Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

TEDOM L 12 G

TEDOM L 12 G
    Foto: TEDOM a.s.

 
Výrobce:
a.s. TEDOM-Divize BUS
Karoserie: a.s. TEDOM-Divize BUS
 
- TEDOM L 12 G je model linkového (meziměstského) autobusu typu Low Entry, vyráběného od roku 2007. Tento autobus se vyrábí v třebíčském závodě TEDOM a.s.- Divize BUS.

- V roce 2008 firma TEDOM představila faceflift svých autobusů, které se vyrábějí dodnes. Jedná se o dvounápravový autobus, jehož karoserie je vyrobena z nerezové oceli s ohledem na maximální možnou životnost autobusu a nepotřebuje žádné dodatečné protikorozní ošetření.

- Boční a zadní okna jsou vlepena do karosérie a jsou jednoduchá, tvrzená a tónovaná.

- Přední náprava je vyrobena firmou ZF a je tuhá nebo lze užít také nápravu typu LAF. Zadní náprava pochází rovněž z výroby firmy ZF a je portálová.

- Vstup do vozu zajišťují dvoje dvoukřídlé skládací dveře, které jsou ovládány elektropneumaticky. Výška podlahy je 340 mm nad zemí. Autobus je do poloviny nízkopodlažní, druhá polovina je vysokopodlažní (odtud odvozen název Low Entry) a je vybaven tzv. kneelingem, což je naklopení karoserie v zastávce směrem k chodníku, díky čemuž může řidič nástupní hranu ještě více snížit. Autobus sníží svou výšku na 270 mm.

- Motor s převodovkou, kterou dodává firma Voith automatickou nebo na přání také manuální, se nacházejí v zadní části vozu. Vůz je poháněn stlačeným zemním plynem (CNG). Kompozitové lahve na CNG (každá o objemu 320 l), jsou umístěny na střeše vozu, umožňují dojezd autobusu 450 km (3 lahve) nebo 650 km (4 lahve).

 

Obsah palivové nádrže: palivo CNG, počet tlakových nádob 3-4, objem jedné tlakové nádoby 320 dm3

Max. rychlost: 100 km/h

Rozchod kol: vpředu 2 096 mm, vzadu 1 830 mm

 

Základní technické údaje vozu TEDOM L 12 G

Max. celková délka

(mm)

12 030

Šířka vozové skříně

(mm)

2 550

Výška vozové skříně

(mm)

3 354

Přední převis

(mm)

2 610

Zadní převis

(mm)

3 400

Rozvor náprav

(mm)

6 020

Celková hmotnost vozu

(kg)

17 800

Počet míst k sezení

39 - 45

Počet míst k stání

42 - 36

Celková obsaditelnost

81

Motor

TEDOM (pohon CNG) emisní normy EURO 5 EEV

Počet válců

6

Objem válců

(cm3)

11 946

Výkon

220 kW/2 000/1 min

 

Zdroj: Vlastní zdroje, TEDOM a.s.-Divize BUS

Karosa ŠL 11

Karosa ŠL 11
    Foto: Lenka Toupalová, www.spvd.cz

 
Výrobce:
n. p. Karosa, Vysoké Mýto 

Karoserie: n. p. Karosa, Vysoké Mýto
 

- Karosa ŠL 11 je meziměstská modifikace vozu ŠM 11, vyráběná v letech 1970 až 1981.

- Narozdíl od ŠM 11 má ŠL 11 pouze dvoje trojkřídlé dveře ovládané elektropneumaticky. Od roku 1972 se také vyráběla varianta se dvěma jednokřídlými dveřmi otáčející se kolem čepu, tzv. bouchací, přičemž druhé dveře byly až za zadní nápravou.

- Výška podlahy je 880 mm nad zemí. Vůz byl označen Karosa ŠL 11 TURIST. Tato varianta byla ale spíše vhodnější pro zájezdovou dopravu.

- Vozy ŠL 11 byly vybaveny mechanickou pětistupňovou převodovkou Praga 5 P 80.28 (5+Z převodových stupňů).

- Sedadla pro cestující byla rozmístěna 2+2 po celé délce vozu.

- Motor, pérování i brzdná soustava byla shodná s vozy ŠM 11.

 

Obsah palivové nádrže: 230 litrů

Max. rychlost: 100 km/h

Rozchod kol: vpředu 1 900 mm, vzadu 1 781 mm (ŠL 11 1305)

                        vpředu 1 910 mm, vzadu 1 800 mm (ŠL 11 1310 a ŠL 11 TURIST 2040 T)

Průměr otáčení: 20 m

Parkovací ruční brzda: mechanická na zadní kola (ŠL 11 1305)

                                          akumulační na zadní kola (ŠL 11 1310 a ŠL 11 TURIST 2040 T)

Provozní nožní brzda: vzduchotlaková na všechna kola

Nouzová brzda: přetlaková na jeden okruh provozní brzdy

Zpomalovací brzda: motorová

 

Základní technické údaje vozů Karosa ŠL 11 1305, ŠL 11 1310 a ŠL 11 TURIST 2040 T

Max. celková délka

(mm)

11 095 (ŠL 11 1305)

11 170 (ŠL 11 1310 a ŠL11 TURIST 2040T)

Šířka vozové skříně

(mm)

2 500

Výška vozové skříně

(mm)

3 120

Max. přední převis

(mm)

2 220 (ŠL 11 1305)

2 295 (ŠL 11 1310 a ŠL11 TURIST 2040 T)

Přední převis

(mm)

2 220

Rozvor náprav

(mm)

5 500

Zadní převis

(mm)

3 265

Max. zadní převis

(mm)

3 375

Pneumatiky

Super eHD 10,00-20 (ŠL 11 1305)

eHD 10,00-20 (ŠL 11 1310 a ŠL 11 TURIST 2040)

Hmotnost vozu

(kg)

8 370 (ŠL 11 1305 a 1310)

9 200(ŠL11 TURIST 2040 T)

Počet míst k sezení

45 (ŠL 11 1305 a 1310)

47 (ŠL 11 TURIST 2040 T)

Počet míst k stání

30 (ŠL 11 1305 a 1310)

Celková obsaditelnost

75 (ŠL 11 1305 a 1310)

47 (ŠL 11 TURIST 2040 T)

Motor

Škoda ML 634

Počet válcu

6

Průměr vrtání

(mm)

130

Zdvih pístů

(mm)

150

Objem válců

(cm3)

11 940

Výkon

154,4 kW/2 000/1 min 210 k

 

Zdroj: Wikipedia, IRISBUS IVECO Czech Republic a.s. (bývalá Karosa a.s.)

Jste zde: