Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Články

Linka pražského metra B začala vozit cestující před 30 lety

DPP2Nejdelší a zároveň i nejmladší trasa pražského metra oslavila v pondělí 2. listopadu 2015 tři desetiletí provozu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravil pro cestující u příležitosti tohoto jubilea zvláštní jízdy historickými soupravami metra. 

Žlutá linka pražského metra zahájila svůj provoz 2. listopadu 1985 ve stanici Náměstí Republiky. Ve svých počátcích mělo „béčko“ pouhých sedm stanic a měřilo 4,9 kilometru. Dnes je trasa se svými 24 stanicemi a více než 25,7 kilometry nejdelší v systému pražského metra. Z 24 stanic jich je 15 bezbariérových. Nejkratší mezistaniční úsek na trase B je mezi stanicemi Můstek a Národní třída – 500 m, nejdelší úsek je pak mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Radlická – 2140 m.

„Mám pocit, že dnes všichni považují metro v Praze za něco samozřejmého. Málokdo si uvědomuje, o jak unikátní stavbu a technologii se jedná, a kolik lidí tvrdě pracuje na tom, aby se den co den mohly rychle a ekologicky dostat z jednoho konce města na druhý statisíce cestujících. Nejde o žádnou samozřejmost, což moc dobře vědí ve městech, kde po metru roky marně touží. Alespoň při podobných výročích bychom si to měli připomenout a uvědomit,“ uvedl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

„V rámci oslav výročí si připomeneme historii linky metra B speciálními jízdami historické soupravy. Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety. Soupravu navíc mimořádně nasadíme 2. listopadu do běžného provozu s cestujícími. Milovníci MHD by si tuto příležitost rozhodně neměli nechat ujít,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

V neděli 1. listopadu byla historická souprava nasazena na vybrané úseky metra B, které kopírovali jednotlivé etapy výstavby žluté linky (Smíchovské nádraží – Florenc v roce 1985; Florenc – Nové Butovice v roce 1988; Nové Butovice – Českomoravská v roce 1990; Českomoravská – Zličín v roce 1994 a Zličín – Černý Most v roce 1998).

V pondělí 2. listopadu byla historická souprava mimořádně zařazena do běžného provozu. Cestující se v soupravě mohli těšit na strojvedoucí v dobových uniformách, speciální dobová hlášení s předrevolučními názvy stanic a další informace v soupravách. Jízdní řád byl k nalezení zde: http://www.dpp.cz/tricetilete-becko-pripomenou-jizdy-historicke-soupravy-81-71/.

2013 11 23@2504@@Karlovo náměstí

Ilustrační fotografie: Historická souprava metra 81-71 ve stanici Karlovo náměstí.

Historie linky metra B

Trať B se projektovala od roku 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo v roce 1979. Trať měla převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou městskou hromadnou dopravou: z Karlína na Smíchov, kde jezdila již koněspřežná tramvaj.

2. 11. 1985
Byl zahájen provoz na prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) se 7 stanicemi: Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojky B – C na Florenci.

26. 10. 1988
Byl zahájen provoz v úseku Smíchovské nádraží – Dukelská (III.B) se 3 stanicemi: Radlická, Švermova, Dukelská.

22. 2. 1990
Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská – Nové Butovice, Švermova – Jinonice, Moskevská – Anděl, Sokolovská – Florenc.
22. 11. 1990

Byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská.

11. 11. 1994
Byl zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.

8. 11. 1998
Byl zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly až za provozu.

16. 10. 1999
Do provozu uvedena stanice Hloubětín.

8. 6. 2001
Do provozu uvedena stanice Kolbenova.

Srpen 2002
Linka metra byla zasažena povodněmi. Zaplaveno bylo celkem 11 stanic. Odstraňování následků povodně trvalo téměř celý rok. Jako poslední byly znovuotevřeny stanice metra Křižíkova a Invalidovna v březnu 2003.

Zajímavosti z 2. listopadu 1985 (dne zahájení provozu metra B)

  • Na Náměstí Republiky se při otevření metra konalo shromáždění pracujících a budovatelů.
  • První jízda metra byla určena výhradně pro představitele KSČ a čestné hosty, následovaly jízdy pro zástupce podniků a cestující se zvláštními jízdenkami.
  • Teprve v odpoledních hodinách bylo nové metro otevřeno pro běžné cestující, v první den provozu ovšem nemohli přestupovat na linky metra A a C.

Vstupenky pro první den provozu metra B byly rozdávány zdarma na vyžádání a platily pouze na nově otevřený úsek.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s.

Aktualizováno 2. 11. 2015 18:29

Jste zde: