Polská společnost RAFAKO S.A. sídlící v Ratiboři patří do skupiny PBG, která se zabývá výrobou zařízení pro energetiku. 4. prosince 2018 představila v Katovicích na konferenci OSN o změně klimatu vizualizaci prototypu svého vlastního elektrobusu, který má baterie integrované v podvozku vozidla mezi přední a zadní nápravou. Jedná se o první takový elektrobus, běžná soudobá praxe je umisťovat baterie na střechu nebo v rámci „motorového“ prostoru.
Zapůjčený elektrobus Rafako E-Bus spolu s vozem SOR BN 12. Autobusy SOR typu BN 12 a BN 8.5 tvoří celý vozový park místní MHD.
Dne 19. prosince 2018 proběhla v sídle společnosti Rafako v Ratiboři premiéra tohoto elektrobusu s názvem Rafako E-Bus. Vyroben byl v závodě společnosti Rafako v Solcu Kujawskim a kromě ratibořské premiéry byl představen také na veletrhu Busworld 2019 v belgickém Bruselu. Prvním dopravním podnikem, který nový elektrobus Rafako testoval, byl dopravce MZK Toruň, a to po dobu dvou týdnů v prosinci 2019.
Zapůjčený elektrobus Rafako E-Bus vyfotografovaný v garážích Pk Racibórz.
Rafako E-Bus je nízkopodlažním vozidlem s modulární koncepcí, která umožňuje výrobu ve třech verzích – městský, meziměstský a školní elektrobus. Pohon zajišťuje třífázový elektromotor DANA o výkonu 140 kW a účinností až 94,5 %. Městská verze využívá baterie typu LTO s krátkou dobou nabíjení 62,9 kWh, což umožňuje najet přibližně 70 km na jedno nabití a dobít až 90 % kapacity za 15 minut. U příměstské a školní verze jsou baterie typu NMC s kapacitou 142,1 kW s dojezdem až 140 km na jedno nabití. Dobíjení je řešeno pomocí plug-in (přes kabel). V současné době se vyvíjí dobíjení pomocí pantografu.
Zapůjčený elektrobus Rafako E-Bus vyfotografovaný v garážích Pk Racibórz.
Zapůjčený elektrobus Rafako E-Bus vyfotografovaný v garážích Pk Racibórz.
Elektrobus má délku 8,5 m, šířku 2,46 m a výšku 3,2 m, vpředu je vybaven jednokřídlými dveřmi, uprostřed jsou cestujícím k dispozici širší dvoukřídlé dveře. Obsaditelnost elektrobusu je 65 pasažérů, z nichž 23 se může posadit. Tepelnou pohodu zajišťuje celovozová klimatizace.
Interiér elektrobusu Rafako E-Bus.
Fotografie č. 1: Pracoviště řidiče elektrobusu Rafako E-Bus.
Fotografie č. 2: Interiér elektrobusu Rafako E-Bus.
V současné době, od 12. do 21. února 2020, probíhá testování tohoto elektrobusu u dopravce PK Racibórz.