Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

7. mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě

cpsČeský plynárenský svaz dne 19. února 2014 uspořádal již sedmý ročník mezinárodní konference PERSPEKTIVY ROZVOJE A VYUŽITÍ CNG/LNG V DOPRAVĚ. Konference se účastnil i výkonný ředitel Evropské asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA Europe) Lennart Pilskog.

19.2.2014 - N...
19.2.2014 - N...
19.2.2014 - N...

Záběry z konference Perspektivy rozvoje a využití CNG/LNG v dopravě

Ve třech přednáškových blocích zaznělo 13 odborných přednášek, nabízíme jejich přehled:

● Výhody/nevýhody lokalit CNG stanic s připojením na VTL síť Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS, ČR.
● pozdrav nového generálního sekretáře NGV Europe Lennart Pilskog, generální sekretář, NGV Europe, Španělsko

1. blok přednášek - Legislativou k odstranění překážek v rozvoji CNG a LNG:
● Čistá mobilita z pohledu MŽP – Miloš Křepelka, ředitel odboru MŽP, ČR
● Kvalita zemního plynu pro plničky CNG – Václav Koza, VŠCHT Praha, ČR
● Výklad platných předpisů pro CNG (TDG, TPG) – Vojtěch Kaksa, RWE Distribuční služby, s.r.o., ČR

2. blok přednášek – Nové trendy v NGV – vozidla, infrastruktura a možnosti trhu
● CNG jako alternativní palivo – Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozků a agregátu, ŠKODA AUTO, a.s., ČR
● Srovnání emisí výfukových plynů a výkonu automobilu s pohonem na benzín a CNG – Andrzej Szczotka, BOSMAL         Automotive R&D Institute Ltd., Polsko
● Euro 6 – komplexní boj s emisemi – Jan Vodstrčil, manažer homologace, Iveco Czech Republic, a.s., ČR
● CNG CardCentrum, možnosti systému a jeho další vývoj – Pavel Libich – obchodní ředitel, UNIDATAZ s.r.o., ČR

3. blok přednášek – Zkušenosti výrobců a provozovatelů NGV technologii
● Efektivní, hospodárné a bezpečné CNG technologie – Ludmila Bratskich, manažerka pro obchod, xperion Energy & Environment GmbH, Německo
● Zkušenosti s využitím pohonu na CNG ve městě Tábor – Lubomír Šrámek, tajemník MU Tábor, ČR
● Pohonem na zemní plyn pro zvýšení ekonomockých přínosů a ekologické účinnosti – Timo Vehrs, ředitel rozvoje obchodu, Gazprom Germania GmbH, Německo
● Současný evropský vývoj využití LNG v dopravě – Václav Chrz, Chart Ferox, a.s., ČR
● CNG a LNG v dopravě v Polsku. Stálý rozvoj navzdory nedostatečné podpoře a strategii – Karol Wieczorek, ředitel, CNG auto.pl, Polsko
● CNG jako palivo budoucnosti – Daniel Adamčík, specialista CNG, VÍTKOVICE Doprava, a.s., ČR
● Zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíku a referentských vozů na zemní plyn – Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu, Linde Material Handling Česká republika s.r.o., ČR

Naší redakci nejvíce zaujaly prezentace, které vám více přiblížíme:

CNG jako alternativní palivo - Martin Hrdlička vedoucí vývoje podvozků a agregátu ŠKODA AUTO, a.s, ČR

Celkový podíl osobních vozidel na světové produkci CO2 – emisí činí 0,2 %. CO2 v koncernu Volkswagen.

● 76 % CO2 emisí vyprodukuje vůz svým provozem, díky tomu za každý prodaný vůz je zasazen 1 stom.
● do roku 2020 snížit hodnotu CO2 o 30 % = 95 g CO2 na vůz ( v roce 2010 to bylo 144 g, 2012 – 134 g)
● v koncernu VW se vyrábí 245 modelů – 120 g CO2/km
● 42 % spotřeby CO2 je u částí automobilu (podvozek, převodovka…)

Předchozí produkce byla Škoda Octavia na LPG, díky štědré dotaci 1500 – 2000 Eur v Itálii. Prodejnost v této zemi tudíž nebyla zanedbatelná.

Snížením CO2 použitím pohonu na CNG se sníží emise až o 25 %. Při ujetí 50 000 km se vrátí investice v podobě pořízení vozu.
V roce 2013 byly světové zásoby na zemní plyn odhadnuty na 230 let.

V rámci těžby zemního plynu, tak v Rusku se nachází nejčistší zemní plyn. Největší zásoby se nacházejí v Perském zálivu.

Škoda Citigo CNGCitigo2
obsah motoru: 1.0 – 50 kW MPi CNG
Spotřeba: 4,4 m3/100 km (nejnižší spotřeba na světě!!!) - CO2: 79 g/km
10 % z celkové výroby vozidel Citigo je na pohon CNG.

Světu byla představena v nedávné době také Škoda Octavia s pohonem na CNG
obsah motoru: 1.4 – 81 kW TSI CNG
spotřeba: 5,4 m3/100 km – CO2: 97 g/km
dojezd je až 1 330 km. Jen zmiňme, že vůz má nádrž na benzín v objemu 50 litrů.

P1040912Euro 6 - komplexní boj s emisemi - Jan Vodstrčil, manažer homologace, Iveco Czech Republic, a.s., ČR

Rozsah produkce společnosti Iveco
● Užitková vozidla
● Autobusy
● Zvláštní vozidla

Závody Iveco BusP5281385
● Francie, Rorthais 705 vozidel/rok, 2013 vyrobeno 524 vozidel
● Francie, Annonay 2585 vozidel/rok, 2013 vyrobeno 1289 vozidel
● Česká republika, Vysoké Mýto 3525 vozidel/rok, 2013 vyrobeno 3165 vozidel

CNG vozidla ve společnosti Iveco
● Dodávky – sesterské vozidlo Fiat Ducato
● Střední třída – Iveco Stralisposta cng
● Městské autobusy – Citelis – nyní Urbanway (Euro 6)


Výhody: Unifikace s dieselovými vozy, servisovatelnost, ND

Výroba autobusů od roku 1996. 5000 vozidel v provozu v EU
● Itálie 800 (60% trhu)
● Francie 2000 (90% trhu)
● Španělsko 500 (50% trhu)
● Ostatní vozidla 800 000 CNG vozidel jen v Itálii
PA280495

Nové motory na pohon CNG – 9 litrový Cursor, výkon 243 kW (330 HP)/1300 Nm

Iveco Stralis LNG
Motor stejný jako CNG
● CNG: palivo 116 kg, hmotnost nádrží 950 kg, dojezd 350 km
● LNG: palivo 230 kg, hmotnost nádrže 800 kg, dojezd 750 km

Technika: 
zkapalněný zemní plyn je uložen v kryogenní nádrži při (-150 až -125)°C a tlaku (0,5-0,8)MPa. Po odpaření je zpracován jako standardní CNG, skupenské teplo je využito k chlazení nádrže.
Krátké představení nového městského autobusu Iveco Urbanway (EURO 6) – verze: diesel, hybrid, CNG – délky: 10.6 M, 12 M a 18 M.

Vývoj emisní legislativy
● Euro 0 – 1988 „existuje něco jako emise“
● Euro 1 – 1992 „začínáme omezovat“
● Euro 4 – 2005 „bez aftertreatmentu to nejde“
● Euro 6 – 2013 „garance emisí na životnost vozu“ od 31.12.2013

Za posledních 20 let
● redukce HC - 88 %
● redukce PM - 98 %
● redukce CO - 66 %
● redukce NOx - 99,5 %
● redukce kouřivosti - 81 %

Průměrné stáří autobusů v ČR je 14 let.

