Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Trolejbusy v Jihlavě

dpmjTrolejbusový provoz v Jihlavě započal na konci roku 1948, a to s šesticí trolejbusů Vetra, které byly osazeny výzbrojí ČKD. Hned od počátku provozu město Jihlava trolejbusy často obměňovalo, a tak nikdy nebyla bez nových vozů déle než pět let. Hned v roce 1951 podnik odebral tři vozy typu Škoda 7 Tr 2, stejně jako v případě předchozích vozů s výzbrojí ČKD. Hned rok nato koupil další dva vozy typu Škoda 7 Tr 4, ovšem nyní už se standardní výzbrojí. V roce 1954 pak přišly další čtyři vozy typu Škoda 7 Tr 4, které byly společně s těmi předchozími po čase rekonstruovány na trolejbusy Škoda 8 Tr.

32 Tr   Jihlava (1)
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Nové trolejbusy Škoda 8 Tr vstupovaly do bran dopravního podniku mezi lety 1957 a 1960, nejprve v letech 1957 a 1958 bylo odebráno po jednom kusu, v roce 1959 dva kusy a v roce 1960 čtyři kusy. Rokem 1960 se tak uzavírá první etapa provozu trolejbusů v Jihlavě, a to provoz ještě bez zcela dominantních trolejbusů typu Škoda 9 Tr. V roce 1960 jsou v provozu poslední dva původní vozy Vetra. Ty byly vyřazeny právě s příchodem prvních vozů Škoda 9 Tr v roce 1963, kdy přišlo prvních pět těchto vozů. Poté až do roku 1980 byly odebírány pouze trolejbusy typu Škoda 9 Tr, a to v celkovém počtu 46 vozů. Všechny „devítky“ však nikdy nejezdily po Jihlavě v jeden moment, spousta jich byla nahrazena opět „devítkami“. 

Stejně jako v roce 1960 je provoz v Jihlavě na počátku 80. let čistě jedno-typový a čeká na další vlnu kompletní obměny vozového parku. První trolejbusy typu Škoda 14 Tr přišly v roce 1983, a to v počtu pěti vozů. Poté byly až do roku 1989 realizovány menší dodávky – celkově v tomto období přišlo deset vozů. Hned po revoluci však bylo dodáno hned sedm vozů v roce 1990 a pět vozů v roce 1991. Dohromady tehdy ulice Jihlavy brázdilo 28 vozů Škoda 14 Tr, ale mimo nich bylo v provozu ještě osm starších vozů Škoda 9 Tr. Tyto vozy byly vyřazeny až s dodávkami nových vozů v letech 1996 až 1998. V roce 1996 to byla dvojice vozů Škoda 14 TrM, v roce 1997 pak dvě Škody 14 Tr původně určené pro Baku v Ázerbájdžánu.

2005 09 29@41@@Dopravní podnik
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 41, vyfotografovaný na konečné zastávce Dopravní podnik.

2006 05 18@43@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 43, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

V roce 1999 byly dodány první dva nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21 Tr, první z nich si ještě před Jihlavou vyzkoušel SZKT Szeged. V roce 2000 byly dodány další čtyři vozy tohoto typu, poté mezi lety 2001 až 2004 byly odebrány další čtyři vozy po jednom kuse v každém roce. V roce 2003 a 2004 jihlavský podnik ještě obohatil svůj vozový park dvěma ojetými Škodami 14 Tr ze Zlína.

2015 04 16@55@@Motorpal
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 55, vyfotografovaný na zastávce Motorpal.

2015 08 25@55@@Březinova
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. čč. 55, vyfotografovaný na konečné zastávce Březinova.

V roce 2005 byl odebrán jediný zástupce typu Škoda 24 Tr s karoserií Citybus. Rok následující byla realizována čtyřkusová dodávka téhož typu, ale již s karoserií Citelis, v roce 2007 se k nim připojil ještě jeden další totožný vůz. Jak jsme již zmínili, jihlavský podnik nikdy neodebíral větší počty vozů v jedné objednávce a vozidla nahrazoval postupně, to se však v roce 2009 změnilo. V letech 2009, 2010 a 2011 bylo dodáno celkem 23 vozů Škoda 26 Tr (8, 5 a 10 kusů v jednotlivých letech). Poté však až do letošního roku brány jihlavského dopravního podniku nenavštívil žádný nový trolejbus.

2017 10 21@62@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 24 Tr Citybus ev. č. 62, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

2013 08 09@65@@Masarykovo náměstí dolní
Trolejbus Škoda 24 Tr Citelis 1A ev.č. 65 odbavuje cestující na frekventované zastávce ve městě - Masarykovo náměstí.

 

2013 08 09@85@@Masarykovo náměstí dolní (3)
Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 85 přijíždí na frekventovanou zastávku ve městě - Masarykovo náměstí.

7. srpna 2019 podepsal DPMJ smlouvu na dodání sedmi parciálních a tří standardních trolejbusů Škoda 32 Tr, tedy s karoserií SOR NS, které v současnosti již provozuje například Opava. Za sedm parciálních vozů podnik zaplatí 96,53 mil. Kč, tedy 13,79 mil. Kč (bez DPH) za vůz. Za trojici standardních trolejbusů pak dalších 32,25 mil. Kč (tedy 10,75 mil. Kč za vůz). Zajímavostí je, že parciální vozy budou osazeny celovozovou klimatizací, avšak ty standardní se musí spokojit s klimatizací pouze pro řidiče. U parciálních trolejbusů bude dojezd na baterie minimálně 12 km a počítá se s jejich využitím na spojích do Antonínova dolu v souvislosti s novou trolejbusovou 5,5 km dlouhou tratí k podniku Bosch diesel, která by měla být postavena v průběhu příštího roku.

32 Tr   Jihlava
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Zařazení nových trolejbusů do provozu
První tři nové trolejbusy typu Škoda 32Tr s karoserií SOR NS se již nacházejí v Jihlavě. Trolejbusy obdržely ev. č. 91 až 93. První vůz, ev. č. 91, dorazil do Jihlavy v pátek 24. července, další, s ev. č. 92 pak ve středu 29. července a poslední, ev. č. 93, v pondělí 3. srpna. Již 12. srpna jako první svezl své první cestující vůz s ev. č. 93, a to na linkách D a F, den poté pak na linkách A a E, s ním se za brány vozovny podíval i vůz ev. č. 91, avšak pouze na zkušební jízdu. Tento i poslední třetí vůz však již můžeme každým dnem očekávat na linkách s cestujícími.

2020 08 10@93@@Garáže DP města Jihlavy (2)
2020 08 10@93@@Garáže DP města Jihlavy (1) 2020 08 10@93@@Garáže DP města Jihlavy (3)

Nový trolejbus Škoda 32 Tr ev. č. 93 v areálu jihlavského DP.

2020 08 10@93@@Pracoviště řidiče
2020 08 10@93@@Interiér 2020 08 10@93@@Interiér (1)

Interiér nového trolejbusu Škoda 32 Tr ev. č. 93.

Aktualizováno 16. 8. 2020 20:32

Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.

Nové fotografie

říjen 2020
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
29162330
So310172431
Ne4111825 
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: