Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Trolejbusy v Jihlavě

dpmjTrolejbusový provoz v Jihlavě započal na konci roku 1948, a to s šesticí trolejbusů Vetra, které byli osazeny výzbrojí ČKD. Hned od počátku provozu město Jihlava trolejbusy často obměňovalo, a tak nikdy nebyla bez nových vozů déle než 5 let. Hned v roce 1951 podnik odebral 3 vozy typu Škoda 7 Tr2, stejně jako v případě předchozích vozů, s výzbrojí ČKD. Hned rok na to koupil další 2 vozy typu 7 Tr4, ovšem nyní už se standardní výzbrojí. V roce 1954 pak přišli další 4 vozy typu 7 Tr4, které společně s těmi předchozími vozy byly po čase rekonstruovány na trolejbusy Škoda 8 Tr.

32 Tr   Jihlava (1)
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Nové trolejbusy Škoda 8 Tr vstupovaly do bran podniku mezi lety 1957 a 1960, kdy v letech 1957 a 1958 bylo odebráno po jednom kusu, v roce 1959 2 kusy a v roce 1960 4 kusy. Rokem 1960 se tak uzavírá první etapa provozu trolejbusů v Jihlavě, a to provoz ještě bez zcela dominantních trolejbusů typu 9 Tr. V roce 1960 jsou v provozu poslední 2 původní vozy Vetra. Ty byly vyřazeny právě s příchodem prvních vozů 9 Tr v roce 1963, kdy bylo odebráno 5 vozů 9 Tr. Poté až do roku 1980 byly odebírány trolejbusy typu Škoda 9 Tr ve větších množstvích. Mezi lety 1963 a 1980 bylo odebráno celkem 46 vozů Škoda 9 Tr. Všechna vozidla typu 9 Tr nejezdila po Jihlavě v jeden moment, spousta jich byla vyměněna-vyřazena při nových dodávkách. Dle dochovaných informací byla minimálně 10 prvních 9Tr vyřazeno již po dodání poslední dodávky tohoto typu.

Stejně jako před 20 lety (v roce 1960), je provoz v Jihlavě nyní čistě jedno-typový a čeká na další vlnu kompletní obměny vozového parku. První trolejbusy typu Škoda 14 Tr přišly v roce 1983 a to v počtu 5 vozů. Poté byly až do roku 1989 realizovány menší dodávky - celkově 10 vozů. V letech 1990 a 1991 přišlo hned 7 + 5 vozů. Dohromady tehdy ulice Jihlavy brázdilo 28 vozů Škoda 14 Tr, ale trolejbusy 9 Tr ještě nebyly mrtvé, neboť jich bylo v provozu v roce 1991 ještě 8. Tyto vozy byly vyřazeny až s dodávkami nových vozů v letech 1996 až 1998. V roce 1996 to byly 2 vozy Škoda 14 TrM, v roce 1997 pak 2 14 Tr původně určené pro Baku v Ázerbájdžánu.

2005 09 29@41@@Dopravní podnik
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 41, vyfotografovaný na konečné zastávce Dopravní podnik.

2006 05 18@43@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 43, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

V roce 1999 byly dodány 2 první nízkopodlažní trolejbusy Škoda 21 Tr, první z nich si po výrobě ještě před Jihlavou vyzkoušel SZKT Szeged. V roce 2000 byly dodány další 4 vozy tohoto typu, poté mezi lety 2001 až 2004 byly odebírány po jednom kuse v každém roce. V roce 2003 a 2004 ještě obohatil Jihlavský podnik svůj vozový park 2 kusy ojetými 14 Tr ze Zlína.

2015 04 16@55@@Motorpal
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 55, vyfotografovaný na zastávce Motorpal.

2015 08 25@55@@Březinova
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. čč. 55, vyfotografovaný na konečné zastávce Březinova.

V roce 2005 byl odebrán jediný zástupce svého typu Škoda 24 Tr s karoserií Citybus. Rok následující pak byla realizována 4 kusová dodávka téhož typu, již v karoserii Citelis, v roce 2007 se k nim pak připojil jeden další totožný vůz. Jak jste již poznali, Jihlavský podnik nikdy neodebíral větší počty vozů z jedné objednávky a nahrazoval vozidla postupně, to se však v roce 2009 změnilo. Kdy v letech 2009, 2010 a 2011 bylo dodáno 23 vozů Škoda 26 Tr (8, 5, 10). Poté brány jihlavského dopravního podniku nenavštívil žádný nový trolejbus až do současnosti.

2017 10 21@62@@Hlavní nádraží
Trolejbus Škoda 24 Tr Citybus ev. č. 62, vyfotografovaný na konečné zastávce Hlavní nádraží.

2013 08 09@65@@Masarykovo náměstí dolní
Trolejbus Škoda 24 Tr Citelis 1A ev.č. 65 odbavuje cestující na frekventované zastávce ve městě - Masarykovo náměstí.

 

2013 08 09@85@@Masarykovo náměstí dolní (3)
Trolejbus Škoda 26 Tr Solaris ev. č. 85 přijíždí na frekventovanou zastávku ve městě - Masarykovo náměstí.

7 srpna .2019 podepsal DPMJ smlouvu na dodání 7 parciálních a 3 standardních trolejbusů Škoda 32 Tr, tedy s karoserií SOR NS, které provozuje například Opava. Za 7 parciálních vozů podnik utratí 96,53 mil. Kč, tedy 13,79 mil. Kč (bez DPH) za vůz. Za 3 standardní trolejbusy pak dalších 32,25 mil. Kč, tedy 10,75 mil. Kč za vůz. Zajímavostí je, že parciální vozy budou osazeny celovozovou klimatizací, avšak ty standardní se musí spokojit s klimatizací pouze pro řidiče. U parciálních trolejbusů bude dojezd na baterie minimálně 12 km a počítá se s jejich využitím na spojích do Antonínova dolu v souvislosti s novou trolejbusovou 5,5 km dlouhou tratí k podniku Bosch diesel, která by měla být postavena v průběhu příštího roku.

32 Tr   Jihlava
Návrh barevného schématu nových trolejbusů Škoda 32 Tr SOR pro Dopravní podnik města Jihlavy a.s.

Aktualizováno 11. 8. 2019 11:14

Dopravní podnik města Jihlavy, a.s.

Nové fotografie

srpen 2020
Po 310172431
Út 4111825 
St 5121926 
Čt 6132027 
 7142128 
So18152229 
Ne29162330 
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: