Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

ČSAD Havířov po 11 letech doplní svůj vozový park o nový kloubový autobus

3csad noveDopravce ČSAD Havířov a.s., člen skupiny 3CSAD, která je vlastněná společností Transdev Česká republika, vypsal dne 23. července 2020 veřejnou zakázku na 2 nové autobusy pro provoz v systému MHD Havířov s termínem dodání k 11. prosince 2020.

transdev moravaPředmětem zakázky je dodání jednoho autobusu standardní délky 11,5 -13 m a jednoho kloubového autobusu délky 18 - 18,75 m. Oba vozy mají být poháněné CNG.

První částí veřejné zakázky je celonízkopodlažní vůz (LF) délky 11,5 - 13 m, vybaven dle již naprosto běžných standardů, tedy celovozovou klimatizací, informačními tabulemi z přední, boční i zadní strany, zásuvkami USB či vnitřním LCD panelem umístěným ve střední části uličky. V provozu by měl nahradit jeden z nejstarších vozů Irisbus Citelis 12M CNG, které jsou v Havířově v posledních letech již vyřazovány a aktuálně jich je provozních, z 30 dodaných kusů v letech 2005 - 2014, pouze 21.

2019 04 20@175@5T6 5778@Havířov, Podlesí, Autobusové nádraží, odstavná plocha
Autobus Irisbus Citelis 18 M CNG ev. č. 175, vyfotografovaný na Autobusovém nádraží v Havířově - odstavná plocha.

Oživením dodávek běžných dvanáctimetrových vozů s pohonem na CNG, které v posledních letech Havířov zahltily, je pak dodání jednoho kloubového autobusu délky 18 - 18,75 m. Vůz bude celonízkopodlažní (LF), poháněný CNG, vybaven celovozovou klimatizací, 2 bočními, jedním předním a jedním zadním informačním panelem, zásuvkami USB a 2 vnitřními LCD panely, které budou umístěny ve střední uličce. Vůz má mít minimálně 4 dveře.

V minulosti byly na MHD v Havířově provozovány kloubové vozy Ikarus 280, 4 vozy Karosa B 741 a po jednom voze typu Karosa B 941 a Karosa B 941 E. Ještě v roce 2006 jezdilo v Havířově 6 kloubových Karos. Autobusy bývaly nasazovány na tehdejší linky č. 2, 3, 4, 7, 13 a 16. Jedinou obnovou v podobě kloubových autobusů, kterou byly nahrazeny dva autobusy Karosa řady B 741, bylo v letech 2008 a 2009 dodání dvou vozů Irisbus Citelis 18 M CNG, které jsou v provozu dodnes. Zbylé 2 autobusy řady B 741 a 2 autobusy řady B 941 byly nahrazeny vozy standardní délky 12 m. Poslední kloubová Karosa, která na MHD v Havířově jezdila, byla Karosa B 941 E.1964 ev. č. 102, RZ KIR 31-91, která v Havířově dosloužila v roce 2015. Po roce 2015 tak zůstaly v Havířově už pouze 2 velkokapacitní autobusy, a to již zmiňované vozy Irisbus Citelis 18 M CNG, ev. č. 175 a 183 (RZ 5T6 5778 a 6T4 0610). Kolem roku 2015 byla situace na MHD v Havířově taková, že bylo uvažováno, že tyto vozy již nahrazeny velkokapacitním autobusem nebudou. Zlom přišel kolem roku 2017, kdy se město Havířov s dopravcem dohodlo na pořízení jednoho vozu Scania Citywide LE 15 M CNG, který oba kloubové vozy Irisbus Citelis 18 M CNG doplnil a který dnes v Havířově jezdí pod evidenčním číslem 263. V prosinci roku 2018 pak v Havířově proběhly výraznější změny v provozu MHD, které přinesly mimo jiné také zjevnější rozdělení linek MHD na linky páteřní a linky doplňkové. Na lince č. 416 (Podlesí, AN - Šumbark,točna 2. etapa a zpět), která je linkou páteřní, pak došlo ke zrušení duplicitních (posilových) spojů. V ranní a odpolední špičce spojů mírně ubylo, v dopoledním sedle mezi 8 - 12 h spojů přibylo a interval linky v denní době od 6 do 17 h byl sjednocen na 15 minut. Mírná redukce spojů v dopravní špičce vedla k rozhodnutí, že by na linku měly být nasazovány přednostně vozy velkokapacitní, čímž byl zvrácen trend nahrazení těchto vozů v Havířově obvyklými vozy délky 12 m. V roce 2019 byl tedy dodán druhý vůz Scania Citywide LE 15 M CNG, který dnes jezdí pod ev. č. 277. Tím na MHD v Havířově začaly být provozovány 4 velkokapacitní autobusy - 2 již zmiňované starší vozy Irisbus Citelis 18 M CNG a 2 nové autobusy Scania Citywide LE 15 M CNG, což je aktuálně nejvíce od roku 2012, kdy se po Havířově prohánělo ještě 5 kloubových autobusů. Autobusy Scania Citywide LE 15 M CNG nejsou sice kloubové, v případě Havířova (a nejen Havířova) tvoří však jistou alternativu ke kloubovým vozům. Všechny vozy délky 15 m a 18 m byly posléze staženy z jiných výkonů, kde už nebylo nasazení tolik potřeba, převážně z linek č. 402, 403 a 404, na linku nejvíce vytíženou, tedy č. 416. Dnes jsou všechny vyjmenované kapacitní autobusy v provozu především v pracovní dny v denní době od 6 do 17 h právě na lince č. 416, v okrajových časech dne pak jezdí i na lince č. 404. O víkendu vyjíždí pouze patnáctimetrové Scanie a to na linky č. 404 a 416. Během letních prázdnin pak bývají kloubové vozy Irisbus Citelis 18 M CNG pravidelně odstaveny z provozu.

2011 08 24@@KIA 69 42@Havířov, Hlavní třída
2013 07 14@@KIR 31 91@ul. Dlouhá třída

Fotografie č. 1: Autobus Karosa B 741 RZ KIA 69-42, vyfotografovaný v Havířově na ul. Hlavní třída.
Fotografie č. 2: Autobus Karosa B 941 E  RZ KIR 31-91, vyfotografovaný v Havířově na ul. Dlouhá třída.

Nový kloubový autobus bude dodán společně s druhým vozem z výběrového řízení na konci roku 2020, tedy po dlouhých 11 letech, kdy byl dodán poslední kloubový vůz Irisbus Citelis 18 M CNG ev. č. 183. Aktuální rozhodnutí je takové, že vůz by měl doplnit stávající flotilu na lince 416 a zajistit tak zbytek spojů, které na této lince doposud zajišťují jiné vozy standardní délky 12 m. Prozatím teda nemá být náhradou dvou starších vozů Irisbus Citelis 18 M CNG, které letos oslaví 11 a 12 let a které, pokud je nepostihne nějaká větší technická závada, budou prozatím dál sloužit cestujícím v Havířově. Rozhodnutí se ale mohou ještě změnit.

2019 04 19@263@1TI 3817@Havířov, Šumbark, 2. etapa u hřbitova
Autobus Scania Citywide LE 15 M CNG ev. č. 263, vyfotografovaný na zastávce Šumbark, 2. etapa u hřbitova.

Aktualizováno 2. 8. 2020 15:40

Nové fotografie

srpen 2020
Po 310172431
Út 4111825 
St 5121926 
Čt 6132027 
 7142128 
So18152229 
Ne29162330 
Poslední příspěvky:
Nepodařilo se načíst příspěvky.
Jste zde: