Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

V Brně se letos rozloučí s krátkými naftovými Citelisy

dpmb

V srpnu a září letošního roku obdrží Dopravní podnik města Brna a.s. (dále jen DPMB)nové autobusy. Dodávka nových autobusů způsobí vyřazení všech zbývajících provozních autobusů Irisbus Citelis 12 M, které nyní brázdí ulicemi města a které tak vymizí více jak o rok později po ukončení provozu jejich kloubové verzi (Irisbus Citelis 18 M) . Autobusy typu Irisbus Citelis 12 M byly DPMB dodávány postupně v letech 2006 až 2009. Z celkového počtu 41 dodaných vozů nyní jsou provozní pouze vozy ev. č. 7651, 7652, 7653, 7656, 7658, 7659, 7661 - momentálně odstaven, 7663, 7665 z vozovny Slatina a ev. č. 7666, 7667, 7669 - momentálně odstaven, 7670 a 7671- (momentálně odstaven) z medlánecké vozovny. Po vyřazení naftových Citelisů bude dopravce DPMB disponovat 6 autobusy typu Irisbus Citelis 12 M CNG ev. č. 7007 - 7012. Vůz ev. č. 7007 je v současné době dočasně odstaven z provozu

Autobusy tohoto typu dopravce zařadil mezi záložní, a tak se objevují nepravidelně na všech linkách, týden od týdne však méně a méně. Důvodem je mimo jiné také omezení dopravy vlivem pandemie koronaviru, jelikož se od března jezdí omezeně a vozů tak je nadbytek. Autobusy Irisbus Citelis 12 M nahrazují hlavně autobusy na opravách nebo po nehodách.

2020 06 30@7663@6B6 6845@Česká
Velice netypické vypravení autobusu Irisbus Citelis 12 M ev. č. 7663 na linku č. 82 kurz 08203 dne 30. června 2020. Autobus byl vyfotografován na zastávce Česká.

Číst dál: V Brně se letos rozloučí s krátkými naftovými Citelisy

Dopravní podnik Ostrava vypsal zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

dpoDne 29. dubna 2021 se na portálu Věstníku veřejných zakázek objevila od dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. nová zakázka s názvem „Dodávka až 10 ks nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon (H2)“

Z dalších technických parametrů: Maximální délka vozu je omezena 11 až 12,5 m šířka 2,45 až 2,55 m výška max 3,5 m. Celková obsaditelnost by měla být minimálně 70 cestujících, z toho min. 20 sedících. Konstrukční rychlost by měla být minimálně 80 km/h. Autobusy by měly být vybaveny klimatizací, kamerovým systémem. Z předchozích dodávek nových autobusů do Ostravy budou nové vodíkové autobusy vybaveny také oddělenou kabinou řidiče od cestujících, která bude provedena až do první poloviny dveří. Vnější informační panely bude možné dodat ve variantě LED nebo DOT-LED a budou zobrazovat informace v bílé barvě.
Z technické specifikace zmiňme, že nové vodíkové autobusy budou prakticky elektrobusy. Elektřinu pro svůj provoz budou získávat z palivových článků, které mají mít životnost 6 let nebo 30 000 provozních hodin. Elektrická energie se tak získá proměnou chemické energie paliva a okysličovadla.. Vůz bude tedy obsahovat trakční baterie o minimální kapacitě 30kWh, výkon elektromotoru bude minimálně 200 KW. Autobusy budou vybaveny klasickou nádrží, kde se bude čerpat vodík a budou mít minimální dojezd 350 km.

Číst dál: Dopravní podnik Ostrava vypsal zakázku na dodávku nových vodíkových autobusů

Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

dpoPouze v tichosti na pozadí koronavirových opatření si Ostrava připomněla 120 let od výjezdu první elektrické tramvaje do ulic města - první jízda se uskutečnila 5. dubna 1901. Osobnímu provozu elektrickému předcházel provoz parní, a to od roku 1894.

2021 04 17@21@@ul. Ruská
Průvod historických tramvají DPO v čele s vozem ev. č. 21 ,,Barborka", vyfotografované na ul. Ruské v Ostravě-Vítkovicích.

Číst dál: Elektřina pohání ostravské tramvaje už 120 let

V Brně staví novou manipulační trolejbusovou trať mezi Líšní a Slatinou

dpmbV letošním roce započne tří letá stavba nové mimoúrovňové křižovatky a dalších objektů v oblasti Tomkově náměstí. Stavba se pak od příštího roku bude týkat i linek MHD.

Nová trolejbusová trať Brno (1)
Stavba nové trolejbusové manipulační trati v Brně mezi Líšní a Slatinou.

Číst dál: V Brně staví novou manipulační trolejbusovou trať mezi Líšní a Slatinou

Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

dpoZ regionálních médií, webu Dopravního podniku Ostrava a.s. (dále jen DPO), ale i z vozidel samotných na čtenáře, diváky, cestující i obyčejné Ostravany či návštěvníky Ostravy doslova útočí nepřehlédnutelné heslo: Bez dieselu. To odkazuje na fakt, že od 9. dubna 2021 údajně DPO nevypravuje do provozu již žádný dieselový autobus, pouze vozy na CNG nebo elektrobusy. Výjimky prý mohou nastat pouze při poruchách vozidel, kdy jako náhradní může být vypraven i naftový autobus. Jaká je však opravdová situace, pokud odhrneme „pí-ár“ závěs senzace a snahy o zviditelnění se?

2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna
2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 26. dubna (1) 2021 04 11@7515@8T0 4472@ul. 29. dubna

I o vikendu jsou pravidelně podle vozových jízdních řadů vypravovány dieselové autobusy.

Číst dál: Opravdu je ostravská MHD bez dieselu?

Výběr dopravce

Nové fotografie

září 2021
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
3101724 
So4111825 
Ne5121926 
Jste zde: