Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Derniéra i premiéra té-trojek v Praze

DPP2V sobotu 25. března 2017 byl v Praze slavnostně zahájen provoz nové nostalgické linky s číslem 23. Na tu jsou vypravovány výhradně vozy typu T3SUCS a T3M, které tak byly zcela staženy z běžných linek. V pátek 24. března proto došlo v pražských ulicích k poslednímu nasazení cedulových vozů bez digitální orientace, derniéru obstarala souprava žižkovských vozů T3SUCS ev. č. 7269+7174 na 7. pořadí linky 24.

2017 03 24@7269@@Botanická zahrada
Fotografie č. 1: Souprava žižkovských vozů T3SUCS ev. č. 7269+7174 uzavírá hned několik kapitol pražské tramvajové dopravy – s běžnými linkami se loučí nejen poslední vozy se zrychlovačovou výzbrojí, ale také poslední tramvaje s cedulemi označujícími číslo linky. Snímek je pořízen poslední provozní den odpoledne při odjezdu ze zastávky Albertov, čelo vozu bylo vyzdobeno nápisem, upozorňujícím na to, že se jedná o poslední jízdu tramvají typu T3SUCS.

Slavnost u příležitosti zahájení provozu nové nostalgické linky odstartovala úderem sobotní deváté hodiny ranní v obratišti Královka na pražském Strahově. V rámci programu došlo také ke křtu tramvaje Škoda 15T ev. č. 9355 po známém českém designérovi Františku Kardausovi, který je „otcem“ podoby tramvají Tatra T3 či automobilu Tatra 603 a který by právě tento den oslavil 109. narozeniny.

2017 03 25@6102@@Královka
Fotografie č. 2: Celkový pohled na smyčku Královka, v popředí s vozem T3 ev. č. 6102. Patrná je značná účast široké veřejnosti, která využila krásného počasí a pomohla tak zdárně odstartovat projekt retrolinky.

25.3.2017   Královka

Fotografie č 3: Nástupní zastávka Královky je vyzdobena dobovým označníkem s plechovou cedulkou s číslem linky a s ručně psaným jízdním řádem. Retro označník cestující naleznou i na druhé konečné „třiadvacítky“, na vinohradské Zvonařce.

Zúčastnění diváci si mohli vyslechnout i vystoupení Pěveckého sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy a po slavnostním přestřižení pásky, oznamující zahájení provozu linky č. 23, se krátce po desáté hodině vydal do pražských ulic slavnostní průvod tramvají. Ten vedl v trase Královka – Pražský hrad – Malostranská – Újezd – Národní třída – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – Staroměstská – Malostranská – Vozovna Střešovice a byl složen převážně ze zástupců legendární tramvaje T3 a jejich modifikací.

2017 03 25@6102@@Chotkovy sady
Fotografie č. 4: Čelo průvodu patřilo tzv. předsunutému vozu Tatra T3 s ev. č. 6102 z roku 1962, který byl de facto první sériově vyrobenou té-trojkou. V provozu s cestujícími vydržel až do hromadného vyřazování zbylých nejstarších vozů v roce 1996. Od likvidace jej však parta nadšenců zachránila a iniciovala jeho náročnou a důkladnou opravu, po níž mu byl vrácen vzhled z počátku provozu. V současné době je deponován ve střešovické vozovně a je možné si jej objednat pro speciální jízdy po Praze.

2017 03 25@6340@@Karlovo náměstí
Fotografie č. 5: Druhým v pořadí byl vůz Tatra T3 ev. č. 6340, který byl vyroben v roce 1964 a po dlouholeté kariéře v podobě cvičného vozu (ev. č. 5511) byl tramvaji v roce 2012 po dvouleté opravě vrácen vzhled, který odpovídá pražským té-trojkám po generálních opravách z počátku 80. let. Vůz je dlouhodobě exponátem střešovického Muzea hromadné dopravy a do ulic míří pouze ojediněle při speciálních příležitostech.

2017 03 25@8085@@Chotkovy sady

2017 03 25@8085@@Karlovo náměstí

2017 03 25@8013@@Moráň
Fotografie č. 6 - 8: Třetí pozici v průvodu zaujímala souprava vozů T3M ev. č. 8085+8013. Jedná se o dvojici, která byla jako jedna ze dvou tohoto typu vyčleněna právě pro novou linku č. 23. Vůz T3M ev. č. 8085 vznikl v roce 1981 rekonstrukcí původního vozu Tatra T3 ev. č. 6985 z roku 1976 dosazením tyristorové výzbroje TV1 a na běžných linkách jezdil až do konce září 2016. Před spuštěním linky 23 se podrobil dílenské opravě, při níž kromě opravy laku obdržel jako jediný mj. ozdobný okap nad čelním oknem či původní „slzičkové“ blinkry. Všem vozům pro linku 23 byla také nalepena evidenční čísla v provedení odpovídající počátku 90. let. Druhý vůz soupravy – ev. č. 8013 – vznikl z původní té-trojky ev. č. 6857 (r. v. 1973) v roce 1978 a odstaven z běžných linek byl v dubnu 2016. Kromě této soupravy se na retrolince bude objevovat i souprava T3M ev. č. 8014+8042, jako záložní pak slouží pátý vůz T3M ev. č. 8038.

2017 03 25@7205@@Chotkovy sady

2017 03 25@7205@@Karlovo náměstí
Fotografie č. 9 - 10: Soupravu „terezek“, jak se vozům s tyristorovou výzbrojí přezdívá, následovala souprava zrychlovačových vozů Tatra T3SUCS ev. č. 7205+7282 (r. v. 1987, resp. 1989). Právě tento typ vozů bude nové lince 23 dominovat, neboť je pro provoz na ní vyčleněno celkem 14 vozů v 7 soupravách – kromě zmíněné soupravy jde o dvojice ev. č. 7121+7122 (r. v. 1985), 7142+7144 (r. v. 1985), 7188+7189 (r. v. 1986), 7234+7235 (r. v. 1987), 7262+7275 (r. v. 1989) a 7290+7191 (r. v. 1989, resp. 1987). Všechny uvedené vozy dojezdily na běžných linkách v uplynulých několika měsících a před nasazením na retrolinku prošly drobnou opravou a obdržely zlatá ev. č. z počátku 90. let.Osmá, záložní souprava pravděpodobně vznikne z vozů T3SUCS ev. č. 7269+7174, které v pátek 24. března uzavíraly kapitolu provozu cedulových tramvají.

2017 03 25@8155@@Chotkovy sady

2017 03 25@8155@@Karlovo náměstí
Fotografie č. 11 - 12: Za dvěma soupravami pro retrolinku jel v průvodu vůz T3R.PV ev. č. 8155, jedná se o papírovou rekonstrukci vozu T3 ev. č. 6790, při níž byla v roce 2003 dosazena novostavbaskříně z produkce firmy Pragoimex v Krnově (odtud přezdívka „krnovák“)a výzbroj TV Progress. Takto bylo v Praze v letech 2002 až 2007 „rekonstruováno“ celkem 35 původních vozů T3. Výhledově však s těmito ne-nízkopodlažními vozy pražský DP (dále DPP) nepočítá, a to především z důvodu značnékorozivosti těchto skříní. V současné době je již vyřazen první z těchto vozů – T3R.PV ev. č. 8156 – a probíhá jeho (opět) papírová přestavba, tentokrát na typ T3R.PLF. Podobně jej mají v následujících letech následovat i další vozy T3R.PV a také část vozů T3R.P (těm zůstala původní vozová skříň).

2017 03 25@8255@@Chotkovy sady

2017 03 25@8255@@Karlovo náměstí

Fotografie č. 13 - 14: Právě vůz T3R.PLF (ev. č. 8255) byl posledním ze zástupců modifikací typu T3 v rámci průvodu. I tyto vozy mají výzbroj Progress a vznikaly na papírech původních vozů T3 (příp. T3M, T3SU nebo T3SUCS), a to v letech 2006 až 2009 v celkovém počtu 33 kusů. Na rozdíl od typu T3R.PV mají ovšem nízkopodlažní střední část, díky níž jsou také o metr delší. Odlišný lak vozu v retronádechu má tak i praktický úkol, řidiče protijedoucích tramvají pomáhá upozornit na to, že se budou míjet s vozidlem, které má právě kvůli větší délce širší průjezdní profil než klasická té-trojka.

2017 03 25@9355@@Chotkovy sady

2017 03 25@9355@@Karlovo náměstí

2017 03 25@9355@@Královka
Fotografie č. 15 - 17: Průvod uzavíral čerstvě pokřtěný vůz Škoda 15T ev. č. 9355. První „patnáctka“ se v Praze objevila v roce 2009 a od té doby se pravidelně jejich počet rozrůstá. Celkově jich bude v Praze 250, přičemž druhou polovinu vozů (od ev. č. 9326) tvoří upravená verze, která se liší nejen vnějším designem s použitím odlišného barevného schématu, ale poznají ji i cestující uvnitř vozu díky plastovým sedačkám, klimatizaci a mj. také wi-fi připojením. V současné době (k 27.3.2017) zbývá dodat do Prahy posledních 42 těchto vozů.

Po příjezdu konvoje ke střešovické vozovně pokračoval další program na tomto místě. Byla zahájena již 25. sezóna Muzea MHD a do jarních ulic Prahy letos poprvé zamířily dvounápravové tramvaje na historické lince č. 41, která vznikla přečíslováním linky č. 91. Její trasa však zůstala nezměněna, takže se s ní zájemci mohou svézt každý víkend a o svátcích v trase Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Újezd – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice. Na lince však neplatí běžné jízdné PID, zakoupit si lze pouze jednorázovou jízdenku za 35 Kč, resp. zlevněné za 20 Kč.

V poledne pak na svou trasu podle pravidelného jízdního řádu vyrazily také soupravy té-trojek na retrolince č. 23. Ta je na rozdíl od linky 41 provozována v běžném tarifu PID a kromě zachování legendárních a s Prahou neodmyslitelně spojených vozů T3 má za úkol také posílit turisticky velmi vytíženou linku 22, i proto její trasa v centrální části Prahy – od Malovanky až po I. P. Pavlova „dvaadvacítku“ kopíruje.Z I. P. Pavlova pak míří do obratiště Zvonařka, která je jediným vratným trianglem v Praze.

Vozy pro retrolinku jsou v současnosti po dobu výluky u Balabenky dočasně deponovány v žižkovské vozovně, po skončení výluky se jejich domovskou vozovnou stane Hloubětín. Pro úplnost dojdeme, že nájezdy na linku i zátahy z linky se dějí bez cestujících.

Trasa linky 23:
Královka – Malovanka – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská (A) – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída (B) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Zvonařka a zpět.

Doba jízdy:
33 minut

Čas provozu:
8:00 (první odjezd z Královky) – 20:15 (poslední příjezd na Královku)

Interval:
květen – říjen: pondělí až pátek 30 minut (3 soupravy)
                          sobota, neděle, svátky 15 minut (6 souprav)
zbytek roku:     celotýdenně 30 minut (3 soupravy)

Aktualizováno 30. 3. 2017 19:08

Jste zde: