Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Městská hromadná doprava v italském Římě

Hlavní město Itálie je vybaveno všemi druhy dopravních prostředků, avšak při turistické návštěvě jich mnoho nevyužijete, protože slouží převážně obyvatelům metropole.

Pokud jde o organizaci dopravy, pak klasické úsloví zní “Všechny cesty vedou do Říma”, nicméně přesněji by mělo být ve tvaru “Všechny cesty vedou na Termini”. Toto centrální nádraží je průsečík všech dopravních prostředků ze všech směrů, přičemž jej nemůžete minout. Jde o rozsáhlé slepé vlakové kolejiště s navazujícím autobusovým nádražím, linkou tramvají, jedinou přestupní stanicí dvou linek metra, úzkokolejkou a trolejbusy. Všechno pěkně v centru města.

Provozovatelem sítě MHD je městský dopravce ATAC. V integrovaném systému METREBUS ROMA je rovněž zahrnut dopravce Trenitalia pro vlakový příměstskou dopravu a autobusový dopravce COTRAL pro obsluhu vzdálenějších oblastí.

Metro
je nejvýhodnější prostředek pro pohyb kamkoliv, neboť má dostatečnou kapacitu, jezdí často a je dobře značené. V Římě jsou dvě linky, modernější A značená oranžově a starší modrá B. Protínají se ve stanici Termini.

Na lince A jezdí moderní vozy CAF S/300 s průchozími klimatizovanými vozy s oranžovými sedačkami. Linku B obsluhují také vozy CAF S/300, avšak často doplňovanými starými Breda MB100, obojí s modrými sedačkami. Bredy působí značně sešlým dojmem a jsou velmi často zvenku posprejovány graffity a tagy.

Poněkud matoucí složkou systému je fakt, že metro jezdí “levostranně”, neboť se míjí pravými boky, což mne často zmýlilo při vyhlížení přijíždějící soupravy. U průchozích souprav je rovněž zajímavé sledovat průjezdy oblouky, neboť metro se značně klikatí. Zmíněnou průchodnost také oceňují nejrůznější žebrající hudebníci. Metro je napájeno z troleje.

- 3.8.2014 -...
- 3.8.2014 -...

Fotografie č. 1.: Souprava metra typu FIAT Ferroviaria/Ansaldo MR500.
Fotografie č. 2.: Souprava metra typu CAF S/300.

Autobusy
jsou hned po metru nejzastoupenějším dopravním prostředkem. Většina vozů je 12 m délky, různého stáří, ale vždy nízkopodlažní, často klimatizované.

Centrum je protkáno množstvím linek ve kterých je však obtížné se vyznat, zejména díky nedokonale využitému informačnímu systému. Na zastávkových označnících je vypsáno jméno ulice, kterou spoj projíždí, případně kolik je na této ulici zastávek (podobně jako “Sokolská třída: 5 zastávek”), při vystupování z vozu je nutné řídit se intuicí nebo pomocí GPS, protože další informace chybějí. Všechny zastávky jsou na znamení, které se po stisknutí tlačítka projeví libozvučným cinknutím zvonečku.

Ve městě neexistují klasické jízdní řády, neboť dopravní situace by je stejně neumožnila dodržovat. Proto jsou frekventovanější zastávky vybaveny panelem zobrazujícím kolik zastávek zbývá autobusu do příjezdu. Nikde však není uveden interval ve kterém autobus jezdí, prakticky se po dojezdu na konečnou vypraví předchozí autobus, mající v tomto čase přestávku, na linku. Musím však dodat, že díky častým spojům je čekání na autobus krátké (5-10 minut), problém nastává až o nedělích či svátcích, kdy se interval zvětší třeba na 20 minut.

Zajímavostí jsou minibusy (i elektrické), které projíždějí nejužšími místy města a jako takové bývají doslova nacpány turisty, působí však značně komicky.

3158 - ET 157...
486 - ET 259A...
7610 - CR 911...
5342 - CE 489...
4411 - DL 273...
5160 - EV 502...
9640 - EK 115...
 

Fotografie č. 1.: Autobus Irisbus Citelis 12 M (ev. č. 3158).
Fotografie č. 2.: Autobus Irisbus Citelis 18 M (ev. č. 486).

Fotografie č. 3.: Autobus Mercedes - Benz O 530 Citaro (ev. č. 7610).
Fotografie č. 4.: Starší nízkopodlažní autobusy Iveco 491E.12 CityClass (ev. č. 5342).
Fotografie č. 5.: Nejrozšířenější autobusy v Římě jsou vozy Irisbus 491E.12 CityClass CNG (ev. č. 4411).
Fotografie č. 6.: Autobus Irisbus 491E.12 CityClass (ev. č. 5160)
.
Fotografie č. 7.: Autobus BredaMenarinibus Vivacity+ C (ev. č. 9640).

Vlaky
Za svůj pobyt v Římě jsem měl možnost seznámit se také s vlakovou dopravou. Využil jsem příměstskou linku FR5 jedoucí z Civitavecchia na Roma Termini, která je obsluhována jednotkami podobným našim 471 CityElefant. Frekvence 2x za hodinu, uvnitř velmi čisté a rovněž klimatizované.

31.7.2014 - Ř...

Příměstská železniční jednotka.

Svezl jsem se i spojem FC2 z Piramide do Cristoforo Colombo, které leží na pobřeží Tyrhénského moře u města Lido di Ostia. Spíše než vlak připomíná metro, obsluhují je stejné vozy. Tato linka již vyjíždí ze zóny a tak je potřeba kusové jízdenky navíc. Frekvence 15 minut, starší vozy jsou docela nevzhledné a opět je přítomná klimatizace.

1.8.2014 - 40...
1.8.2014 - 40...
1.8.2014 - 40...
1.8.2014 - E ...
1.8.2014 - Pe...
1.8.2014 - Pe...
1.8.2014 - Te...
2.8.2014 - E ...

Několik fotografií italských vlaků.

Tramvaje
Tento dopravní prostředek byl v minulosti značně omezen a nahrazen autobusy. Dnešní torzo obsluhuje poměrně malokapacitně město z jihu. Obrovskou nevýhodou tohoto dopravního prostředku je jeho nezakreslení do turistických plánků, takže se špatně využívá. V mé přítomnosti byly navíc některé linky postiženy výlukou. Vozový park je téměř historický, může za to flotila vozů Stanga pocházející z let 1948 - 1953, které díky modernizaci (a zimám bez soli) přežily dodnes. Mezi nejmodernější vozidla pak patří typ Fiat/Alstom Cityway 2, který jako ostatní tramvaje jezdí v divně zeleném nátěru.

9243 - 2.8.20...
7098 - 2.8.20...
7011 - 2.8.20...

Fotografie č. 1.: Nejmodernější římské tramvaje Fiat/Alstom Cityway 2 (ev. č. 9243).
Fotografie č. 2. a 3.: Tramvaje typu Stanga (ev. č. 7098 a 7011).

Trolejbus a úzkokolejka
V Římě se také nachází tyto dva zmíněné dopravní prostředky. Oba dva však zajíždějí do turisticky nezajímavých oblastí.

Osobní doprava
Římané jsou častými uživateli skútrů v objemové třídě 125 až 250 ccm, a tak stojí zaparkované téměř na každém rohu. Pokud už vlastní automobil, pak je to ten nejmenší na trhu. Město je doslova zasypáno Smarty ForTwo. Dalšími hojně zastoupenými vozy jsou Fiat 500 (původní i nový), Fiat Panda, Hyundai i10, Aixam City, Toyota Aygo a vůbec všechny vozy, které u nás považujeme za malé, protože na parkování těch větších už nezbývá místo.

2.8.2014 - Fi...

Pro nás již retro vozy Fiat 500 v Římě stále v provozu v hojném počtu ještě.

Řím je obrovské město (cca 2x Praha) ve kterém i navzdory silné individuální dopravě funguje poměrně dobře veřejná hromadná doprava. Ta si však zachovává prvky jihoevropského přístupu, díky které se může zdát pro našince chaotická a nedodělaná. Přesto bylo zajímavé poznat Řím, jeho památky a dopravní systém na vlastní kůži. Zájemce ještě odkazuji na svůj osobní článeček s vlasními prožitky a postřehy.

Jste zde: