Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

V české metropoli letos končí éra autobusů Karosa B 732 s klasickou hranatou zádí. Začátky provozu v Praze (a nejen zde), tato řada společně s řadou B 731 zahájila již v 80. letech dvacátého století. První dodávky těchto autobusů do Prahy se uskutečnily v roce 1987, kdy začaly nahrazovat již vysloužilé vozy Karosa ŠM 11, a nákup těchto vozů trval až do roku 1994. V Praze se jedná o poslední autobusy s hranatou zádí a mechanickou převodovkou, což byl hlavní rozdíl oproti Karosám B 731, které byly vyráběny s převodovkou automatickou.

Do Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. bylo postupně dodáno celkem 860 vozů tohoto typu, značná část z nich prošla v letech 1997 až 2002 generálními opravami, které jim v zásadě zdvojnásobily původní předurčenou životnost, a zajistily tak provoz až do současnosti. Z modernizačních prvků instalovaných v rámci GO jmenujme například elektronické transparenty BUSE, nebo pro řidiče jistě velmi příjemné zvlhčovače do kabin.

Číst dál: Hlavní město ČR se rozloučilo s Karosami B 732 s klasickou ,,hranatou“ zádí

Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

V pražské městské části Prosek patřila sobota 9. března jednoznačně městské hromadné dopravě. Již při výstupu ze stanice metra Prosek bylo ve vzduchu cítit, že dnes se na Praze 9 děje něco neobvyklého. Ve stanici mě totiž vítala unikátní výstava o garáži Klíčov, která právě v tomto roce slaví 40. výročí. Poté, co jsem z podzemky vystoupal na povrch, zahlédl jsem další symbol slavnostního dne, a to speciálně vypravované autobusy v trase Garáže Klíčov – Prosek – Vysočanská – Českomoravská. Slavnostní a bezplatná linka s označením 747 mě tedy dovezla až do samotného centra všeho dění, a to do garáže Klíčov. Ta na první pohled zaujme netradičním a unikátním architektonickým řešením.

Na návštěvníky čekala možnost prohlídky zázemí garáže. Především se jednalo o některé haly a střediska údržby. Na Hale spodního mytí (mytí podvozků a agregátů) jsme si mohli detailně prohlédnout podvozek a motorovou část autobusu Karosa B 931 vyzdviženého na hydraulickém zvedáku. Zúčastněné lákala i hala pravidelných prohlídek a oprav.

Karosa B 931 ...
Karosa B 931 ...
SOR NB 18- 9....

Autobusy Karosa B 931 na hydraulickém zvedáku a autobus SOR CITY NB 18 v opravně vozidel

Číst dál: Pražská autobusová garáž Klíčov slaví 40 let existence

Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Garáž Klíčov je díky své charakteristické střešní konstrukci viditelná zdaleka. Oslavuje sice své čtyřicáté narozeniny, ale její historie je zhruba o dvacet let starší. Připomeňme si, jaké byly její počátky.

Konkrétnější přípravy na stavbu započaly v roce 1960. V následujících letech byl vypracován projekt, který počítal s tím, že střecha garáže bude zavěšena na soustavě ocelových lan a trubkových vazníků. Hlavními prvky se nakonec staly dvě dvojice šikmých ocelových oblouků podle projektu Ing. Josefa Zemana.

Stavba měla být zahájena 1. 4. 1967 a její dokončení se předpokládalo v roce 1969. Avšak stavební povolení pro garáž Klíčov vydal tehdejší Obvodní národní výbor v Praze až v červenci 1968, takže stavební práce započaly s více než ročním skluzem.

Číst dál: Po stopách historie pražské autobusové garáže Klíčov

Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3

Před třiceti lety, tedy 25. 1. 1983, naposledy do pravidelného provozu v Praze vyjela tramvaj T1, předchůdkyně legendární T3. První tramvaj typu T1 (tehdy se označovala římským číslem T I) projela pražskými ulicemi při předváděcí jízdě 22. listopadu 1951. Jednalo se o elegantní vůz zcela nové koncepce, která vycházela z amerických vozů PCC, vybavený dvěma dvounápravovými podvozky.

Na počátku padesátých let tak byla zahájena zásadní obměna vozového parku spočívající v postupném nahrazování dosavadních dvounápravových tramvají. Proti původním předpokladům tato proměna trvala o více jak deset roků déle a skončila až v roce 1974.

Číst dál: Před 30 lety dojezdily v Praze tramvaje T1, předchůdkyně legendární T3

Hlavní město Praha

Nové fotografie

červen 2024
Po 3101724
Út 4111825
St 5121926
Čt 6132027
 7142128
So18152229
Ne29162330
Jste zde: