Tyto stránky provozuje občanské sdružení MHD ŽIVĚ.cz a jsou věnovány našemu kamarádovi Danielu Kunzovi (1992 - 2014), spoluzakladateli sdružení.

Rekonstrukce Nádražní ulice v Ostravě

Ulice Nádražní projde velkou významnou rekonstrukcí, při níž se opraví havarijní kanalizace a tramvajové těleso s vozovkou. Současně dojde k rekonstrukci inženýrských sítí, vozovky, chodníků, kolejiště a tramvajových zastávek Stodolní a Elektra.

Zvýšena bude bezpečnost, kterou zajistí cestujícím zastávkové mysy, což je rozšířené nástupiště s obrubníkem, které dosáhne až ke kolejím. V momentě, kdy na zastávce bude stát tramvaj, budou muset řidiči motorových vozidel počkat, než tramvaj odbaví cestující, aby mohli pokračovat v jízdě. Čímž ale dojde ke snížení kapacity ulice, kterou dle různých zpráv projede kolem 9000 aut denně.

Rekonstrukce Nádražní ulice bude mít dvě hlavní etapy.

Během první fáze (do 20. dubna 2015) stavbaři uzavřou úsek ve směru od Přívozu do centra od ulice 30. dubna po ulici Stodolní a část ve směru od ulice Českobratrská po ulici 30. dubna směrem do Přívozu. Zastávka Stodolní bude zrušena a přesunuta na zastávku Elektra.

4260 - OVX 50...
4280 - OVZ 89...
7801 - 6T3 10...
7805 - 6T3 10...

Autobusy NAD zachycené na Hlavním nádraží v Ostravě během výluky, která se konala od 17.4. - 20.4.2015.

Během druhé fáze (do 12. června 2015) dojde k uzavírce ulice Nádražní ve směru do centra od ulice 30. dubna po ulici Stodolní.

reko nadr mapa

Obrázek znázorňující dopravní situaci do 12. června 2015, zdroj: www.ostrava.cz

1509 - 21.4.2...
21.4.2015 - R...
21.4.2015 - R...
21.4.2015 - R...

Zachycen provoz v druhé fázi, která by měla trvat do 12. června 2015.

reko nadr clanek

Rekonstrukce Nádražní ulice, zdroj: www.dpo.cz

Tramvajová doprava zůstane zachovaná v obou směrech, ale zpomalí se, protože funkční bude vždy jen jedna kolej. Úplně bude přerušena doprava jen dvakrát: při úpravě kolejiště pro provoz po jedné koleji, kdy bude suplována náhradní autobusovou dopravou.

O jednokolejce budeme ještě informovat, dle vyjádření specialistů z Dopravního podniku jde o poměrně složité řešení, neboť na relativně dlouhém úseku musí být jednokolejně převedeno velké množství vozů v ranním nájezdu navíc s možným zdržením ve vyloučeném úseku daným křížením s ulicí Českobratrská. Pro samotné zabezpečení bude použito osvědčených postupů z nedávných zjednokolejnění při opravě Svinovských mostů a mostů na ulici Plzeňská.

Harmonogram pro MHD:

17.4.2015 05:00 – 20.4.2015 23:55 realizace prací na zjednokolejnění tramvajové trati, zavedena náhradní autobusová doprava za tramvaje
20.4.2015 – 12.6.2015 jednokolejný provoz (v provozu levá kolej směr Elektra)
8.5.2015 – 10.5.2015 uzavření křižovatky Českobratrská x Nádražní, zavedena náhradní autobusová doprava za trolejbusy
12.6. 2015 05:00 – 14.6.2015 24:00 realizace prací na přeložení jednokolejného provozu na druhou kolej, zavedena náhradní autobusová doprava za tramvaje
15.6.2015 – 30.7.2015 jednokolejný provoz (v provozu pravá kolej směr Elektra)
31.7.2015 – 31.8.2015 úplná výluka obou kolejí, zavedena náhradní autobusová doprava za tramvaje

Zhotovitelem stavby je "Společnost Nádražní", sdružující společnosti STRABAG a.s. a STASPO, spol. s r.o., která vyhrála veřejnou zakázku na opravu Nádražní ulice s cenou 136,3 milionů korun.

Jako obyvatelé Ostravy doufáme, že v poměrně ostrém harmonogramu nedojde k žádným komplikacím a že plánovači se připravili na možné problémy. Přeci jenom ulice Nádražní patří mezi jednu z nejstarších ostravských ulic, ve které lze čekat nezdokumentované inženýrské sítě či jiná překvapení.

První etapa rekonstrukce jedné z nejdůležitějších ostravských dopravních tepen byla již minulý rok ukončena. Automobilová doprava se na Nádražní ulici vrátila o půlnoci z 30.11.2015 na 1.12.2015 Nově zrekonstruovaná tramvajová zastávka Stodolní začala sloužit cestujícím 1. prosince 2015.

4.12.2015 - R...
4.12.2015 - R...
4.12.2015 - R...
4.12.2015 - R...

Zrekonstruovaná tramvajová zastávka Stodolní.

Projekt ,,Zklidnění ulice Nádražní, I. A II. etapa“ , jehož součástí byla rekonstrukce tramvajové trati, komunikace + chodníků a především rekonstrukce havarijního stavu kanalizace a vodovodu pod vozovkou a kolejemi. Tato rekonstrukce proběhla i přes komplikovaný průběh výstavby v souladu s dohodnutým časovým harmonogramem.
 
S ohledem na čerpaní dotací z Regionálního operačního programu byl závazný termín pro dokončení první etapy v úseku od křižovatky s ulicí 30. dubna po ulici Stodolní splněn. Plný provoz v celém úseku Nádražní ulice bude trvat do zahájení druhé etapy rekonstrukce, která by se měla v závislosti na klimatických podmínkách rozběhnout na přelomu března a dubna 2016.

Cílem projektu je modernizace inženýrských sítí, zkvalitnění povrchu vozovky a chodníků, které byly v důsledku oprav inženýrských sítí i havárií v minulosti mnohokrát lokálně záplatovány.
 
Na rekonstruovaných úsecích došlo k výraznému zklidnění automobilové dopravy. Zásluhu na tom má především zapuštěním vyvýšených zastávkových mysů do profilu dřívější vozovky, kdy musí vozidla v zastávce vyčkávat, než tramvaj odbaví cestující a teprve pak mohou po volné koleji pokračovat v jízdě. Je nutno dodat, že po jakémkoliv vyřešení bezpečnostní situace chodců v oblasti zastávky Stodolní situace volala již delší dobu. Troufáme si tvrdit, že současný stav je nejlepším možným řešením s ohledem na všechny zúčastněné strany.

Samotný tramvajový svršek je postaven moderní technologií s uložením kolejí do antivibračníního podloží s rohožemi, kolejnice jsou obloženy pryžovými podložkami a bokovnicemi.

3.11.2015 - R...
3.11.2015 - R...
   

Zrekonstruovaná ulice Nádražní včetně tramvajového tělesa.

Výsledkem celé rekonstrukce je reprezentativní vzhled nejstarší ostravské ulice. Cílové zklidnění individuální dopravy nastalo díky řidičům automobilů, kteří si po dobu uzavírky odvykli tuto komunikaci využívat. Zejména v prvních dnech ulice vypadala jako velký pěší bulvár. Nakonec však nedošlo k uvažovanému zjednosměrnění, což byla zákulistní informace vyplouvající na povrch v době plánování celého projektu.

Dokumentaci zpravovala projekční kancelář pro dopravní stavby Projekt 2010, s.r.o. Realizaci rekonstrukce provedla ,,Společnost Nádražní“ sdružující stavební firmy STRABAG a.s. A STASPO. Spol. s.r.o. Předpokládané realizační náklady projektu první a druhé etapy byly odhadovány na 308 mil. Kč bez DPH. V důsledku soutěže došlo ke snížení předpokládané ceny o 56% na vítěznou nabídkovou cenu v hodnotě 136,3 mil. Kč bez DPH.

6.8.2015 - Re...
10.8.2015 - R...
2015 - Rekons...
2015 - Rekons...

Průběh rekonstrukce ulice Nádražní.

Projekt ,,Zklidnění ulice Nádražní, I.etapa“ byl spolufinancován z ROP NUTSII Moravskoslezsko 2007-2013, prioritní osa 1.regionální infrastruktura a dostupnost, oblast podpory 1.3. Rozvoj dopravní obslužnosti. Míra dotace činí 85% ze způsobilých výdajů pro první etapu realizace.

Další fotografie z rekonstrukce Nádražní ulice.

Zdroj: Statutární město Ostrava, Dopavní podnik Ostrava a.s., vlastní zdroje, Ostravská radnice

Aktualizováno 20. 1. 2016 11:45

Nové fotografie

květen 2024
Po 6132027
Út 7142128
St18152229
Čt29162330
310172431
So4111825 
Ne5121926 
Jste zde: