V české metropoli letos končí éra autobusů Karosa B 732 s klasickou hranatou zádí. Začátky provozu v Praze (a nejen zde), tato řada společně s řadou B 731 zahájila již v 80. letech dvacátého století. První dodávky těchto autobusů do Prahy se uskutečnily v roce 1987, kdy začaly nahrazovat již vysloužilé vozy Karosa ŠM 11, a nákup těchto vozů trval až do roku 1994. V Praze se jedná o poslední autobusy s hranatou zádí a mechanickou převodovkou, což byl hlavní rozdíl oproti Karosám B 731, které byly vyráběny s převodovkou automatickou.
Do Dopravního podniku hl. m. Prahy a.s. bylo postupně dodáno celkem 860 vozů tohoto typu, značná část z nich prošla v letech 1997 až 2002 generálními opravami, které jim v zásadě zdvojnásobily původní předurčenou životnost, a zajistily tak provoz až do současnosti. Z modernizačních prvků instalovaných v rámci GO jmenujme například elektronické transparenty BUSE, nebo pro řidiče jistě velmi příjemné zvlhčovače do kabin.
Ani generálka však nezajistí vozům „nesmrtelnost“, a tak přichází čtvrtek 18. dubna 2013. Na své poslední vypravení čekají vozy Karosa B 732 ev. č. 5897 a 5885 z garáží Řepy a 5915 z Klíčova. Den poté, tedy v pátek 19. dubna 2013, se uskutečnila rozlučková jízda s vozem Karosa B 732 ev. č. 5885, který byl shodou okolností 200. vozem po GO v DPP. Autobus byl vypraven na linku č. 122 (Depo Hostivař – Opatov), 32. pořadí. Nakonec byl z důvodu velkého zájmu jako posila vypraven i vůz ev. č. 5897.
Vozy Karosa B 732 (ev. č. 5897, 5885 a 5915)
Dodejme, že při současné obnově pražského autobusového vozového parku, kdy se DP snaží, aby vozidla nepřekročily maximální životnost 20 let, se dá očekávat, že po vozech Karosa B 732 budou následovat i vozy typu B 731, které byly dodávány ještě v roce 1995.
V současné době zůstává v Praze nadále provozní již pouze jeden zástupce Karos B 732 - ev. č. 7096 z roku 1994, ten má však již z výroby kulatou záď.
Vůz Karosa B 732 (ev. č. 7096)
Technické parametry vozu Karosa B 732
- Dvounápravový vůz, polosamonostná konstrukce.
- Výrobce: Karosa Vysoké Mýto
- Výroba v letech: 1987 - 1997
- Motor a převodovka: LIAZ ML636, Praga 5P80
- Výkon: 155 kW
- Max. rychlost: 80 km/h
- Kapacita: 31 sedících a 63 stojících cestujících
Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s.