Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Tramvajová vozovna Vokovice si připomíná 80. výročí

t3Ve středu 1. května uplyne 80 let od zahájení provozu tramvajové vozovny Vokovice. Ta byla při zahájení provozu 1. 5. 1933 označená za největší halu v Praze. Souběžně s oslavami nynějšího jubilea byla zahájena rekonstrukce vozovny. Zájemci z řad veřejnosti mohou navíc od 29. dubna do 31. května navštívit fotografickou výstavu ve stanici metra Dejvická, která přiblíží historii této vozovny.

„V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. Při svých osmdesátinách tak vozovna omládne,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel DPP.

V současné době je ve Vokovicích více než 150 tramvají, jedná se o novější modifikace tramvají T3, tedy T3SUCS, T3R.PV, T3R.PLF a T3R.P. Vozovna Vokovice je jednou ze sedmi dnes funkčních tramvajových vozoven, nachází se v pražské čtvrti Veleslavín u hranice s Libocí, západně od Vokovic naproti Vokovickému hřbitovu.

Tehdejší vozovna pojmula 240 tramvají a poprvé byla při stavbě haly použita jediná velká střecha, do té doby mívala každá loď vozoven vlastní střechu. Tehdy unikátní železnou střešní konstrukci dodala společnost Bratři Prášilové z Prahy 8. Montáž střechy trvala bezmála čtyři měsíce. Samotná stavba byla zahájena již 16. července 1931, pozemek byl Elektrickými podniky hl. m. Prahy zakoupen roku 1929.

Pro své zaměstnance Elektrické podniky postavily nedaleko vozovny několik obytných domů. První obyvatelé se do nich začali stěhovat již 1. října 1933. K domům patřil i přízemní obchodní pavilon s kupeckým krámem, řeznictvím, mlékárnou, holičstvím, trafikou a výčepem. Krámky byly pronajaty zájemcům od 1. listopadu . Vznikl tak zde svébytný urbanistický okrsek.

„Hlavním důvodem vybudování vozovny Vokovice byl předválečný rozvoj sítě Elektrických drah, rušení malokapacitních vozoven a zakoupení řady nových vozů, které nebylo již kde odstavovat,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Od roku 1971 byla ve vozovně soustředěna sbírka historických tramvají, která se stala v roce 1993 základem expozice střešovického Muzea městské hromadné dopravy v Praze.

Fakta o vozovně Vokovice. Víte že?!

  • 1,78 km je délka venkovního kolejiště před vozovnou
  • 2,62 km dlouhé jsou koleje uvnitř haly
  • 21 metrů je rozpětí každé z pěti lodí, které tvoří halu
  • 30 kolejí vedoucích ve vozovně (hala je rozdělena na pět lodí po šesti kolejích)
  • 35 výhybek před vozovnou
  • 36 železných nýtovaných sloupů tvoří oporu celé hale
  • 9550,8 m2 je zastřešená plocha vozovny
  • 30 000 lidí je teoretická kapacita haly, dobový tisk v roce 1933 uváděl, že se jedná o největší halu v Praze

Zdroj: Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s.

Aktualizováno 1. 5. 2013 9:09

Dopravní podnik hlavního města Prahy a.s.

Nové fotografie

říjen 2021
Po 4111825
Út 5121926
St 6132027
Čt 7142128
18152229
So29162330
Ne310172431
Jste zde: