Změny v MHD vynucené úspornými opatřeními mají vždy za následek snížení množství vozidel, potřebných pro provoz. V souvislosti se změnami v ostravské MHD platnými od 3. března, o kterých náš server nedávno informoval, došlo k odstavení poměrně velkého množství autobusů. Jedná se o vozidla typu Karosa B 932, Karosa B 941, Karosa B 941 E, Karosa B 961 E a Solaris Urbino 15. Vozy jsou odstaveny, byly z nich sejmuty zpětná zrcátka a byly uzamčeny. Autobusy byly odstaveny z důvodu nepotřebnosti a zakonzervovány na tramvajovou a trolejbusovou výluku u Hlavního nádraží, která započne v květnu. Některé z autobusů budou v nejbližší době zlikvidovány rovnou, zbylé po ukončení výluky.
Garáže Hranečník odstavily tyto vozidla:
Karosa B 932 – ev. č. 6476 (likvidace), 6486, 6487, 6488 a 6489
Karosa B 941 – ev. č. 4250, 4252, 4253, 4265, 4267, likvidace: 4251 a 4259
Karosa B 941 E – ev. č. 4268 a 4287
Karosa B 961 E – ev. č. 4288 (likvidace) o tomto voze níže podrobněji
Solaris Urbino 15 – ev. č. 7601 o tomto voze níže podrobněji, 7602, 7603, 7604, 7605, 7610 a 7611
V Garážích Poruba dojde v nejbližší době k odstavení nebo vyřazení několika kloubových autobusů.
Pohled na odstavené vozy v Garážích Hranečník, první fotografie - pořadí vozů: zleva: 4287, 7610, 7602, 7611, 4268, 4265, 7603, 4267, 7601, 7605, 4253, 4252, 7604, 4295, 4251, 4250, 4259
Samostatnou kapitolou je autobus Karosa B 961 E ev. č. 4288 (výrobní číslo 430), který se momentálně nachází na karosárně v autobusových garážích Hranečník. Na vleku se provádí menší SO (nová podlaha), protože zadní článek bude dodán do vozu Karosa B 961 E ev. č. 4295, který byl zasažen 1. února požárem v Ostravě - Radvanicích. Zbytek autobusu bude nejspíš využit na náhradní díly a poté bude sešrotován.
Vůz Karosa B 961 E (ev. č. 4288) na karosárně v autobusových garážích Hranečník
Krátce se také zmíníme o voze Solaris Urbino 15 I. generace (ev. č. 7601, výrobní číslo 1067), neboť tento vůz je svým způsobem velmi unikátní. Jedná se o první vyrobený Solaris, který putoval jinde než na domovský polský trh a v pořadí se jedná o 22. vyrobený model Solaris Urbino 15.
V roce 2000 absolvoval tento vůz řadu předváděcích jízd po českých dopravních podnicích. Konkrétně v Plzeňských městských dopravních podnicích, Dopravním podniku hl. m. Prahy, Dopravním podniku města Brna a Dopravním podniku města Liberce.
Do Ostravy tento autobus dorazil 29. 3. 2000, a to s polskou SPZ: P51 1700. O čtyři měsíce později již byl vůz zařazen do trvalého provozu v DPO. Po přehlášení na české SPZ obdržel značku OVZ 92-11, poté až dosud vlastnil SPZ: OSB 59-31.
Vůz bylo možno potkávat na celodenních kurzech 41/1 a 48/2 a v roce 2007 mu byla dodána klimatizační jednotka Ebercool.
Tento autobus, jak bylo výše zmíněno, byl odstaven v březnu 2013. Závěrem doplňme, že od 20. 12. 2004 dostal tento vůz přidělen řidič Petr Gabriel, který je vášnivým milovníkem autobusů značky Solaris, především patnáctimetrové verze. S tímto vozem jezdil neuvěřitelných 9 let a byl s ním náležitě spokojen. Dokonce o svém vztahu k polské značce poskytl exkluzivní rozhovor pro oficiální podnikový časopis Solarisu. Dnes, po odstavení vozu 7601, dostal přidělen další patnáctimetrový Solaris Urbino, ev. č. 7621.
Charakteristika:
Jedná se o jediný vůz Solaris Urbino 15 I. generace v ČR
První vůz značky Solaris exportovaný do ciziny
Vůz Solaris Urbino 15 (ev. č. 7601) zachycen ještě v provozu
Za použité informace týkající se vozu ev. č. 7601 děkujeme panu Petru Gabrielovi