Změny v MHD k 14. červnu 2020
Ačkoliv se to nezdá, tak i v třicetitisícové Kroměříži, tzv.Hanáckých Athénách, se v rámci dopravy něco děje. A není toho zrovna nejméně. Nejzásadnější událostí byla červnová změna v MHD. Kromě administrativních věcí (změna vedení společnosti) se změnily také trasy linek MHD, zvýšil se počet spojů a zlepšila se návaznost mezi jednotlivými spoji. Nejvíce si polepšily okrajové části města, do kterých nyní jezdí více spojů. Avšak největších změn dosáhl víkendový provoz, který má nyní dvojnásobný počet spojů, a to díky tomu, že byla přidána jedna služba navíc oproti stavu do 14. června 2020, kdy jezdila pouze jedna služba.Rovněž o jednu službu byl rozšířen také provoz v pracovních dnech.
Do systému MHD Kroměříž se nově dostala i městská část Bílany, do níž Kroměřížské technické služby doposud obslužnost MHD nezajišťovaly.Snahu o zajišťování dopravy do Bílan však už v minulosti (v roce 2015) měla společnost Magicbus s autobusy MAN. Linka financovaná plně z rozpočtu dopravce však byla využívána jen sporadicky, takže od provozu linky Magicbus po roce z finančních důvodů odstoupil.
Autobus Volvo 7000, RZ 1Z9 6754 vyfotografovaný na nově upravené lince č. 2 při průjezdu silnicí č. I/47.
Z dalších změn je možné zmínit nahrání nového hlášení ve vozidlech, které je nově namluveno ženským hlasem místo původního mužského, či grafickou úpravu zastávek. V zastávce Nádraží pak došlo k přeuspořádání stanovišť a ke zrušení jednoho nástupního stanoviště, které se stalo pouze výstupním, a to pro všechny linky zde končící.
Změna trasování a úpravy linek MHD
Změna trasování a úpravy linek MHD:
Linka | Trasa do 14. června 2020 | Trasa od 14. června 2020 | Intervaly (od 14.6. 2020) |
1 | Nádraží – Centrum – Nemocnice – Výzkumný ústav a zpět | Nádraží – Centrum -Nemocnice – Výzkumní ústav a zpět | Prac. dny: ranní špička – cca 30 min. + 2 spoje večer |
2 | Nádraží – Centrum – Nemocnice – Zachar –Vážany a zpět | Nádraží – Magneton – Dolní Zahrady – Bílany a zpět | Prac. dny: od 5 do 17 interval 120 min. |
3 | Nádraží – Centrum – Nemocnice – Zachar – Centrum - Nádraží | Nádraží – Oskol – Centrum – Nemocnice – Zachar – Vážany a zpět | Prac. dny: od 5 do 10 a od 13 do 17 interval 60 min. |
4 | Nádraží – Oskol – Slovan – Vážany – Zachar – Barbořina – Centrum - Nádraží | Beze změny | Prac. dny: špička 25 min., Sedlo: 40 min., večer 60 min. Víkend: 60 min. |
5 | Horní Zahrady – Magneton – Nádraží – Centrum – Slovan – Vážany a zpět | Horní Zahrady – Magneton – Nádraží a zpět | Prac. dny: nepravidelně, 15 spojů Víkend: 3 spoje |
6 | Nádraží – Centrum – Barbořina – Zachar – Vážany – Slovan – Oskol - Nádraží | Beze změny | Prac. dny: špička 25 min., Sedlo: 40 min., večer 60 min. Víkend: 60 min. |
7 | Dolní Zahrady – Nádraží – Centrum – Slovan – Zachar – Nemocnice – Výzkumný ústav | Beze změny | Prac. dny: špička 30 min., Sedlo: 60-90 min. Víkend: od 5 do 19 interval cca 60 min. |
8 | Výzkumný ústav – Nemocnice – Zachar | Beze změny | Prac. dny: špička 30 min., Sedlo: 60–90 min. Víkend: od 5 do 19 interval cca 60 min. |
* Kolonka „Trasa do 14. června 2020“ je platná pouze pro linky č. 4, 6, 7 a 8. Linky č. 1, 2 a 3 byly zrušeny k 30. březnu 2020 z důvodu úbytku cestujících kvůli Koronavirové pandemii. Zmíněné linky byly opět obnoveny od 15. června 2020.
Plnička CNG mimo provoz
Vozový park MHD v Kroměříži se aktuálně skládá ze sedmi naftových autobusů Volvo 7000 a 7700 a trojice autobusů Iveco Urbanway 12 CNG s pohonem na zemní plyn. Právě s jejich tankováním byl v nedávné době problém, neboť plnička CNG v městské části Kotojedy, kam běžně CNG autobusy jezdí tankovat, byla delší dobu mimo provoz. V prázdninovém provozu sice stačí na pokrytí vypravení v pracovní dny právě sedm autobusů, ale vzhledem ke stáří vozů Volvo (14 až 17 let) a jejich větší poruchovosti není možné autobusy Urbanway kompletně odstavit z provozu.
Autobus Iveco Urbanway 12 M CNG, RZ 5Z9 2181 vyfotografovaný ve Vážanech, ulice Osvoboditelů - zastávka Vážany, hotel Hvězda. Vůz byl vypraven na nově změněnou linku č. 3.
Nejnovější kroměřížský autobus Iveco Urbanway 12 M CNG, RZ 5E7 7784 vyfotografovaný v křižovatce ulic Hulínská a Tovačovského.
Plynová vozidla tak musela jezdit až do 25 kilometrů vzdálené plničky ve Zlíně, což nebylo ani ekonomicky, ani časově výhodné, neboť jízda do Zlína a zpět trvá přibližně hodinu a samotné tankování dalších 40 minut. Pokud byl tedy Urbanway nasazen do provozu, býval na kratších směnách, aby mu zbyl dostatek paliva pro cestu do Zlína.
Plnička v Kotojedech, která byla mimo provoz, je jedinou plničkou na CNG v Kroměříži. V samotném areálu Kroměřížských technických služeb není žádná plnička CNG vybudována, a to ze dvou důvodů – areál KTS se nachází v zátopové oblasti, navíc by plnička CNG byla velká a zřejmě zbytečná investice, neboť se nadále s autobusy na zemní plyn nepočítá, protože jejich údržba je hodně finančně náročná. Plnička CNG byla opět zprovozněna od 30. července 2020.
Autobus Volvo 7700, RZ 2Z6 4570 vyfotografovaný při průjezdu ulicí Kotojedská. Vůz byl vypraven na nově změněnou linku č. 3.
Aktuálně je tedy jeden autobus Urbanway odstaven z důvodu prasklého skla u řidiče, na které se čeká už skoro měsíc, a druhý a třetí Urbanway tvoří zálohu pro případ, kdyby autobusy Volvo měly poruchu.
Autobus Volvo 7700, RZ 2Z8 9631 vyfotografovaný při odbavování cestujících v zastávce Hanácké náměstí.