Euro 6 - doživotní záruka dodržení emisních limitů
● PEMS – Portable Emission Systém - kontrola emisí vozidla v reálném provozu
● IUPR – kontrola aftertreatmentu
● IUC – sběr dat reprezentativního vzorku vozidel - po dobu životnosti (7 let / 800 000 km) – faktor konformity 1,5
● Omezení krouticího momentu při překročení NOx
● Fuel Range – při použití alternativních paliv - nutná kompletní rehomologace motoru

19.2.2014 - I...

Jak pracuje systém HI-eSCR?

Zkušenosti s využitím pohonu na CNG ve městě Tábor - Lubomír Šrámek, tajemník Tábor, ČR

Příklad využití CNG ve městě Tábor
● Městská hromadná doprava
● Linková regionální doprava
● Komunální technika městských společností
● Vozový park města – osobní vozy

● 2004 – před 10 lety firma E-on, Comett Plus (provoz MHD a linková doprava) a město Tábor, které podpořilo nákup CNG autobusů (dotace)
● 2006 – pořízen první kloubový autobus na pohon CNG (Irisbus Citelis 18 M CNG)
● 2007 – Vystavěna veřejná plnící stanice na CNG (tehdy největší a nejmodernější v ČR), zakoupeny další 2 ks CNG autobusů.

19.2.2014 - M...
19.2.2014 - M...

Bohaté zkušenosti s CNG v autobusové dopravě ve městě Tábor

Ekonomická a ekologická pozitiva - co nás k tomu vedlo?

Přínosy zavedení CNG pro město převyšovaly negativa:
● Šetří se spotřeba nafty a benzínu
● Nižší emisní zatížení ve městě u NOx, CO a CO2 i v aglomeraci
● Nižší náklady na PHM
● Město a jeho společnosti jdou příkladem v ekologickém chování
● Náskok pro plnění podmínek EU (Euro 5 a EEV)

Nevýhody jsou pak:
● Cena vozů vyšší než u vozů na klasický pohon
● Menší nabídka vozidel od automobilek
● Nutno zohlednit síť plnících stanic v ČR
● Vybavení podzemních garáží pro případ parkování vozidel na CNG
● Vyšší náklady na opravy a náhradní díly

Vozový park (Comett Plus)
37 autobusů na CNG
MHD 38 vozů – z toho 18 vozu na CNG
Linkovádoprava 65 vozů – z toho 19 na CNG

V minulém roce byl pořízen nový model autobusu na CNG a to značka Solaris.
Comett Plus také vlastní 3 minibusy Stratos CNG, které po 60 letech vrátili dopravu do centra husitského města Tábor.

Na jedno plnění ujede autobus cca 400 km, minibusy cca 130 km.
V roce 2013 autobusy s pohonem na CNG najeli na linkách MHD celkem 1 milion km (54% celkových km v MHD).
V linkové dopravě bylo najeto cca 960 tisíc km (34% z celkového počtu km).

Celková dotace ročně od města Tábor firmě Comett Plus činí 32 milionu Kč.

Vužití CNG vozidel komunální techniky
● Dopravní společnost Comett Plus (3 tahače + dodávka)
● Technické služby města (6 vozidel)
● G centrum – sociál. Služby (2 dodávky
Celkem tedy 12 vozidel

Městský úřad Tábor vlastní dvě vozidla na CNG a to Fiat Punto a Škodu Citigo.

19.2.2014 - M...

Město Tábor a komunální technika

Ekonomická a ekologická pozitiva - pár čísel

Nákladní vozidla (Bucher Arielli versus Multicar M26)
● Poř. cena o 10 – 15% vyšší u CNG než u naftového pohonu (200 000,- Kč)
● Nižší emisní zatížení
● Spotřeba 13 kg CNG u Bucher/18 litrů nafty u Multicar
● Za rok 52 000,- Kč Bucher a 108 000,- Kč Multicar
● Návratnost 4-6 let

Autobusy
● Postupné přiblížení výrobních cen autobusů na CNG a nafty
● Úspora 2 až 3 Kč/km u CNG oproti naftě
● Snížení limitů emisí (CO o 80%, CO2 o 15-30%, NOx 50%)
● Vyšší náklady na opravy a náhradní díly
● Koeficient provozních nákladů 0,63 ve prospěch CNG
● Úspora proti naftě 2,9 mil. Kč u MHD a 1,4 mil. Kč u linkové dopravy (údaj po odečtení vyšších prov. Nákladů u CNG) v roce 2013

Plán do budoucna
● Vize v roce 2004 byla mít do roku 2016 celkem 40 autobusů na CNG
● K 1.1.2014 celkem v provozním stavu společnosti Comett Plus celkem 37 autobusů na CNG
● Comett Plus plánuje v roce 2014 zřídit novou plnící stanici na CNG v areálu své společnosti (tímto krokem dojde k uvolnění veřejné stanice, nebudou zde už tankovat autobusy)
● Město Tábor u technických služeb a městských vozů plánuje dále pořizovat vozy na CNG pohon (v minulosti byyly zkoušeny také další druhy pohonů např. elektrobusy, elektromobily). Město vlastní jen elektroskůtry, které provozuje městská policie.

Současný evropský vývoj využití LNG v dopravě - Václav Chrz, Chart Ferox, a.s., ČR

V roce 2013 nastal zlom z několik posledních let – 500 tahačů na LNG, 3 LNG stanice v Nizozemsku (Shell).

Několik firem co využívá vozy na LNG:
● DHL - 101 vozů a 51 objednáno
● Nizozemsko, Rolande – přestavba tahačů Scania (12 ks), 30 kusů Iveco Stralis a 50 ks objednáno

Autobusy
● Olstyn, Polsko – 11 vozidel Solbus SM 12 LNG (2013), 19 vozů objednáno
● Warzsawa, Polsko – objednány vozy Solbus SM 18 LNG (2014)

Typy stanic:
● Mobilní – 20 kubíku – 8500 kg LNG – 50 tahačů (kontejner)
● Přemístitelné – 30 kubíku až 60 kubíku – 12000 – 24000 kg LNG
● Stále plničky – jedna se nachází v Kanadě společnost Shell – 37 tun LNG – platba je zde provedena kartami.

CNG jako palivo budoucnosti - Daniel Adamčík, specialista CNG, VÍTKOVICE Doprava, a.s., ČR

Majitel společnosti Vítkovice Machnery Group p. Světlík se zavázal předělat vozidlový park společnosti na CNG. V roce 2013 společnost provozoval 400 vozidel na CNG (nejvíc osobní a dodávkové automobily cca 250 vozů).
Virtuální plynovod

P1040929

Virtuální plynovod

Společnost Vítkovice Doprava také provozuje lokomotivu na CNG, která je unikát v Evropě. Společnost tuto lokomotivu používá v rámci holdingu. Lokomotiva je osazena motorem Caterpillar o výkonu 600 kW.

Výhled do budoucnosti:
V plánu je vystavět 25 nových plnících stanic na CNG se značkou CNGvitall. Realizace tohoto projektu by měla být do konce roku 2014.

Plán je i vystavět plnící stanice na dálnici D1, kde by se spolupracovalo se sítí čerpacích stanic Benzina (CNG stanice by vyrostly již na stávajících čerpacích stanicích Benzina).

19.2.2014 - V...

Lokomotiva s pohonem na CNG

Zkušenosti z provozu vysokozdvižných vozíku a referentských vozů na zemní plyn - Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu, Linde Material Handling Česká republika s.r.o., ČR

19.2.2014 - L...
19.2.2014 - L...
 

Linde Material Handling Česká republika s.r.o., ČR

 

 

 

 

 

 

Aktualizováno 15. 3. 2014 17:59

Jste zde: