Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

1 milarda korun pro CNG autobusy je vyhlášena

Stratos CNGPraha (25. ledna 2014) – Evropská unie podporuje alternativní dopravu všemi možnými způsoby. Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí vyhlásilo do 31. března v rámci OPŽP dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic. Český plynárenský svaz (ČPS), který před pár dny uvedl, že se meziroční spotřeba CNG u nás zvýšila o 44 procent, tuto dotaci až do výše 85 procent velmi uvítal.

Tato alternativní doprava na CNG tak pomůže ovzduší v Moravskoslezském, Jihomoravském a Ústeckém kraji. „I plynárenské společnosti a města již dříve dotovaly CNG autobusy a plnicí CNG stanice, ale teprve tyto výrazné prostředky jednoznačně zvýší nákup CNG autobusů. Český plynárenský svaz je velmi rád, že CNG autobusy tuto podporu z Evropské unie dostaly a regionům uleví od škodlivých emisí,“ říká říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů,“ dodává. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na CNG a dvě plnicí stanice na stlačený plyn. „Máme již projekt na nákup autobusů připravený. CNG autobusy by v ulicích Brna mohly jezdit už v roce 2014,“ řekl Jiří Valníček, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.

Číst dál: 1 milarda korun pro CNG autobusy je vyhlášena

Český plynárenský svaz informuje

2012-06-30@612@4L2 5179@Liberec, ViaduktSpotřeba CNG za rok 2013 vzrostla o 44 procent

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) za rok 2013 činila téměř 22 miliony m3, což představujevelmi vysoký 44 procentní nárůst proti roku 2012. Za posledních pět let se spotřeba od roku 2008 CNG ztrojnásobila. Podle Evropské plynárenské asociace Eurogas, ve kterém reprezentuje Českou republiku Český plynárenský svaz (ČPS), se může spotřeba CNG v Evropě zvýšit do roku 2035 až sedminásobně.

Zatímco spotřeba CNG v ČR v letech 2011 resp. 2012 narůstala jen o 20 resp. 26 procent, spotřeba za rok 2013 činila 21,95 milionů m3 a to znamená téměř dvojnásobný, 44 procentní nárůst. „V roce 2012 jsme prodali 3,7 milionů m3 CNG, v loňském roce již téměř 4,9 milionů m3,“ uvedl mluvčí skupiny RWE Martin Chalupský.

„Výsledky vysoce předčily naše očekávání, ještě v prosinci jsme věřili opět jen asi ve dvacetiprocentní nárůst. CNG je v současnosti nejekonomičtější palivo, pokud by například všechny vozy v ČR přešly z benzínu na CNG, klesly by náklady na provoz vozů asi o 200 miliard korun a to nepočítám úspory za výrazné snížení emisí,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

Eurogas, mezinárodní sdružení 50 nejvýznamnějších plynárenských subjektů v Evropě, vydalo v prosinci 2013 zprávu Long-term Outlook forGas to 2035. V části Doprava uvádí, že CNG má potenciál se do roku 2035 v EU-27 až sedminásobně zvýšit. Podle odhadů Eurogasu je pravděpodobné, že spotřeba výrazně stoupne, a to z 2,43 miliard m3 v roce 2010 (2 Mtoe) na řádově 17 miliard m3 do roku 2035 (14 Mtoe).

Číst dál: Český plynárenský svaz informuje

V Jindřichově Hradci je padesátá veřejná CNG plnicí stanice

Již čtvrtá CNG stanice v Jihočeském kraji začne plně fungovat od ledna

CNG stanice jihočeský krajV lednu se otevře již 50. veřejná plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se o CNG stanici v Jindřichově Hradci, v Jihočeském kraji tak budou již čtyři veřejné stanice. Stanici staví firma MOTOR JIKOV Strojírenská a.s. a od 19. prosince bude ve zkušebním neveřejném provozu. 

V České republice je dnes již 50 veřejných plnicích stanic na CNG. Zatím poslední stanice vznikla v Jindřichově Hradci. Na stanici budou moci tankovat osobní a dodávkové vozy, nákladní vozy i autobusy. Instalovaná technologie je od německé firmy Schwelm Anlagentechnik, jejíž výhradním dovozcem a i dodavatelem plnicího zařízení v ČR je společnost MOTOR JIKOV Strojírenská a.s. v Soběslavi. Denní výkon stanice je 3 200 m³ zemního plynu, což stačí k naplnění přibližně 100 osobních vozů za den. Kapacita se ale může zdvojnásobit.

„Tato stanice vznikla především díky zájmu motoristů a firem v Jindřichově Hradci i okolí. Ekologické a především ekonomické efekty CNG se v poslední době začínají prosazovat a CNG vozidel neustále přibývá,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda představenstva Asociace NGV. „Obecně důležitým faktem je i to, že CNG nelze zcizit. Tyto tzv. neviditelné úspory znamenají zamezení úniku skoro 4 procent nafty ze systému,“ dodává Prokopec.

Číst dál: V Jindřichově Hradci je padesátá veřejná CNG plnicí stanice

Nové vedení NGVA Europe

Evropská asociace vozidel na zemní plyn a bioplyn

Představenstvo NGVA Europe jmenovalo nový výkonný tým pro řízení Evropské asociace vozidel na zemní plyn a bioplyn.Rada zvolila LennartaPilskoga, který je v současnosti ve správní radě reprezentantem společnosti Volvo AB, za svého generálního managera, a Matthiase Maedgeho, který má v současnosti na starost jednání a záležitosti s EU, a který je vedoucím bruselského zastoupení na pozici zástupce generálního managera NGVA Europe.Pilskog funkci oficiálně převezme v lednu 2014. Kontakt s Evropskou asociací pro pohon vozidel na zemní plyn (NGVA Europe) zajišťuje v ČR Český plynárenský svaz (ČPS).

„Palivo CNG je využíváno v ČR již více než 12 let, podporováno plynárenskými firmami, ale teprve v posledních letech se konečně setkáváme s podporou i ze strany Evropy. A to nejen v podobě finančních dotací na hromadnou dopravu, ale například Evropský Parlament v současné době připravujenávrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která by po členských zemích požadovala vybudování určitého minimálního počtu plnicích stanic do roku 2020,“ řekl Jiří Šimek, místopředseda Českého plynárenského svazu.

Číst dál: Nové vedení NGVA Europe

CNG autobusy mohou ušetřit i miliony korun ročně

Praha (27. listopadu 2013) – V České republice jezdí již 423 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). Od loňského podzimu přibylo celkem 61 městských a linkových autobusů na zemní plyn. Další větší počet CNG autobusů by mohl přibýt v první polovině příštího roku. Definitivní rozhodnutí ohledně dlouho očekáváné výzvy Ministerstva životního prostředí pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG by mělo padnout v polovině prosince.

Stále více měst pořizuje autobusy na zemní plyn. Důvodem je nejen ekologie, ale hlavně ekonomika provozu na CNG. Přechodem z nafty na plyn se totiž ušetří nemalé částky. Dopravní podnik v Pardubicích vykazuje velmi zajímavá čísla. "Za rok 2012 jsme díky CNG uspořili 10,8 mil. Kč,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic. „Provozujeme 20 CNG autobusů a každý najede minimálně 80 tisíc km ročně. Celkově tak naše CNG autobusy ujedou více než 1,6 mil. km, “dodává Pelikán. „V Pardubicích udávají díky CNG úsporu 62 procent na každém ujetém kilometru,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV. „Také v Jihlavě s CNG autobusy šetří milionové částky,“ dodává Prokopec. Dopravní podnik v Jihlavě provozuje 13 CNG autobusů, z toho jsou 2 midibusy. Každý autobus najede průměrně 73 tisíc km za rok a díky CNG za minulý rok ušetřil Dopravní podnik města Jihlavy 4,4 miliony Kč.

Číst dál: CNG autobusy mohou ušetřit i miliony korun ročně

Jste zde: