Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Trolejbusy v Jihlavě

dpmjTrolejbusový provoz v Jihlavě započal na konci roku 1948, a to s šesticí trolejbusů Vetra, které byli osazeny výzbrojí ČKD. Hned od počátku provozu město Jihlava trolejbusy často obměňovalo, a tak nikdy nebyla bez nových vozů déle než 5 let. Hned v roce 1951 podnik odebral 3 vozy typu Škoda 7 Tr2, stejně jako v případě předchozích vozů, s výzbrojí ČKD. Hned rok na to koupil další 2 vozy typu 7 Tr4, ovšem nyní už se standardní výzbrojí. V roce 1954 pak přišli další 4 vozy typu 7 Tr4, které společně s těmi předchozími vozy byly po čase rekonstruovány na trolejbusy Škoda 8 Tr.

32 Tr   Jihlava (1)
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Nové trolejbusy Škoda 8 Tr vstupovaly do bran podniku mezi lety 1957 a 1960, kdy v letech 1957 a 1958 bylo odebráno po jednom kusu, v roce 1959 2 kusy a v roce 1960 4 kusy. Rokem 1960 se tak uzavírá první etapa provozu trolejbusů v Jihlavě, a to provoz ještě bez zcela dominantních trolejbusů typu 9 Tr. V roce 1960 jsou v provozu poslední 2 původní vozy Vetra. Ty byly vyřazeny právě s příchodem prvních vozů 9 Tr v roce 1963, kdy bylo odebráno 5 vozů 9 Tr. Poté až do roku 1980 byly odebírány trolejbusy typu Škoda 9 Tr ve větších množstvích. Mezi lety 1963 a 1980 bylo odebráno celkem 46 vozů Škoda 9 Tr. Všechna vozidla typu 9 Tr nejezdila po Jihlavě v jeden moment, spousta jich byla vyměněna-vyřazena při nových dodávkách. Dle dochovaných informací byla minimálně 10 prvních 9Tr vyřazeno již po dodání poslední dodávky tohoto typu.

Stejně jako před 20 lety (v roce 1960), je provoz v Jihlavě nyní čistě jedno-typový a čeká na další vlnu kompletní obměny vozového parku. První trolejbusy typu Škoda 14 Tr přišly v roce 1983 a to v počtu 5 vozů. Poté byly až do roku 1989 realizovány menší dodávky - celkově 10 vozů. V letech 1990 a 1991 přišlo hned 7 + 5 vozů. Dohromady tehdy ulice Jihlavy brázdilo 28 vozů Škoda 14 Tr, ale trolejbusy 9 Tr ještě nebyly mrtvé, neboť jich bylo v provozu v roce 1991 ještě 8. Tyto vozy byly vyřazeny až s dodávkami nových vozů v letech 1996 až 1998. V roce 1996 to byly 2 vozy Škoda 14 TrM, v roce 1997 pak 2 14 Tr původně určené pro Baku v Ázerbájdžánu.

2005 09 29@41@@Dopravní podnik
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 41, vyfotografovaný na konečné zastávce Dopravní podnik.

2006 05 18@43@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 43, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

V roce 1999 byly dodány 2 první nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21 Tr, první z nich si po výrobě ještě před Jihlavou vyzkoušel SZKT Szeged. V roce 2000 byly dodány další 4 vozy tohoto typu, poté mezi lety 2001 až 2004 byly odebírány po jednom kuse v každém roce. V roce 2003 a 2004 ještě obohatil Jihlavský podnik svůj vozový park 2 kusy ojetými 14 Tr ze Zlína.

2015 04 16@55@@Motorpal
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 55, vyfotografovaný na zastávce Motorpal.

2015 08 25@55@@Březinova
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. čč. 55, vyfotografovaný na konečné zastávce Březinova.

V roce 2005 byl odebrán jediný zástupce svého typu Škoda 24 Tr s karoserií Citybus. Rok následující pak byla realizována 4 kusová dodávka téhož typu, již v karoserii Citelis, v roce 2007 se k nim pak připojil jeden další totožný vůz. Jak jste již poznali, Jihlavský podnik nikdy neodebíral větší počty vozů z jedné objednávky a nahrazoval vozidla postupně, to se však v roce 2009 změnilo. Kdy v letech 2009, 2010 a 2011 bylo dodáno 23 vozů Škoda 26 Tr (8, 5, 10). Poté brány jihlavského dopravního podniku nenavštívil žádný nový trolejbus až do současnosti.

2017 10 21@62@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 24 Tr Citybus ev. č. 62, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

2013 08 09@65@@Masarykovo náměstí dolní
Trolejbus Škoda 24 Tr Citelis 1A ev.č. 65 odbavuje cestující na frekventované zastávce ve městě - Masarykovo náměstí.

 

2013 08 09@85@@Masarykovo náměstí dolní (3)
Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 85 přijíždí na frekventovanou zastávku ve městě - Masarykovo náměstí.

7 srpna .2019 podepsal DPMJ smlouvu na dodání 7 parciálních a 3 standardních trolejbusů Škoda 32 Tr, tedy s karoserií SOR NS, které provozuje například Opava. Za 7 parciálních vozů podnik utratí 96,53 mil. Kč, tedy 13,79 mil. Kč (bez DPH) za vůz. Za 3 standardní trolejbusy pak dalších 32,25 mil. Kč, tedy 10,75 mil. Kč za vůz. Zajímavostí je, že parciální vozy budou osazeny celovozovou klimatizací, avšak ty standardní se musí spokojit s klimatizací pouze pro řidiče. U parciálních trolejbusů bude dojezd na baterie minimálně 12 km a počítá se s jejich využitím na spojích do Antonínova dolu v souvislosti s novou trolejbusovou 5,5 km dlouhou tratí k podniku Bosch diesel, která by měla být postavena v průběhu příštího roku.

32 Tr   Jihlava
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.

Nové fotografie

srpen 2019
Po 5121926
Út 6132027
St 7142128
Čt18152229
29162330
So310172431
Ne4111825 
Poslední příspěvky:
  17.8.2019 08:38
Podle předběžných informací společnost Transdev Morava s.r.o. koupila dopravní skupinu 3CSAD (tj. ČSAD Frydek-Místek a.s., ČSAD Havířov a.s. a ČSAD Karviná a.s.
  15.8.2019 18:56
Solaris Urbino 15 (RZ: 5T1 3989), dopravce Arriva Morava a.s. projíždí jednoho krásného podzimního dne ulicí Hlavní třída v Ostravě-Porubě. Vůz je již dlouhodobě odstaven z provozu. (25.10.2015)

  13.8.2019 20:16
Turistický autobus SOR LH 10.5 (RZ: 233 BGR), estonského dopravce MK Autobuss. Vůz byl vyfotografován pod hradem, který je dominantou estonského města Rakvere. (30.7.2019)

  11.8.2019 09:17
Trolejbusy v Jihlavě - MHD ŽIVĚ.cz

>> Přejít na odkaz

Jste zde: