Dne 15. června byly zahájeny přípravné práce na vlakové trati spojující Brno se Zastávkou u Brna a Rapoticemi. Trať projde kompletní modernizací, v některých úsecích bude dvoukolejný provoz tak, aby vlaky mohly jezdit častěji a v budoucnu nahradit některé souběžné regionální autobusové linky.
Náhradní dopravu za vlaky linky S4 zajištují dvě autobusové linky. První z nich je xS4A, jedná se o zrychlenou linku, jezdící pouze přes významné zastávky vlaku na trase Brno Hlavní nádraží – Rosice u Brna – Zastávka u Brna – Rapotice. Druhou je linka xS4B, pomalá linka, zajištující spojení mezi Brnem a Zastávkou u Brna, jedoucí přes všechny vlakové stanice a obce na trase.
Na těchto linkách jezdí jak větší autobusoví dopravci, kteří zajištují v jihomoravském kraji dopravu i v rámci IDS JMK, tak i menší soukromníci. K vidění zde jsou velice zajímavé typy i značky autobusů, proto jsem se opakovaně vydal tuto linku vyfotografovat.
Ve dnech 20. a 21. června jsem fotil na obou konečných: Zastávka u Brna žel. st. A Brno hlavní nádraží. První fotografie ze Zastávky u Brna žel. stanice zobrazuje Karosa AXER 12.8 M soukromého dopravce Vilém Leonhard. Jedná se o autobus z roku 2005, původně jezdící u OmnibusbetriebRonnyPasternak, Lassan. Na dalších fotografiích, pořízených na konečné Brno hlavní nádraží, zachytil fotograf další zajímavé kousky. Jedná se o SOR C 10.5 RZ 5B0 2199 (rok výroby 2008) dopravce DOPAZ, do roku 2018 zajištující výkony na regionálních linkách č. 251 a 290 na Boskovicku, nyní jezdící náhradní dopravu. Dále SOR C 10.5 RZ 3T3 0413 z roku 2005, původně jezdící u Arriva Morava a.s., nyní u soukromého dopravce Autodoprava Jíra. Dále zde byl k vidění Mercedes-Benz Citaro O 530 MÜ LE II RZ 2BJ 4273 z roku 2010, jezdící dříve u Omnibusbetrieb a nyní patřící soukromému dopravci Vilém Leonhard. Předposledním autobusem je Karosa AXER 12.8 M RZ 2BH 7181 z roku 2004, dříve jezdící u dopravce SAD Dunajská Streda a nyní patřící soukromému dopravci kmko logis. Poslední zajímavý autobus je MAN NÜ 313 Lion's City Ü z roku 2006, pocházející z Německa (DB ZugBUsRegionalverkehr Alb-Bodensee, od dubna 2020 jezdící u soukromého dopravce Autodoprava Jíra. Také dodávka RZ 5J6 2299, dopravce BDS-BUS, patří k této výluce a je určená pro přepravu zavazadel a kol na určených spojích linky XS4.
Dne 25. Června 2020 jsem vyrazil na linku znovu a fotil na konečné Brno, hlavní nádraží a okolních ulicích. Zachytil další zajímavé vypravené autobusy. Na první fotografii je SOR C 12 RZ 8B1 2608 z roku 2011 dopravce Adosa, běžně jezdící jako záloha na všech regionálních linkách IDS JMK na Ivančicku a Rosicku, nyní však jezdící náhradní dopravu,a za ním stojící záložní IDS JMK dopravce ČSAD Tišnov, Irisbus Crossway LE 12 M RZ 7B2 3123 z roku 2011. Další je SOR C 12 RZ 5B3 3719 z roku 2008, ex dopravce Adosa, nyní soukromý dopravce Pavel Gajdičiar PG-Bus autobusová doprava. Dalším zajímavým vozem je Karosa C954.1360 RZ 1B8 2480 z roku 2002. Původně se jedná o vůz dopravce Břežanská DS, který jezdil do 12/2017 na IDS JMK regionálních linkách č. 821 a 822 na Znojemsku, a od února patří dopravci RETROBUS. Retrobus na této výluce jezdí také s Karosou C954E.1360 RZ 3AL 5264 z roku 2005, která předtím jezdila u SAD Banská Bystrica a Arriva City. Na tuto výluku dva autobusy nasazuje také BDS-BUS, v jihomoravském kraji dominantní dopravce v rámci IDS JMK. Nasazuje sem Karosu C954E.1360 RZ 2L7 1625 z roku 2006, nyní už využívanou pouze na náhradní dopravu nebo neintegrované linky, a Irisbus Crossway LE 12 M RZ 4J4 2792 z roku 2011, jezdící nepravidelně na všech linkách.
Tato dlouhodobá železniční výluka započala dne 15. června 2020 a je plánovaná na několik let.