Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Nový Irisbus Citelis 12 M ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s.

V pořadí osmý Irisbus Citelis 12 M rozšířil v minulých dnech portfolio městských autobusů ve vozovém parku ČSAD Frýdek-Místek a.s. Nový vůz RZ: 7T8 0534, který byl zakoupen dopravcem za podpory evropských dotací prostřednictvím Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, vyjede v nejbližších dnech na pravidelné linky frýdeckomístecké MHD.

589 - 7T8 053...
589 - 7T8 053...
589 - 7T8 053...
589 - 7T8 053...
589 - 7T8 053...
589 - 7T8 053...
   

Nový Irisbus Citelis 12 M RZ: 7T8 0534

 Irisbus Citelis 12 M je model městského 100% nízkopodlažního autobusu, který byl koncernem Irisbus představen 31.března 2005. Je nástupcem úspěšného modelu Citybus (Renault Agora). Vyroba probíhala původně pouze ve Francii (závod v Annonay) a v Itálii (oblast Valle Ufita) a do ČR se dovážely kompletní autobusy. V roce 2010 došlo k převedení výroby z italského závodu do společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě.

Citelis 12 M je dvounápravový vůz se samonosnou karoserií. Ta je sešroubována z 6 panelů a z důvodu ochrany proti korozi prochází kataforetickou lázní. Autobus je 11990 mm dlouhý, 2500 mm široký, výška dosahuje hodnoty 2924 nebo 3040 mm (v případě vybavení klimatizací). V pravé bočnici jsou umístěny troje (u příměstské verze dvoje) dvoukřídlé dveře o šířce 1200 mm otevírající se dovnitř. U druhých dveří se nachází výklopná plošina pro vozíčkáře, naproti nim je pak místo pro invalidní vozík nebo kočárek. Nástupní výška činí 320 mm u prvních a 330 mm u druhých a třetích dveří. Celková obsaditelnost vozu je až 99 cestujících.

Plně nízkopodlažní vozidlo je poháněno motorem Iveco Cursor 8 o výkonu 180, případně 213 kW, emisní norma Euro 5, na přání i EEV. Převodovka je třírychlostní, automatická.

Kromě dvanáctimetrové verze Citelisu jsou vyráběny i varianty 10,5 a 18 m, ve druhém případě se jedná o vůz kloubový. Každý z typů se pak dále rozděluje na modifikaci městskou( troje dveře, resp.čtvery u délky 18 M) a příměstskou (Citelis Line-dvoje, resp. troje dveře u Citelisu 18 M). Podle použitého paliva pak rozlišujeme Citelis s pohonem Diesel, CNG (stlačený zemní plyn) a Citelis Hybrid s diesel-elektrickým pohonem.(ten pouze v délkové variantě 12 a 18 M).

Nový vůz Irisbus Citelis 12 M pro ČSAD Frýdek-Místek a.s. je vyveden v barvách dopravní skupiny 3ČSAD, tedy v kombinaci zelené a bílé, firemním barvám odpovídá i provedení interiéru (sedačky, obklady, madla). Autobus je osazen vnějšími i vnitřními informačními panely a odbavovacím zařízením EMtest. Vybaven bude rovněž světelným a akustickým signalizačním systémem APEX pomáhajícím zrakově a sluchově postiženým občanům. Počet míst k sezrní je 28, k stání až 71.

Nejnovější přírůstek bude nasazen na turnus zahrnující v pracovní dny především spoje na městských linkách č.2, 6 a 3, v sobotu na lince č.6 a v neděli zejména na lince č.1. Nahradí zde vůz Karosa B 952 E RZ: 3T8 6452, který pak bude přeřazen na turnus obsluhovaný některým z nejstarších městských vozů.

Další Citelis tak představuje již 14. vůz s nízkým nástupem v řadách městských autobusů ve Frýdku-Místku (započítáme-li i vozy částečně nízkopodlažní). Spolu s příměstskými vozy pak celkový počet částečně nebo plně nízkopodlažních autobusů ve vozovém parku ČSAD F-M stoupl na číslo 34 (včetně MHD Hranice).

Dodejme ještě, že se zařazením nového Citelisu do vozového parku ČSAD Frýdek-Místek došlo zároveň k vyřazení dvou autobusů na příměstské dopravě. Jedná se o SOR C 9,5 RZ FMB 01-44 z roku 2000, který obsluhoval především spoje mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Čeladnou a záložní vůz Karosa C 934 E RZ: FMB 05-68, rok výroby 2000. První z jmenovaných je nyní nahrazen autobusem Irisbus Midway RZ: 3T0 6398, r.v.2004.

Nové fotografie

květen 2020
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: