
|
Počet tlakových nádob |
4 x 320 dm3 , 2 x 140 dm3 |
Umístění tlakových nádob |
Na střeše |
Materiál tlakových nádob |
kompozit |
|
|
Maximální celková obsaditelnost |
128 osob |
Maximální rychlost |
80 km/h |
Zdroje:
- NESVEDA, Zdeněk. Nový kloubový autobus TEDOM C18 G. Městská doprava, červen 2011, čís. 3, s. 4–5.
Foto: TEDOM a.s.