V sobotu 5. října 2013 si Dopravní podnik města Hradec Králové, a.s. připomněl 85 let místní MHD, a to akcí pro širokou veřejnost, v rámci níž byl zpřístupněn jednak areál DP v Pouchovské ulici, ale rovněž i dispečerské pracoviště na terminálu hromadné dopravy (tzv. kouli).
Vystavovaná vozidla DPmHK a.s.
Mezi těmito dvěma místy byli návštěvníci přepravováni zdarma zvláštní linkou označenou číslem 85, na níž byly nasazeny historické autobusy Karosa B 732.1654, Škoda 706 RTO LUX (zapůjčil Anvi Trade s.r.o.), Škoda 706 MTZ a historický trolejbus Škoda 9 Tr HT28 (zapůjčil sousední Dopravní podnik města Pardubic a.s.). Linka jezdila v čtvrthodinovém intervalu a byl o ní z řad veřejnosti velký zájem.
Historické autobusy a trolejbus na speciální lince č. 85
V areálu v Pouchovské ulici zájemci absolvovali prohlídkový okruh, který začal nástupem do autobusu a pokračoval průjezdem mycí linkou. U haly úklidu a tankování vozidel autobus cestující vysadil a ti dále pokračovali po svých. Prohlédli si dílny lehké a těžké údržby, klempířů, lakýrníků a také si mohli vyzkoušet nasadit trolejbusový sběrač na trolej.
Prohlídka dílen DPmHK a.s.
V 11 hodin pak proběhl slavnostní křest nově vydané publikace „Historie hromadné dopravy v Hradci Králové 1928 – 2013“ za přítomnosti autorky Heleny Rezkové, spoluautorů publikace Ing. Daniela Ditrycha, Ing. Martina Prouzy, Ing. Ladislava Podivína, Ing. Jitky Janušové, Jiřího Hladkého, Jaroslava Hrůzy a Zdeňka Doubka, dále ředitele akciové společnosti Dopravní podnik města Hradce Králové pana Ing. Miloslava Kulicha a primátora města Hradec Králové MUDr. Zdeňka Finka, který sám osobně pokřtil nově vydanou publikaci.
Křest nové publikace Historie městské hromadné dopravy v Hradci Králové 1928 - 2013
Nutno podotknout, že Dopravní podnik města Hradec Králové už v minulosti vydal několik výročních publikací, které však byly jen ve formě brožury, a tudíž nebyly tak obsáhlé jako tato nejnovější publikace.
Nesmíme však opomenout zmínit se o novém nízkopodlažním elektrobusu SOR EBN 9,5 pro místní DP, který byl do běžného provozu zařazen 17. září 2013 a který je momentálně ve zkušební době.
Také vám přinášíme základní mezníky z historie MHD v Hradci Králové:
1928 - 24.10.1928 - založeny Autodráhy města Hradce Králové a 1.12.1928 byla uvedena do provozu první autobusová linka Kukleny - Nádraží - Slezské Předměstí.
1949 - 2.5.1949 - Zahájena trolejbusová doprava na lince Nádraží - Nový Hradec Králové.
1953 - Dokončena výstavba nových vozoven na Slezském Předměstí v Pouchovské ulici.
1962 - Zaveden samoobslužný systém placení jízdného u řidiče a nástup předními dveřmi, postupné snižování stavu průvodčích až do roku 1971.
1978 - 1.8.1978 zahájen nástup cestujících všemi dveřmi, nákup cestovních dokladů mimo vozidlo a kontrolu cestovních dokladů přebírají revizoři.
1983 - Dokončena rozsáhlá dostavba vozovny v Pouchovské ulici a zahájena rekonstrukce původních provozů.
1996 - 27.9.1996 - Zahájen nákup nízkopodlažních vozidel.
2006 - 1.1.2006 - zahájení odbavování cestujících využivající technologii čipových karet, umožňující jízdy na krátké vzdálenosti a přestupy za zvýhodněné ceny.
2008 - 5.7.2008 - uveden do provozu Terminál hromadné dopravy – „Stavba roku Královehradeckého kraje 2009“.
2013 - Dokončena obnova vozového parku trolejbusů, bývalý Kondic byl rekonstruován na centrální dispečink MHD v Hradci Králové a pracoviště autoškoly, byl také zapůjčen první královéhradecký elektrobus – SOR EBN 9.5, který se podrobuje půlročnímu testování
Na závěr bychom rádi poděkovali za velkou vstřícnost vedoucímu marketingu panu Ing. Františku Medunovi.
Další fotografie z oslav 85. výročí MHD v Hradci Králové
Zdroj: Dopravní podnik města Hradce Králové a.s.