Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Český plynárenský svaz informuje

Budoucnost CNG vozidel

cpsPraha (21. května 2014) - Nejvíce vozidel na CNG přibývá v oblasti kamionové dopravy, dodávek a autobusů, protože pro firmy to znamená velké úspory a doba návratnosti investic je velmi krátká. Podle poslední zprávy Navigant Research z dubna 2014 by mělo jezdit do roku 2022 jen nákladních vozů a autobusů na CNG až 3,7 milionu. Do roku 2020 by pak celkově auta na zemní plyn měla mít podíl 9 procent ze všech vozidel na světě a podle těchto odhadů pak bude CNG třetím nejoblíbenějším palivem po benzínu a naftě.

V roce 2007 jezdilo ve světě 5,3 milionu CNG vozidel, v roce 2010 pak 11 milionů a na konci roku 2014 už 20 milionů CNG vozidel, to je dvojnásobný nárůst každé tři až 4 roky. Ročně se prodá ve světě asi 2,3 miliony CNG vozidel a toto číslo každým rokem narůstá, v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 milionu.

V ČR je dnes již více než 7 tisíc CNG vozidel, poslední meziroční nárůst byl více než 2 tisíce vozidel. Největší vozové parky organizací v ČR, tzv. fleety, mají už 500-700 CNG vozidel.

Na trhu je dnes asi 35 typů osobních sériově vyráběných vozidel, s dodávkami, nákladními vozy a autobusy celkem 65 typů.

Číst dál: Český plynárenský svaz informuje

Evropský parlament schválil Směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva

cps

Praha (15. dubna 2014) – Evropský parlament dnes 15. dubna odpoledne na plénu schválil výraznou většinou (622 pro, 29 proti) Směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva. Jde o zásadní krok směrem k dalšímu rozvoji alternativních paliv. Směrnice, kromě rozsáhlého seznamu opatření na podporu rozvoje trhu s alternativními palivy v Evropě, nařizuje konkrétní počty plnicích stanic na CNG, LNG, vodík a další paliva. Určuje například nezbytnou průměrnou vzdálenost mezi CNG stanicemi na 150 km a 400 km mezi stanicemi LNG na hlavních evropských komunikacích. Země EU, tedy i Česká republika, nyní musí do 2 let připravit příslušné plány, a to včetně stanovení konkrétních cílů ohledně počtu plnicích stanic a znění hlavních vnitrostátních právních předpisů, které přijmou. Každé tři roky pak musí členské státy EU předložit Evropské komisi zprávu o provádění vnitrostátního rámce politiky, jako například přímé pobídky k nákupu dopravních prostředků využívajících alternativní paliva, předpisy ohledně parkování, daňové pobídky, vyhrazené dopravní pruhy atd. Směrnice nabývá platnosti 20 dní po zveřejnění v úředním věstníku EU.

Protože síť stanic není v Evropě stále rovnoměrná, Evropská unie se rozhodla zavést konkrétní počty plnicích stanic, aby se automobily na alternativní paliva mohly volně pohybovat v celé Unii. Evropská Komise připravila v lednu 2013 návrh směrnice, která stanovila rozsáhlý seznam opatření na podporu rozvoje trhu s alternativními palivy, která doplňují ostatní strategie pro snížení spotřeby ropy a emisí skleníkových plynů z dopravy v EU. Základní podmínkou v jednotlivých členských státech EU je minimální množství čerpacích stanic pro automobily s pohonem na CNG, LNG a dalších paliv. „Je škoda, že průměrná vzdálenost mezi CNG stanicemi na hlavních evropských komunikacích byla oproti původnímu návrhu ze 100 kilometrů prodloužena na 150 kilometrů,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) a dodává: “Největší význam této směrnice je ale v tom, že je výrazným signálem pro všechny v Evropě, provozovatele, výrobce, ale i řidiče, aby se nadále zabývali intenzivněji rozvojem a perspektivou CNG v dopravě.“

Číst dál: Evropský parlament schválil Směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva

Pouze 6 ministerstev splnilo usnesení vlády

cps

Program obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla

Praha (9. dubna 2014) – Jedním z bodů, který měla Vláda ČR dnes na programu svého jednání, bylo vyhodnocení „Programu obměny vozového parku veřejné správy za ekologická vozidla 2009 – 2013“. Tento program definoval povinnost pro orgány veřejné správy mít podíl ekologických vozidel na celkově využívaném vozovém parku do konce roku 2013 ve výši nejméně 25 procent. Ačkoliv cílem programu bylo také aby státní správa šla příkladem všem občanům a společnostem a deklarovala tak zájem o zlepšování našeho životního prostředí, tak naopak ani minimální závazek, který si sama uložila, za celých 5 let nesplnila. Většina ministerstev si tato vozidla, jak jí nařizuje usnesení vlády, nepořídila.

Před více než pěti lety, v prosinci 2008, rozhodla Vláda ČR, že do konce roku 2013 má činit podíl ekologických osobních a lehkých nákladních automobilů na celkovém vozovém parku státní správy nejméně 25 procent. Plnila tím i jeden z úkolů Národního programu snižování emisí ČR. Státní správa měla tedy 5 let na to, aby vozidla, která průběžně obměňuje, postupně nahrazovala za ta na ekologický pohon (aby nákup vozidel neměl vliv na státní rozpočet). Státní správa tak měla také jít příkladem, aby nákupem pro svoji potřebu povzbudila trh s čistými vozidly a aby svým přístupem deklarovala zájem o zlepšování ochrany životního prostředí. „Bohužel po pěti letech fungování programu je stav takový, že v ČR jezdí sice už více jak 7 tisíc vozidel na ekologický stlačený zemní plyn, ale ministerstva nevlastní takové vozidlo ani jediné a přitom usnesení vlády většina ministerstev vůbec nesplnila,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). Jedná se o ministerstvo vnitra, spravedlnosti, pro místní rozvoj, zdravotnictví, práce a sociálních věcí,  životního prostředí, dopravy a ministerstvo obrany. Před dvěma lety, při průběžném vyhodnocení, splnilo závazek dokonce jediné ministerstvo. „Ještě v roce 2010, kdy již bylo v platnosti usnesení vlády, některé úřady dokonce nakupovaly vozidla plnící pouze emisní limity EURO 4,“ uvádí se v materiálu Informace o splnění Programu obměny vozového parku veřejné správy, které dnes měla vláda na svém programu jednání.

Číst dál: Pouze 6 ministerstev splnilo usnesení vlády

Za první 3 měsíce roku jezdí dalších 340 CNG vozidel

2014-04-05@@4M9 3092@ul. Janáčkova

Praha (7. dubna 2014) – Podle statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) se registrovalo letos za první čtvrtletí 340 CNG vozidel, tedy v České republice (ČR) jezdí dnes celkem již 7 050 CNG vozidel. Z tohoto počtu je již v ČR 435 CNG autobusů a 81 komunálních CNG vozidel (nárůst v prvním čtvrtletí byl 12 CNG autobusů a 6 komunálních vozidel). To odpovídá i poslednímu meziročnímu nárůstu CNG vozidel v ČR, který byl dokonce více než 2 tisíce CNG vozidel. V prvním čtvrtletí roku 2014 bylo v ČR prodáno celkem 42 993 všech nových osobních automobilů, některá ale i do zahraničí.

„Kromě osobních vozidel očekáváme v letošním a příštím roce také nárůst dalších nejméně asi 250 CNG autobusů ve městech. Na polovinu z nich využijí města, jako třeba Brno, Ostrava nebo Ústí nad Labem, až 85 procentní evropskou dotaci v rámci Operačního programu Životního prostředí,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.

"Mrzí nás, že jediná Praha, pokud je nám známo, neuvažuje o zavedení této ekologické hromadné dopravy, i když její emise často překračují povolené limity," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „Není potřeba jakýchkoliv experimentů, podíváte-li se třeba na Barcelonu, tam jezdí už 398 autobusů na stlačený zemní plyn a jen jeden plně elektrický. Ve světě je využití CNG v hromadné dopravě zcela běžné, celkem jezdí téměř 782 tisíc CNG autobusů. CNG je pro velká města dnes nejekologičtějším a nejúspornějším řešením,“ dodává Jiří Šimek.

Číst dál: Za první 3 měsíce roku jezdí dalších 340 CNG vozidel

Končí výzva na 1 miliardu korun pro CNG autobusy

cpsV pondělí 31. března v 16 hodin končí příjímání žádostí na poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) v Prioritní ose 2 - Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS), který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR již více než 420 CNG autobusů v nejméně dvaceti městech a z této dotace půjde pořídit asi 120 dalších CNG autobusů včetně 4 až 5 plnicích stanic. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG autobusů.

V ČR jezdí 19 716 autobusů a více než polovina z nich je starší 10 let. Navíc průměrné stáří se zvyšuje, na konci roku 2010 to bylo 14,38 roku, na konci roku 2011 pak 14,56 roku a na konci roku 2013 je to už 14,76 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii (EU) činí maximálně 11 let. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) vyhlásilo dotaci ve výši jedné miliardy korun na výměnu právě těch nejstarších, a životní prostředí nejvíce znečišťujících, autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Až 85 procentní dotace je přímo podmíněna náhradou starých vozidel. Tato nahrazovaná vozidla musí splňovat emisní normy Euro 0 až III, musí být staré minimálně deset let a mít najeto alespoň 500 tisíc kilometrů. Autobusů normy Euro 0 až III je v ČR asi 13 tisíc. Výzva je určena pouze pro projekty, které budou realizovány na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a Aglomerace Brno, kde Aglomerace Brno je definována seznamem zón a aglomerací podle zákona o ochraně ovzduší. Obměnou autobusů dojde podle MŽP k roční úspoře emisí ve výši 3 500 kilogramů tuhých znečišťujících látek. Dotace se týká i výstavby plnicích CNG stanic.

Číst dál: Končí výzva na 1 miliardu korun pro CNG autobusy

Výběr dopravce
Jste zde: