Dne 17. ledna 2020 se na portálu Věstníku veřejných zakázek dopravce Dopravní podnik Ostrava a.s. objevila nová zakázka s názvem „Dodávka 24 ks nových jednočlánkových autobusů na CNG pohon“. V této zakázce je zařazen také nákup servisního speciálního nářadí a diagnostického zařízení.
Předpokládaná hodnota této zakázky je 168 500 000,‐ Kč bez DPH což je přibližně a průměrně 7 miliónu Kč za jeden vůz bez DPH (servisní zařízení je také zahrnuto). Nové nízkopodlažní autobusy budou s pohonem na CNG. Projekt nákupu nových nízkopodlažních autobusů je spolufinancován Evropskou unií – Evropský fond pro regionální rozvoj v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Dopravní podnik Ostrava a.s. provedl tržní konzultace s těmito výrobci / prodejci: EVOBUS Česká republika, s.r.o., Iveco Bus Czech Republic a.s., Kar-mobil s.r.o., MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., Scania Czech Republic s.r.o., Solaris Czech spol. s.r.o., SOR Libchavy spol, s r.o. a ZLINER s.r.o.
Mezi hlavní hodnotící kritéria patří:
- Nabídková cena – 70%
- Náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky – 20%
- Vybrané technické parametry – 5%
- Výhodnost servisních podmínek – 5%
Z dalších technických parametrů: Maximální délka vozu je omezena 11 až 12,5 m šířka 2,45 až 2,55 m výška max 3,40 m. Celková obsaditelnost by měla být minimálně 80 cestujících, z toho min. 20 sedících. Konstrukční rychlost by měla být minimálně 80 km/h. Autobusy by měly být vybaveny klimatizací, kamerovým systémem.
Z technické specifikace zmiňme minimální dojezd musí být alespoň 500 km na jedno naplnění stlačeným zemním plynem (CNG). Z důvodů ochrany řidiče je požadováno uzavřené provedení stanoviště řidiče (tz. jedno křídlo předních dveří bude sloužit čistě pro potřeby řidiče a bude vůz vybaven uzavřenou kabinou tak jak ostravské trolejbusy.) Výkon motoru by měl být minimálně 210 kW. Dveře budou výlučně dvoukřídlé, v celé výšce prosklené, otvíratelné dovnitř, se světlou průchozí šířkou min. 1 100 mm. U prvních dvoukřídlých dveří bude průchozí šířka dle platné legislativy (průchozí šířka pro cestující upřednostněna v maximální možné míře). Vozidlo by mělo být vybaveno automatickou převodovkou. Autobusy budou vybaveny USB porty a přípravou pro Wi-fi. Životnost vozidel je požadována min. 12 let.
Vítěz výběrového řízení
V polovině června 2020 byla zveřejněna smlouva mezi DPO a vítězem výběrového řízení s názvem „Dodávka 24 ks nových jednočlánkových autobusů na CNG pohon,“ kterým se stala polsko-španělská společnost Solaris Bus & Coach S.A. Autobusy do Ostravy dodá prodejce pro ČR společnost SOLARIS CZECH spol. s r.o., konkrétně 24 autobusů Solaris Urbino 12 CNG, které budou oproti posledním dodávaným vozům IV. generace již faceliftované. Autobusy by měli obdržet evidenční čísla 7252 - 7275.
Celková hodnota zakázky je 169 654 100 Kč bez DPH a podle smlouvy by měly být autobusy dodány ve třech dodávkách.
Dodávka vozidel
Dodávky nových vozidel Solaris Urbino 12 CNG započala dne 2. února 2021 v ranních hodinách, kdy do garáží Hranečník dorazily první čtyři autobusy tohoto typu označené ev. č. 7252 - 7255
Nově dodaný autobus Solaris Urbino 12 CNG ev. č. 7253.
Fotografie č. 1: Nově dodaný autobus Solaris Urbino 12 CNG ev. č. 7254.
Fotografie č. 2 - 4: Nově dodaný autobus Solaris Urbino 12 CNG ev. č. 7255.
Zařazení do provozu
První vypravení autobusu Solaris Urbino 12 CNG s cestujícími z první várky dodaných vozidel ev. č. 7252 - 7255 z 24 kusové zakázky proběhlo v sobotu dne 13. února 2021. Šlo o autobus ev. č. 7253, z provozovny Hranečník, který byl nasazen na kurz 201/140 - 240. Tento kurz obsluhuje o víkendu linky č. 31 (ranní směna) a odpoledne byl vůz k vidění na linkách č. 23, 31 a 61.
První vypravení autobusu Solaris Urbino 12 CNG ev. č. 7253 s cestujícími dne 13. února 2021.