Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Tramvaj ve finském Tampere - přehled o stavbě

Spuštění kompletně nového tramvajového provozu očekává druhé největší finské město Tampere v roce 2021. Šlo by o druhou tramvajovou síť (po Helsinkách) a historicky třetí (po Turku) v Zemi tisíců jezer. Diskuse o uskutečnění tohoto nápadu trvala přibližně 30 let a nyní došlo k realizaci. Protože jde o nové téma na našem serveru, přinášíme vám shrnutí dostupných informací.

Tampere (10)

Tramvajová dráha je budována v několika etapách, první má být spuštěna do provozu linka jedna z Pyynikintori do Hervantajärvi s délkou 15 km a jízdní dobou 30 minut, kdy dojde ke spojení historické části města se sídlištěm, technickou univerzitou a vozovnou v Hervantě. Později bude zprovozněna krátká odbočka pro druhou linku ze Sampoly do Vieritie k nemocnici. Trať v podstatě kopíruje hlavní bulvár a schéma s vidličkovitým rozvětvením připomíná metro Helsinkách. V plánech je uvedeno také prodloužení opačné konečné do Lentävänniemi, které se má začít stavět po dokončení ostatních částí, předběžně tedy v roce 2021.

Tampere (2)
(obrázek schéma trati a odkaz na plnou kvalitu: https://raitiotieallianssi.fi/wp-content/uploads/2018/03/Ratikkalinjat.jpg)

Zastávky mají být řešeny ostrůvkově po přibližně 600 metrech, přičemž některé z nich budou sdíleny s autobusy (na plánu s červeným kolečkem). Těleso dráhy má být ve více než jedné třetině odděleno od ostatního provozu a naopak v jedné čtvrtině sdíleno. Dráha je vedena většinou v ose ulice, využívá stávající podjezd u vlakového nádraží a rekonstrukcí musel projít most vedoucí na hlavní náměstí Keskustori. V centru města na Hämeenkatu ustoupily výstavbě vzrostlé stromy. Oproti úzkorozchodnému 1000 mm tramvajovému provozu v Helsinkách bude síť v Tampere normálně-rozchodná na 1 435 mm.

Tampere (3)

7.6.2017   Tampere
Před.

16.1.2019   Tampere (1)
Nyní.

Stavbu provádí aliance investora (město Tampere) a dodavatelů (YIT Construction Services, VR Track Oy a Pöyry Finland Oy) s názvem Raitiotie Allianssi. Z důvodu obřích investičních nákladů (283 milionů EUR bez vozidel) a obecné konzervativnosti Finů je vynakládáno obrovské úsilí v oblasti marketingu a propagace projektu. Díky tomu lze najít spoustu materiálů o konceptu dopravy, výstavbě trati i o vozidlech, samozřejmostí je pak většinová dostupnost informací v angličtině.

Tampere (6)

 Tampere (7)

31.3.2018   Tampere
Před.

28.8.2018   Tampere
Nyní.

Není bez zajímavosti, že provozovatel tramvaje bude odlišný od vlastníka infrastruktury a vozidel, přičemž proběhlo výběrové řízení do kterého se přihlásili 4 uchazeči. Švédský AB Stockholms Spårvägar, současný autobusový dopravce Väinö Paunu Oy, dále Länsilinjat Oy (finsko-francouzský holding: Transtech Oy + Keolis Conseil et Projets SARL) a favorit soutěže finské státní dráhy VR-Yhtymä Oy. O vítězi bude rozhodnuto v dubnu 2019.

Tampere (1)

Pro provoz bude dodáno 19 tramvají od firmy Transtech Oy (patřící do skupiny Škoda transportation) s typem ForCity Smart Artic X34. Jde o 3 článková, nízkopodlažní a obousměrná vozdila s délkou 37,3 metrů, šířkou 2,65 m a výškou 3,6 m. Maximální obsaditelnost je uvedena na 264 stojících osob (při 4 osobách na m2) a 104 sedících.

Tampere (4)

Tampere (5)

Na konci února 2019 proběhlo představení dřevěné makety budoucí tramvaje včetně stanoviště řidiče. Interiér vozidla je možné si prohlédnout na 3D modelu (https://youtu.be/k7aLLM77n_w). Architektonický návrh a barevné řešení tramvaje zpracovalo finské studio Idis Design.

 

Zajímavostí se zapojení obyvatel do budování tramvaje byl výběr barvy tramvají pomocí referenda v květnu 2018. Na výběr bylo mezi světle modrou, červenou a otevřenou možností kde převládala růžová, přičemž červená vyhrála s 59 % hlasů z téměř 24 tisíc hlasujících. Volba barvy je poněkud kontroverzní v historickém kontextu, protože město Tampere bylo v občanské válce v roce 1918 střediskem “rudých” sociálních demokratů proti “bílým” konzervativcům. Oficiální materiály pak hovoří o červené jako odkazu na cihlovou architekturu industriálního charakteru města. Podle posledních ozvěn by však alespoň 3 tramvaje měly mít jiný reklamní nátěr.

Tampere (8)

Přesné datum spuštění provozu nebylo v březnu 2019 ještě známo. V současné chvíli se také čeká na zahájení výroby samotných vozidel. Mezi obyvateli je také poměrně velké množství odpůrců stavby, kteří tvrdí, že je projekt neúměrně drahý, sloužící jen malé části rezidentů, dělající komplikace při stavbě a vůbec že současné řešení s autobusy bylo postačující. Hezkou protireakcí byly komixy rozvěšené na zábradlí prezentující výhody tramvaje.

6.12.2018   Tampere

Tampere

Výběrové řízení na provozovatele tramvajové dopravy ve finském Tampere
Výběrové řízení na provozovatele nového tramvajového systému ve finském Tampere vyhrály favorizované Finské státní dráhy (VR-Yhtymä oy). Bodové ohodnocení bylo nastaveno z 60 % na kvalitě služby a zbývajících 40 % na ceně. Tramvaje vyjedou do zkušebního provozu přibližně v dubnu 2020 a do komerčního provozu se mají dostat v srpnu 2021.


O dalším vývoji vás budeme informovat v aktualizacích článku.

Zdroje:
https://www.tampereenratikka.fi/mediapankki/
https://www.tampereenratikka.fi/en/
https://www.facebook.com/TampereenRatikka/
https://www.facebook.com/treratikka/
https://yle.fi/uutiset/18-204166

Aktualizováno 18. 5. 2019 22:55

Jste zde: