V pondělí 22. března 2021 zahájily Brněnské vodárny a kanalizace dlouho očekávanou rekonstrukci kolejového trojúhelníku Semilasso, spojující ulice Kosmovu a Palackého třídu v Králově Poli.
Havarijní stav komunikací, chodníků i tramvajové trati už dlouho trápí brněnské řidiče, obyvatele Králova Pole i Dopravní podnik města Brna (dále jen DPMB). Viditelně nejhorší byly propadené panely a dlažební kostky na silnicích. Oprav za 42 mil. Kč se tak postupně v průběhu letošního roku dočkají komunikace, chodníky, kanalizace, vodovod, 350m dvoukolejné tramvajové trati i trolejové vedení. DPMB využije odklonů šalin a vymění staré ojeté koleje i ve smyčce Královo Pole nádraží. Vše ukazují fotografie níže.
Práce jsou rozděleny do několika etap, které neustále zhotovitel mění. Posunul se už i termíny zahájení, který měl původně být 8. března. Součástí I. etapy jsou práce na kanalizaci a vodovodním řadu v samotném trojúhelníku. Dělníci pracují pouze na komunikacích mimo tramvajovou trať. Uzavírka se tak týká pouze veřejné dopravy, která musí mezi Semilassem a ulicí Husitskou jezdit po okolních komunikacích.MHD jezdí bez větších omezení. Autobusové linky č. 44 a 53 objíždívýkopy po tramvajových kolejích. Objíždění stavebních úseků se týká i trolejbusové linky č. 30, která jezdí místy mimo trolejbusové vedení, a na kterou tak DPMB nasadil parciální trolejbusy Škoda 26 Tr. Ty jezdí z Králova Pole na bateriový pohon až do zastávky Skácelova, kde se za pomoci speciální „střížky“ na trolejovém vedení automaticky na-trolejovávají. Vše ukazují fotografie níže.
Dne 9. dubna odstartovala již II. etapa výluky Semilasso. Stavební práce se postupně rozšířily do dalších míst Palackého třídy a Kosmovy ulice, zatím stále mimo tramvajové koleje. Linky č. 30, 44 a 53 začaly ve směru do centra jezdit odklonem ulicemi Metodějovou a Božetěchovou, kam byla přesunuta zastávka Semilasso. Vypravenost linky č. 30 zajišťovaly místo trolejbusů autobusy, vypravené z vozovny Medlánky, a to výhradně Irisbus Crossway LE 12 M CITY ev. č. 7801 – 7819. Fotografie níže zobrazují krkolomný výjezd autobusů z úzké Metodějovy ulice na Palackého třídu, provoz autobusů na lince 30, postup výkopových prací a linku č. 44 v ulici Božetěchova.
Další postup stavebních prací
Dne 18. dubna 2021 odstartovala III. Etapa výluky, která už do provozu zasahovala razantněji. Došlo k uzavření ulice Kosmovy směrem z centra včetně tramvajové tratě a Palackého třídy v obou směrech mezi kolejovým trojúhelníkem a odbočkou do Metodějovy ulice. V prvních dnech byla kompletně až na podloží odstraněna tramvajová trať v ulici Kosmově.
Zůstalo v platnosti dopravní opatření z etapy II. Autobusový provoz ulicemi Metodějovou a Božetěchovou se však rozšířil na oba směry. Nově jezdily odklonem také autobusové linky mezi vozovnou Medlánky a nádražím v Králově Poli ulicemi Sportovní a Novoměstskou (linky č. 41, 71, N91) a ulicemi Hradeckou a Srbskou (linka N90). Linky vynechávaly zastávky Semilasso a Tylova, odklon byl pouze ve směru do Králova Pole. Tramvajová linka č. 6 jezdila ze zastávky Semilasso odklonem do vozovny Medlánky, vynechávala tak konečnou zastávku Královo Pole nádraží. Z důvodu přestupní vazby na šaliny regionální linka č. 301 ve směru do Brna zajížděla do zastávky Řečkovice.
Postup stavebních prací mapují fotografie níže ze dne 10. června a 17. června 2021. Jedná se o hlavně o stavbu nové tramvajové tratě v trojúhelníku a dokončovací práce na komunikacích.
Fotografie č. 1 - 2: Postup stavebních prací na kolejovém křížení Semilasso.
Fotografie č. 3: Stavebním a jednokolejným úsekem projíždí tramvaj ČKD KT8D5R.N2 ev. č. 1715 na lince č. 6.
Fotografie č. 4: Stavebním a jednokolejným úsekem projíždí tramvaj ČKD K2.P ev. č. 1077 vyjíždějící tudy z vozovny Medlánky na linku č. 8.
Postup stavebních prací na kolejovém křížení Semilasso.
Přenosnou výhybkou Kalifornian právě vjíždí na jednokolejný úsek tramvaj ČKD KT8D5R.N2 ev. č. 1714 na lince č. 6.
Stavebním a jednokolejným úsekem projíždí tříčlánková tramvajová souprava na lince č.1, složená z vozů ČKDT6A5 ev. č. 1205+1206+1204. Červen byl zároveň posledním měsícem provozu těchto kapacitních souprav na této lince.
4. etapa výluky
V rámci čtvrté etapy došlo na 5 dnů ke kompletní uzavírce celého kolejového trojúhelníku Semilasso pro všechny druhy dopravy, s výjimkou průjezdu od Kosmovy ulice směr Řečkovice. Šlo o období od 2. do 6. července 2021. Výluka se konala hlavně pro to, aby DPMB napojil úsek tramvajové trati od ulice Kosmovy do Palackého třídy a zrušil jednokolejný úsek, a odpojil budoucí opravovaný úsek – od Řečkovic ke křižovatce.
Postup stavebních prací na kolejovém křížení Semilasso ze dne 5. července 2021
Autobusové a jedna trolejbusová linka objížděly tuto uzavírku okolními ulicemi – ulicemi Metodějovou a Božetěchovou, resp. Žitnou a Novoměstskou. Zajímavě byla řešena tramvajová doprava. Na obou koncích trojúhelníku byla úvrať. Tramvajová linka č. 1 tak byla plně obsluhována pouze obousměrnými vozy KT8D5R.N2 a KT8D5N a rozdělena na dvě větve: Pisárky-Semilasso (ukončena mezi zastávkami Husitská a Semilasso před křižovatkou s ulicí Metodějovou) a Řečkovice-Semilasso (ukončená tam kde je zastávka linky 1 od Řečkovic). Na obou koncích byla zřízena zastávka „Semilasso“ a cestující mezi nimi přecházeli pěšky. Tramvajová linka 6 jezdila z Ústředního hřbitova pouze na Českou a dále odklonem po lince č. 12 do Králova Pole do smyčky Červinkova. Zároveň dostal DPMB „zelenou“ od Drážního úřadu a na linku č. 30 tak konečně mohly být nasazovány místo autobusů parciální trolejbusy Škoda 26 Tr.
Fotografie č. 1: Tramvaj ČKD KT8D5R.N2 ev. č. 1709 na provizorní konečné zastávce Semilasso.
Fotografie č. 2: Tramvaj ČKD KT8D5R.N2 ev. č. 1737 na provizorní konečné zastávce Semilasso.
Fotografie č. 3: Tramvaj ČKD KT8D5N ev. č. 1733 na provizorní konečné zastávce Semilasso.
Fotografie č. 4: Třívozová souprava tramvají ČKD T6 vedená vozem ev. č. 1201, projíždí ulicí Kosmova..
5. etapa výluky
V rámci páté etapy od 7. července do 8. srpna 2021 byla uzavřena část kolejového trojúhelníku od Řečkovic po křižovatku ve směru do centra pro všechny druhy dopravy, a z Palackého třídy po křižovatku v obou směrech pro všechny kromě tramvají. Autobusové a jedna trolejbusová linka jako doposud objížděly tuto uzavírku okolními ulicemi – ulicemi Metodějovou a Božetěchovou, resp. Žitnou a Novoměstskou. Tramvajová linka 1 byla i nadále rozdělena na dvě větve. První byla z Pisárek k Semilassu a odklonem do Králova Pole nádraží, druhá pak s provozem obousměrných tramvají KT8D5 ze Semilassa do Řečkovic (označení x1). Na svou trasu do Králova Pole nádraží se zároveň vrátila i linka č. 6.
Postup stavebních prací na kolejovém křížení Semilasso ze dne 11. července 2021
Fotografie č. 1: Trolejbus Škoda 26 Tr ev. č. 3305 projíždí Metodějovou ulicí.
Fotografie č. 2 a 3: Postup stavebních prací na kolejovém křížení Semilasso ze dne 19. července 2021.